|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

חשיפה: קווי חרדים יפעלו בעצמאות כרגיל <br>

ניתוח פעילות התחבורה הציבורית ביום העצמאות מגלה עוד מחדל תחבורתי באי מתן מענה לביקוש היחידה שלא תינזק מכך היא האוכלוסיה החרדית משרד התחבורה: הפעלנו ב-2010 מערך תחבורה מלא, אך הביקוש מצד נוסעים היה נמוך ארגון נוסעי התחבורה הציבורית: להד"ם
22/04/2012  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
מחכים לאוטובוס ביום העצמאות [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

דברים הראויים לציון לטובה
אגד, קווים וסופרבוס - מפעילים קווים בינעירוניים מתל אביב מוקדם לטובת המבלים.

ויאוליה - מפעילה את הקו מאשדוד לתל אביב מוקדם, וקווים בתדירות הוגנת לשעות הפעילות המוקדמות.

מטרודן - אוטובוסים אוספים מבלים ממקומות הבילוי ופועלים מהשעות המוקדמות.

מטרופולין - מפעילה קווים לבאר שבע בשעה מוקדמת וכן מתגברת את הקווים בשעות הערב מתל אביב לבאר שבע לטובת החיילים שחוזרים לבסיסם (מה שלא עושה הרכבת).

פרשנות: נושא שטעון דיון
לחרדים בהחלט מגיעה תחבורה ציבורית סבירה ביום העצמאות, אבל לא רק להם אלא לכלל הציבור. תנועת האזרחים ביום זה אכן דלילה וקשה לשפוט מי צודק בוויכוח. לא נראה שמשרד התחבורה משמש כחותמת גומי לבקשת המפעילים. הוא מבקש מהן תחילה את תנועת הנוסעים בשנים עברו. אבל הבעיה ביום העצמאות מתחילה במדיניות. גם לתנועת נוסעים דלילה צריכים לתת מענה, גם אם מדובר בתדירות נסיעה נמוכה. לא הגיוני בעליל שתנועת האוטובוסים בחלק מהמקומות מתחילה בשעה 12 בצהריים. על הכנסת לתת לכך את דעתה. מוטב תעשה ועדת המשנה לענייני תחבורה ציבורית, בראשות ח"כ ישראל אייכלר, אם תקיים דיון בנושא, בדיוק כפי שהיא מקיימת דיונים בהיערכות לסוכות, לפורים, לפסח ולל"ג בעומר.

ניתוח מקיף של ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל מלמד כי השירות הניתן ביום העצמאות במרבית הארץ אינו מספק ואינו תואם את הביקושים. ביום העצמאות, מעדיפות חברות התחבורה הציבוריות השונות להמעיט ככל הניתן בנסיעות כדי לחסוך בתשומות הנסיעה (השכר המשולם לנהגים המועסקים ביום שבתון גבוה יותר). מן הניתוח (שעיקריו יובאו בהמשך) משתמע כי משרד התחבורה משמש ברוב/בכל המקרים כחותמת גומי, ואינו רואה לנגד עיניו את טובת המשתמשים.

בדיקת News1 מגלה כי בעוד שבתחבורה הציבורית המשמשת את הציבור הכללי קיימת בעיה, מתכונת ההפעלה של קווים המשרתים את האוכלוסיה החרדית דומה לזו של יום חול. כלומר, הקווים מתחילים בשעות הרגילות ונוסעים בתדירות זהה (ולעיתים גבוהה או נמוכה מעט יותר מאשר ביום חול). כך למשל בפתח תקוה, הקווים שמתחילים לפעול בשעה הכי מוקדמת הם 292 ב-06:20 ו-92 ב-06:40. שאר הקווים של דן מתחילים לפעול בין 07:00 ל-09:00. בירושלים, הקווים ה"חרדיים" המובהקים יפעלו בערב החג בשעות פעילות רגילות ובאופן פרדוקסלי, אם רוצים לחזור אחרי חצות מבילויים בעיר, הקווים היחידים שפועלים הם קווי חרדים (כגון: הקווים לכותל, קו 25א לנווה יעקב החרדית וכדומה). גם בקווים החרדיים המובהקים כגון 402 (בני ברק-ירושלים) ו-350 (בני ברק-אשדוד), לוח הזמנים דומה מאוד לזה של יום חול. הסיבה לכך יכולה להיות ביקוש גבוה מצד החרדים יותר מאשר אצל אחרים, או שבציבור זה לא שותקים ומוחים על פגיעה בשירות. האפשרות השנייה נראית נכונה יותר.

