|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
הכסאות נותרו יתומים [צילום: פלאש 90]

מי 5 הח"כים ש"הבריזו" מהכנסת

עשרה מחברי הכנסת נעדרו מישיבותיה מעבר למותר, חמישה מהם ללא הצדקה: השרים ליברמן ומופז, נינו אבסדזה, חיים כץ ומירי רגב
12/06/2012  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תגובות

רק עשרה מתוך 120 חברי כנסת, שרים וסגני שרים נעדרו ולא מילאו את חובתם להיות נוכחים בישיבות הכנסת. ועדת האתיקה מצאה כי אצל מחציתם התקיים הצדק סביר להיעדרותם כגון בעיות בריאות משמעותיות, חופשת לידה, אבל וכדומה, ואילו חמישה חברי כנסת חרגו ממכסת ההיעדרות המותרת שלא מסיבות מוצדקות, ולגביהם החליטה הוועדה את ההחלטות הבאות:
החלטת ועדת האתיקה מס' 80
החלטה מס' 80 בענין היעדרותם של חברי הכנסת מישיבות הכנסת במושב החורף - 31.10.12 עד 25.3.12
החלטת ועדת האתיקה בעניין קובלנות נגד חבר הכנסת אלכס מילר, יו"ר ועדת החינוך התרבות והספורט
לוועדת האתיקה הוגשו קובלנות הנוגעות להתנהגותו של חה"כ אלכס מילר, יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט, בקשר לניהול ישיבת הוועדה ביום 17.4.2012 , אשר עסקה בלימודי האזרחות. בקובלנה שהגיש פרופ' דן אבנון מהמחלקה למדע המדינה באוניברסיטה העברית נכתב כי חה"כ מילר העניק זכות דיבור רק לדוברים שתמכו בעמדותיו, כי יתר המוזמנים "שימשו כתפאורה לניהול המניפולטיבי של יושב ראש הוועדה", וכי "לא היה נסיון, אף למראית עין, לאיזון בהשמעת דעות". עוד ציין פרופ' אבנון כי "התרשמותי היא שח"כ מילר הפך את הפרלמנט של כולנו לחוכא ואיטלולא, וזאת דווקא בפורום שעסק במורים לאזרחות ובאנשי מקצוע שעמלים על העלאת קרנה של הכנסת בקרב מערכות החינוך בישראל." טענות דומות הובאו בקובלנה שהגישה ד"ר ריקי טסלר מבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית, אשר כתבה כי חה"כ מילר נתן זכות דיבור רק לדוברים אשר תקפו את המפקח על לימודי האזרחות, "אך מנע רשות דיבור מנציגים שביקשו לסנגר". ד"ר טסלר ציינה כי חה"כ מילר השתלח בעובד ציבור ו"תחקר את המפקח בצורה גסה" והוסיפה כי למרות שהעבירה בתחילת הישיבה פתק ובו ביקשה להתבטא, לא ניתנה לה רשות דיבור, וכאשר יו"ר הוועדה החליט לסכם את הישיבה ביקשה שוב לדבר "כדי להציג את הצד האחר של התמונה החד צדדית", אך היו"ר קרא להוצאתה מהישיבה, והיא יצאה ובעקבותיה שבעה נציגים ממוסדות אקדמיים וארגוני חינוך שונים.

אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו)
[צילום: פלאש 90]

שר החוץ נעדר מ-38 ישיבות - 8 ישיבות מעל המותר
▪ ▪ ▪

ליברמן מסר, באמצעות ראש לשכתו, כי היעדרותו נובעת משהותו בחו"ל במסגרת ביקורים רשמיים שערך במדינות שונות. לדבריו, מתוקף תפקידו וכמייצג הרשמי של ממשלת ישראל בעולם, הוא נדרש לא אחת לנסוע לחו"ל על-מנת להשתתף במפגשים רשמיים עם ראשי מדינות, שרי חוץ, חברי קונגרס, מעצבי דעת קהל ואישים רמי-מעלה, בכינוסים ובטקסים. בנוסף מסר השר ליברמן כי היעדרויות נוספות נבעו מאירוח מוזמנים רמי-דרג מחו"ל.

בהחלטה מחודש אוקטובר 2009 בעניין היעדרויות בכנס הקיץ במושב הראשון של הכנסת ה-18 [החלטה מס' 9/18] מצאה ועדת האתיקה כי השר ליברמן נעדר מ-2 ישיבות מעל המותר, אך קיבלה את הסבריו כי מהות התפקיד מהווה הצדק סביר להיעדרות. מאז ועד הכנס האחרון, לא נעדר השר ליברמן מעבר למכסה הקבועה בחוק.

