ועדת הכלכלה של הכנסת דנה (יום ב', 30.4.12) במסקנות הוועדה להגברת התחרותיות בענף הרכב בראשה עמד פרופ'
ירון זליכה.
זליכה אמר בדיון בוועדה כי למרבה הצער הענף סבל מקיפאון רגולטורי של שנים, שהוא באחריות הממשלה. "לגיטימי שהיבואנים רוצים כמה שיותר חופש לעצמם וכמה שפחות חופש לצרכנים, אבל לא תמיד לגיטימי לתת להם את זה. מנקודת הראות של הממשלה, חוסר המעש והחסות שנתנה גובלים בחרפה", אמר זליכה.
הוא הסביר כי הרווח של היבואנים על רכב ממוצע, שעולה להם 50 אלף שקלים בתוספת מס של 50 אלף שקלים, עומד כ-20 אלף שקל ומביא את המחיר הסופי ל-120 אלף שקל. לדבריו, הרווח של 20 אלף שקל הוא מתוך עלות של 50 אלף שקל ולא העלות הכוללת, ומהווה 30-40 אחוז. "שולי הרווח מאוד גבוהים ומעידים על חוסר התחרות. אם ההמלצות ייושמו במלואן אפשר יהיה לחתוך חצי משולי הרווח - כ-10,000 שקלים", אמר.
זליכה הוסיף כי אין מקום להעלות את שווי השימוש לצורך חישוב המס למקבלי רכב ליסינג. עוד הוסיף זליכה ואמר כי "אסור להעלות מיסים על מעמד הביניים באופן גורף ובוודאי בענף הרכב", אמר. לדבריו, הוועדה לא המליצה על שינויים במיסוי מאחר שצריך להקים ועדה ציבורית שתבחן את כל נושא המיסוי, ולא רק את מיסוי הרכב. "המיסוי פה מופרז מאוד", אמר. עם זאת הוא המליץ לשנות את המיסוי בענף הרכב רק שנתיים לאחר יישום ההמלצות, כדי למנוע מצב שבו הפחתת המיסוי תגיע לכיסם של היצרנים בשל העדר התחרות בשוק.
"עייף מהתנגדויות פנים ממשלתיות"
זליכה התייחס לשתי ההמלצות שעדיין בבחינה - פיצול המותגים וההצעה לחייב את היבואנים למכור מכוניות לאדם פרטי בפער של לא יותר מ-5% מהמחיר לחברות הליסינג - ואמר כי אם הן לא יאושרו ההשפעה של הרפורמה על המחיר והתחרות תהייה מצומצמת. "אני כבר עייף מהתנגדויות פנים ממשלתיות על רפורמות שאמרו שהן מרחיקות לכת ובאיחור של שנים העבירו אותן. אם ההמלצות לא ייושמו היום הם ייושמו בעוד 7 שנים - וחבל על הזמן הזה שיעלה מיליארדים למשק", אמר.
לדברי זליכה, פיצול המותגים נדרש על-מנת להוסיף שחקנים שיתחרו בשוק. "שוק שבו אף אחד לא נלחם על חייו הוא שוק חולה", אמר. באשר לטענות שאם היבואנים החזקים לא ייצגו את היצרנים מסין ומהודו אז המכוניות של אותם יצרנים לא יגעו לארץ, אמר זליכה: "זה פעם ראשונה ששמעתי שיש מישהו שיכול לעצור את הסינים". באשר למתן הנחות גם ללקוחות פרטיים אמר זליכה, כי נוצר מצב שבו לחברות הליסינג יש אינטרס שהצרכן הפרטי לא יקבל הנחה כי זה יפגע בשווי צי הרכב שלהן. "אם החסם הזה לא יוסר לא עשינו הרבה", אמר. בהתייחס לנושא המחירון הסביר זליכה כי הכוונה היא שמי שמעביר בעלות על רכב בדואר יתבקש, באופן וולנטרי, למסור מידע לגבי מחיר העסקה - על-מנת לספק מידע שישקף את מצב השוק.
"בכלל לא במערב"
עוד מתח זליכה ביקורת על אגף התקציבים באוצר ועל הרשות להגבלים עסקיים. "הם אחראים על התחרות מאז קום המדינה והעובדה היא שאנחנו הכי פחות תחרותיים במערב - אנחנו בכלל לא במערב. אנחנו במקום ה-83 מבחינת תחרותיות ויש 50 מדינות שלא במערב שיותר תחרותיות מאיתנו. אם צריך ועדת חקירה על תפקוד רשלני - הייתי מתמקד באחריות אגף התקציבים ורשות ההגבלים", אמר.
נציגת רשות המיסים בדיון, נטליה מירונצ'י, אמרה כי הענף חווה רפורמות חשובות והוא משתנה מדי יום. לדבריה, מסקנות ועדת זליכה כוללות הצעות דרמטיות ולא נסמכות על נתונים עכשויים. לדבריה, הרשות הביעה התנגדות והסתייגויות לחלק מההמלצות. "נוצר רושם שיש הסכמה בוועדה, אבל זה לא מה שקורה", אמרה.