ניסיון להפעלת מערך מלא ב-2010?

במשרד התחבורה מגינים על המשך המצב הקיים, ואומרים כי לאורך שנים נבחנו ושוקללו הביקושים לתחבורה ציבורית ביום העצמאות, ותחזית הביקושים משקפת בצורה נאמנה את המצב הקיים. דובר המשרד, אבנר עובדיה, ציין כי ביום העצמאות לפני שנתיים הוחלט להפעיל מערך תחבורה ציבורית מלא, אך למרות זאת לא נרשמה היענות של ציבור הנוסעים, והביקוש נותר נמוך.

לדבריו, בהתחשב בביקוש הנמוך ומתוך רצון שלא להכביד ללא סיבה על עומסי התנועה הקיימים ממילא ביום זה, הוחלט על מערך פעילות זמין אך מצומצם.

ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל דוחה את טענת דובר המשרד כאילו הופעלה התחבורה הציבורית כרגיל ב-2010, ואומר כי מאז ומתמיד פעלה התחבורה הציבורית ביום העצמאות במתכונת מינימלית, וכי מעולם לא נעשה ניסיון להפעילה במתכונת מלאה.

"למעשה", מוסיפים בארגון, "אפקטיביות ההפעלה של התחבורה הציבורית ביום העצמאות תלויה ברצונם הטוב של מפעילי התחבורה הציבורית. ישנם אלה ש'מגדילים ראש' ומסייעים למבלים להגיע בשלום ובבטחה הביתה כשהם מפעילים אוטובוסים עד שעות מאוחרות. חברות אחרות מעדיפות לסיים את השירות בערב החג ב-23:30, בעיצומן של במות הבידור. אנו מצרים על כך שמשרד התחבורה אינו מכתיב למפעילים אמות מידה מינימליות להפעלה ראויה של תחבורה ציבורית ביום זה, ומאפשר תדירות של פעם בשעה, אוטובוסים שמתחילים לפעול בשעות הצהריים, וכן ניתוק מעשי של ערים שלמות משירות. כל זה אינו נחשב לשירות ראוי".

סקירה מקיפה

בארגון נוסעי התחבורה הציבורית נעשה ניתוח של התחבורה הציבורית ביום העצמאות, ועיקריו מתפרסמים כאן לראשונה:

דן - באופן כללי, קואופרטיב דן נותן בחג את השירות הטוב ביותר באופן התואם לביקוש בפועל. כל הקווים שפועלים בחג נוסעים בתדירות של פעם בחצי שעה לפחות.

הבעיות: קו 70 לתל השומר לא פועל, ולמעשה יש רק קו אחד שפועל לבית החולים, אין פיזור בשעות הבוקר המוקדמות מנמל תל אביב והאוטובוסים מתחילים לפעול בשעה 09:00 (למעט קו 104 שמתחיל לפעול ב-07:30).

[דובר דן, איתן פיקסמן: "קו 70 פועל ביום העצמאות".]

אגד - באזור גוש-דן וגם בחיפה, אגד לא מפעיל את הקווים מעבר לשעה 23:30 וגם לא אינו מתגבר אותם בערב יום העצמאות. גם בירושלים, רק הקווים המשמשים את האוכלוסיה החרדית פועלים עד חצות.

ביום העצמאות עצמו, כל הקווים בחיפה מתחילים לפעול רק בשעה 12:00(!!), כולל קווים בינעירוניים שיוצאים מחיפה. גם בקריות, בנהריה ובעכו המצב דומה וכך גם בקו בין חיפה לנהריה. יצוין, שהתחבורה בחיפה ובקריות דלילה ביותר ביום העצמאות.

באזור בת ים-חולון, חלק מהקווים מתחילים לפעול רק אחרי 12:00. קו 271 מקריית שרת לעזריאלי ולרכבת מרכז מתחיל את פעילותו רק ב-13:30 מכיוון חולון. קו 88 מחולון ליפו העתיקה מתחיל לפעול ב-14:00. קו 71 המחבר את חולון לקניון הזהב מצד אחד וחלקים מחולון (למשל קריית רבין ואזור העירייה) לעזריאלי מתחיל לפעול ב-15:30. תדירות רוב הקווים הללו היא פעם בשעה עד סביבות 17:00, ואז עולה לפעם בחצי שעה.