בהתאם לפירוט הנסיעות שמסר ליברמן, מצאה ועדת האתיקה כי רק 16 ימי היעדרות במהלך הכנס נבעו משהות בחו"ל בנסיעות רשמיות. הוועדה לא מצאה בכך הצדק סביר להיעדרות מ-38 ימי ישיבות. עם זאת, החליטה הוועדה להתחשב בתפקידו המיוחד כשר החוץ, ולשלול ממנו שכר עבור ארבעה ימי היעדרות בלבד.

נינו אבסדזה (קדימה)
[צילום: פלאש 90]

נעדרה מ-22 ישיבות, שהן שתי ישיבות מעל המותר
▪ ▪ ▪

ח"כ אבסדזה מסרה לוועדה כי ההיעדרויות שלה נבעו מפעילות פרלמנטרית אינטנסיבית ושוטפת שלעיתים התקיימה מחוץ למשכן הכנסת והתנגשה עם מועדן של ישיבות המליאה.

הוועדה סבורה כי פעילות פרלמנטרית שוטפת אינה יכולה להוות הצדק סביר להיעדרות מהכנסת מעבר למכסה הקבועה בחוק. חברי הכנסת יכולים לעבוד ולפעול מחוץ למשכן בימים שבהם מליאת הכנסת אינה מתכנסת, ופעילויות נוספות מתאפשרות במכסת ההיעדרות שקובע החוק.

נוכח העובדה שזו הפעם הראשונה שבה נעדרה אבסדזה מעבר למכסה הקבועה בחוק, החליטה הוועדה שלא להטיל עליה, בפעם הזו, כל סנקציה.

חיים כץ (ליכוד)
[צילום: יח"צ]

נעדר מ-21 ישיבות, שהן ישיבה אחת מעל למותר
▪ ▪ ▪

ח"כ כץ מסר לוועדה כי היעדרויותיו נבעו מהשתתפות בכינוסים שונים, ובשל אשפוז של אביו.

נוכח העובדה שזו הפעם הראשונה שכץ נעדר מעבר למכסה הקבועה בחוק, ובהתחשב בכך שההיעדרות היא מישיבה אחת בלבד מעבר למכסה, החליטה ועדת האתיקה שלא להטיל עליו, בפעם הזו, כל סנקציה, אך להפנות את תשומת לבו להוראות חוק החסינות ולכך שהשתתפות בכינוסים, וכן היעדרות בשל מחלת בן משפחה, נכללות באפשרות שמעניק החוק להיעדרות חבר כנסת עד שליש מימי הישיבות ללא צורך במתן הסבר.

שאול מופז (קדימה)
ח"כ מופז נעדר מ-25 ישיבות, שהן 5 ישיבות מעל למותר (בתקופה הרלוונטית כיהן כח"כ)
▪ ▪ ▪

השר מופז מסר, באמצעות עוזרתו, כי הוא מתייחס ברצינות רבה לנושא הנוכחות בכנסת ומקפיד על נוכחות מרובה. בשל אילוצי לוחות זמנים בתקופת הבחירות המקדימות בקדימה, הוא נאלץ לחרוג ממנהגו ולהיעדר מן הכנסת יותר מכפי שהיה רוצה. עוד ציין, כי במקרים רבים, בתפקידו כיו"ר ועדת החוץ והביטחון, הוא נכנס ישירות למתחם הוועדה לא דרך הכניסה הרגילה למשכן, ולכן רשום כמי שנעדר מהמשכן.

ועדת האתיקה ציינה כבר בעבר [החלטה מס' 61/18 מנובמבר 2011] כי העובדה שהחוק קובע שוועדת האתיקה תדון רק בעניינו של חבר הכנסת שנעדר משליש או יותר מישיבות הכנסת בכנס פלוני, בשילוב עם כך שישיבות הכנסת מתקיימות רק שלושה ימים בשבוע, מאפשרות לחברי הכנסת לקיים פעילות פוליטית הכוללת התמודדות בפריימריז לצד המשך עבודתם בכנסת, שהיא אמורה להיות מחויבותם העיקרית. לפיכך פעילות פוליטית, כגון השתתפות בפריימריז, אינה יכולה להוות הצדקה להיעדרות מעבר למכסה הקבועה בחוק.

כמו-כן, החובה לוודא שכניסתו של חבר הכנסת למשכן הכנסת מתועדת ונרשמת בדוח הנוכחות מוטלת על חבר הכנסת.

