ועדת הכספים אישרה אתמול (יום ב', 4.6.12) תקנות מכס, שמטרתן לפתוח את ענף מסופי המטען האוויריים לתחרות. האישור ניתן לאחר שנים של עיכובים ודיונים ולאחר התערבות בג"צ. התקנות ייכנסו לתוקף ב-1 בינואר 2013, ובעקבותיהן תינתן האפשרות להקמת מסופי מטען אוויריים נוספים, מחוץ לשטח נתב"ג.
על-מנת לפתוח את הענף לתחרות, התקנות שאושרו מסדירות את נושא מסופי המטען האוויריים הפועלים בנתב"ג ואת אופן הליך קבלת הרישיון להפעלת מסוף מטענים אווירי או מסוף שינוע.
עד היום עיקר הפעילות במסוף המטענים האוויריים בנתב"ג נעשתה על-ידי חברת ממ"ן שהופרטה ב-1989 והזיכיון שלה הוארך עד 2015. ב-1995 ממ"ן הוכרזה מונופול על-ידי הממונה על ההגבלים העסקיים. ב-2008 נכנסה לפעילות גם חברת סוויספורט שקיבלה אישור לכך ממנהל המכס וזו מספקת שירותי אחסנה של מטענים בהיקף של כ-25% מהמטענים בנתב"ג.
עתירה לבג"ץ לפתיחת התחרות
ב-2002 הוגשה עתירה לבג"ץ על-ידי ארגון התאגידים והמשלחים הבינלאומיים נגד שרי האוצר והתחבורה, רשות שדות התעופה וחברות ממ"ן וסוויספורט. דרישות העותרים; שיתירו להם להקים ולהפעיל מסופי מטען להובלה אווירית מחוץ לשטח נתב"ג, על-מנת שיתאפשר לקיים תחרות עסקית בענף שירותי מסוף מטענים ולבטל את הבלעדיות של ממ"ן בתחום.
בעקבות העתירה הוקם צוות בינמשרדי שמסקנתו: ניתן לאפשר להקים מסופי מטען מחוץ לשטח נתב"ג כפי שנעשה בחו"ל, כדי לייצר תחרות ולאפשר לכוחות השוק לקבוע את המחירים האופטימליים העשויים להשפיע על הצרכן הסופי.
בעקבות ההמלצות הוגשו לוועדת הכספים התקנות שנועדו להסדיר את הזכאות להפעלת מסופי מטענים תוך הבטחת תשלום המיסים החלים על טובין המופקדים להחסנה עד לשחרורם מפיקוח רשות המכס.
הצוות בדק את השלכות המהלך בהיבטים הביטחוני, המכסי, התפעולי, הבטיחותי וכן היבטים משפטיים שונים. רשות המכס הסכימה להקמת מסופים מחוץ לנתב"ג בכפוף להבטחת קיום דיני הייצוא והייבוא וההגנה על הכנסות המדינה. בנוסף, יוקם "מתחם קליטה" בשטח צמוד לנתב"ג ואליו וממנו יובילו מפעילי המסופים החיצוניים מטענים ארוזים כ'יחידות היטס' שלמות, שיגיעו במשאיות מאובטחות לצורך פריקה וטעינה.
עוזר ראשי ליועץ המשפטי במשרד האוצר, מנחם הסה, סקר את התקנות בפני הוועדה והדגיש, בין שאר הדברים, את הסיבות שיביאו לפסילת רישיון להפעלה או לחידוש רישיון להפעלת מסוף. בין השאר ציין, ש"כל מי שהורשע בפלילים לא יוכל להיות נאמן של המדינה על-ידי הפעלת מסוף מטענים ולדאוג לגבות עבורה מיסים".
בעקבות שאלת יו"ר הוועדה, ח"כ
משה גפני (יהדות התורה), לגבי עתיד העובדים במסוף הקליטה בנתב"ג עקב אישור התקנות, אמר גובה מכס נתב"ג רשות המיסים, רפאל גבאי: "לא אמורה להיות פגיעה בעובדים, כיוון שהקליטה הראשונית של המטענים ממילא תמשיך להיעשות במסוף הקליטה בתוך נתב"ג".