[תגובת רון רטנר, דובר אגד: "אגד נערך לאירועי יום העצמאות ומתגבר את הקווים בשטח, החל מהשעה 20:00 ועד גמר המסיבות. בנוסף לקווי הלילה שיופעלו בין רביעי לחמישי, יוצבו פקחי אגד בבמות האירועים ובמוקדי החגיגות על-מנת לתת מענה לביקושים. באשר ליום העצמאות, לוח זמני הנסיעות מותאם לביקושים ונקבע על סמך ניסיון שנצבר בשנים עברו בתיאום מלא עם משרד התחבורה. אם בקווים מסוימים יסתמן ביקוש עודף יעמיד אגד אוטובוסים כדי לספק מענה לנוסעים".]

קווים - זוהי החברה היחידה שנותנת הסדר הסעות למבלים כאשר קווי מבלים מובהקים פועלים עד שעות מאוחרות, וגם יוצאים מרדינג בשעות מוקדמות לפזר נוסעים. החברה גם מתחילה את השירות הכי מוקדם (בסביבות 07:00). מצד שני, התדירות של רוב הקווים אותם היא מפעילה ביום העצמאות עצמו עלובה: פעם בשעה. קווים רבים אינם פועלים כלל (לרבות כאלה שפועלים במוצאי שבת). בנוסף, ראש העין כמעט מנותקת מתחבורה ציבורית.

[תגובת קווים: קווים נערכת במתכונת מיוחדת בערב יום העצמאות במטרה לתת מענה לחוגגים מאזור ראש העין. בערב יום העצמאות, ה-25 באפריל, יתוגברו באופן מיוחד קווים 7 ו-17 בעשרות נסיעות על-פי הצורך ללא קשר לוח הזמנים הנהוג בימים רגילים. התגבור המיוחד של קווים אלה מראש העין אל קניון פתח תקוה יחל מהשעה 21:00 בערב ועד לשעה 23:00. בתום החגיגות, יופעלו הקווים המתוגברים מהקניון אל כיוון ראש העין החל מ-24:00 ועד 02:00 לפנות בוקר. באשר ליום העצמאות עצמו, מאחר שמדובר ביום שבתון, על-פי מדיניות משרד התחבורה, יופעלו הקווים במתכונת מצומצמת".]

אגד תעבורה - קווי החברה בנתניה ובאשקלון מתחילים את פעילותם רק בסביבות השעה 13:00 ובאשדוד רק בסביבות 14:00. מדובר בשירות עלוב דווקא בערים גדולות שבהן חלק ניכר מהאוכלוסיה נוסעת בתחבורה הציבורית.

[תגובת מנכ"ל אגד תעבורה, מיקי לוי: "אנו פועלים כפי שמנחה משרד התחבורה, ואם היה מורה לנו להפעיל בשמונה בבוקר היינו עושים זאת. אבל אין סיבה להפעיל תחבורה ציבורית מוקדם יותר משום שאין ביקוש. מניסיוני הן כמנכ"ל אגד תעבורה והן בכובעי הקודם כמפקד מחוז ירושלים אני אומר לך שאין תנועה ברחובות למעט כמה מכוניות פרטיות. בתי העסק סגורים ואנשים נמצאים בפארקים או בבתים".]

רכבת ישראל - לא ברור מדוע רכבת ישראל אינה מפעילה רכבות בליל יום העצמאות אחרי השעה 19:00, דווקא בשעות שבהן מבלים רבים ייאלצו להידחס באוטובוסים. גם ביום העצמאות עצמו, רכבת של פעם בשעה לחיפה אינה שירות מספק, כמו גם רכבת המופעלת פעם בשעתיים לבאר שבע.

סופרבוס - לוח הזמנים טרם הוזן כנדרש למערכת "כל-קו" אך פרטיו פורסמו באתר החברה. בדיקת לוחות הזמנים מגלה כי קיימת תדירות נמוכה מדי בקווים המחברים בין תל אביב לרמלה וללוד (245 ו-461). התדירות ביום העצמאות של כל אחד מהקווים הללו היא פעם בשעה וחצי (התדירות בקטע המשותף היא 45 דקות בלבד).

[תגובת סופרבוס: ״תכנון הנסיעות מתבסס על כמות הנוסעים בקווים אלו בשנים האחרונות, בתיאום ובאישור משרד התחבורה״.]

נתיב אקספרס - החברה לא פרסמה לוחות זמנים באתרה, למעט ציון ביטול קווי התלמידים והסטודנטים, ובמערכת "כל קו" מופיע כאילו השירות מתבצע כשאר ימות החול.

[תגובת זאב סוננזון, דובר נתיב אקספרס: המידע אכן לא פורסם. האחראי על כך אינו עובד בימי ראשון (יום השבתון הנוצרי), ומחר (ב') על הבוקר יהיה מעודכן. אזרח שיתקשר למוקד המידע יקבל את כל המידע באשר להסדרי הנסיעות ביום הזיכרון וביום העצמאות]

"תגבור קווי לילה ורכבת קלה בלילה"
האם קווי הלילה יתוגברו?

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "תדירות ושעות פעילות קווי האוטובוסים ביום העצמאות נקבעות בהתאם לביקושים ולמגבלות הקיימות (כגון סגירת צירים על-ידי משטרת ישראל לרגל החגיגות). שעת תחילת פעילות הקווים נקבעה גם היא על-פי רמת הביקושים כפי שנצפו בשנים האחרונות.

"נוסיף כי משרד התחבורה קשוב לבקשות מצד נציגי התושבים ומצד העיריות לגבי הפעלת התחבורה הציבורית. השנה לא התקבלו במשרד כל בקשות בנושא. בעניין קווי הלילה, לאור תחזית הביקושים הוחלט לתגבר את קווי הלילה הפועלים בשלוש הערים הגדולות- תל אביב, ירושלים וחיפה. וכן להורות על הפעלת הרכבת הקלה בירושלים".

בדיקת News1 מראה כי על-פי לוח הזמנים, רכבת אחרונה מהר הרצל אכן יוצאת בשעה 02:57 (לפנות בוקר), ורכבת אחרונה מתחנת חיל האוויר יוצאת בשעה 02:54. אולם לוח הזמנים של קווי הלילה המופיע (נכון למועד פרסום הידיעה) באתר כל קו מראה כי לא יתבצע תגבור בקווים אלה.

הפירוט המלא על פעילות התחבורה הציבורית בליל יום העצמאות וביומו - בקישורים הנמצאים בתחתית עמוד זה.

תאריך:  22/04/2012   |   עודכן:  23/04/2012
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חשיפה: קווי חרדים יפעלו בעצמאות כרגיל
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שיטרית
23/04/12 01:50
2
ליאת הלא חרדית
23/04/12 09:52
 
חילוני
24/04/12 19:29
3
אורן333
23/04/12 09:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איש העסקים פינחס זלצמן, מבעלי חברת הנדל"ן "נאות הפסגה", שנכנסה לקשיים, חוזר לעסקים. מקור מקורב לזלצמן אמר ל-News1, כי "נאות הפסגה" פרעה חובות לבנקים, והחליטה זה עתה לפרוע גם את החובות לבעלי האג"ח של החברה. זאת, בניגוד למקובל בבורסה, שבה מודיעות חברות רבות על אי-פרעון חובותיהן לבעלי האג"ח.
22/04/2012  |  אלעזר לוין  |   חדשות
יציבה היא דבר חשוב בכל פעילות שאנו עושים. יציבה לא נכונה עלולה לגרום לכאבי גב, ואפילו לגרום לכם להרגיש עייפים יותר מהרגיל.
22/04/2012  |  יפעת גדות  |   חדשות
היום לפני 79 שנה, ב-23 באפריל 1933, הוקם הגסטפו.
22/04/2012  |  יפעת גדות  |   חדשות
ראש ארגון הפשיעה חגי זגורי נדון (יום א', 22.4.12) ל-15 שנות מאסר בפועל, קנס של 985,000 שקל וחילוט של 265,000 שקל. זגורי הודה והורשע במסגרת עסקת טיעון בשורה ארוכה של עבירות, ובהן ניהולו של ארגון פשיעה, קשירת קשר לביצוע פשע (ובכלל זה רציחתו של כדורגלן העבר אלי אוזן), הימורים, הלבנת הון ומיסים. בניכוי תקופת מעצרו, ירצה זגורי כ-12.5 שנות מאסר.
22/04/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
בקרוב ניתן יהיה לסייר במנהרות הכותל באמצעות הסטריט ויוויו (Street View), שירות צילומי הרחובות של גוגל (google). כך גילה גדי רויז, מנהל מוצר Street View בישראל, באירוע ההשקה הרשמי של השירות, שהתקיים (יום א', 22.4.12) בתל אביב. עם זאת, מעדיף מאיר ברנד, מנהל גוגל ישראל ומנהל אזורי אפריקה ויוון, שלא לפרט אלו אתרים ייכללו בשירות, וכן את אחוז הכיסוי אותו מבקשת ענקית האינטרנט לפרוס בישראל. כל שהסכים לומר הוא שהשאיפה היא לפרוס כמה שיותר, בישראל ובעולם, בכפוף למגבלות של הרשויות.
22/04/2012  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il