לאור העובדה כי זו הפעם הראשונה שח"כ מופז נעדר מעבר לתקופה הקבועה בחוק, וכי היו ימים שבהם נכח במשכן הכנסת אך כניסתו לא תועדה, החליטה ועדת האתיקה להסתפק הפעם בהפניית תשומת לבו להוראות החוק והאתיקה בעניין זה.

מירי רגב (ליכוד)
[צילום: פלאש 90]

נעדרה מ-22 ישיבות, שהן שתי ישיבות מעל המותר
▪ ▪ ▪

ח"כ רגב מסרה לוועדה את התנצלותה על ההיעדרויות, והסבירה אותן בטיפולים רפואיים שלה ושל אמה.

נוכח העובדה שזו הפעם הראשונה שרגב נעדרת מעבר למכסה הקבועה בחוק, החליטה ועדת האתיקה שלא להטיל עליה, בפעם הזו, כל סנקציה, אך להפנות את תשומת לבה לכך שהיעדרות בשל טיפולים רפואיים שגרתיים נכללת באפשרות שמעניק החוק להיעדרות חבר כנסת עד שליש מימי הישיבות ללא צורך במתן הסבר.

הדרישה: להקפיד על נוכחות

חוק החסינות, המעגן את סוגיית היעדרותם של חברי הכנסת מישיבות הכנסת, יוצא מהנחה כי חברי הכנסת נדרשים להיעדר מפעם לפעם ממשכן הכנסת, ולשם כך קובע כי ועדת האתיקה תדון רק בהיעדרות של שליש ויותר מימי הישיבות לעניין חברי הכנסת, שתי חמישיות ויותר לעניין סגני השרים, ומחצית ויותר לעניין השרים.

היעדרות חברי הכנסת לצורך פעילות פוליטית וציבורית, בארץ ובחו"ל, לרבות נסיעות מטעם המדינה או הכנסת, לא תיחשב כהצדק סביר להיעדרות. לשם כך על חברי הכנסת להשתדל כי פעילויות מסוג זה יתבצעו בימי הפגרה ובימים שבהם לא מתקיימות ישיבות של הכנסת, ואם בכל זאת הם נאלצים להיעדר לצרכים אלה עליהם להקפיד על נוכחות בכנסת בשאר ימי הכנס, כדי לא לעבור את המכסה הקבועה בחוק.

הדברים נכונים אף לעניין היעדרות בשל מחלה שגרתית או אירועים משפחתיים - לחברי הכנסת אין ימי מחלה או חופשה כלעובדים רגילים, ואף לצרכים אלה נועדה מכסת ההיעדרות הקבועה בחוק. לפיכך, הצדקת החריגה ממכסת ההיעדרות בנסיעות לחו"ל מטעם הכנסת או במחלה שגרתית, אירוע משפחתי וכדומה לא תתקבל כהצדק סביר, וחבר הכנסת שיבקש להכיר בימי היעדרות מעבר למכסה כהצדק סביר יתבקש ליתן הסבר לכל ימי ההיעדרות.

סעיף 3 לכללי האתיקה לחברי הכנסת קובע כי חבר הכנסת יקדיש למילוי תפקידו כחבר הכנסת את כל הזמן הדרוש לכך, ויבכר בזמן הזה את מילוי תפקידו על פני כל עיסוק אחר.

על חברי הכנסת מוטלת אומנם החובה להיות נוכחים בשני שלישים מימי הישיבות בכנס, אולם קיומה של חובה זו אינו גורע מהחשיבות שבנוכחותם של חברי הכנסת במספר רב ככל הניתן של הישיבות בכנס. היעדרות חברי הכנסת מעבר למכסה הקבועה בחוק החסינות יוצרת לדעת הוועדה מצג של זלזול הנבחרים הן כלפי הציבור והן כלפי הכנסת. התנהגות כזו עלולה לפגוע במעמד הכנסת ובאמון הציבור כלפיה.

תאריך:  12/06/2012   |   עודכן:  12/06/2012
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מי 5 הח"כים ש"הבריזו" מהכנסת
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א.ל. רמת-גן
12/06/12 17:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משרד המשפטים הפיץ (יום ג', 12.6.12) את תזכיר החוק לשינוי מהפכני במדרג עבירות ההמתה. במרכז ההצעה: קביעת שתי דרגות של מעשי רצח, ביטול עבירת ההריגה, קביעת עבירות של המתה בשתי דרגות והוספת עבירה של גרימת מוות בהתרשלות רבתי. התזכיר מבוסס על המלצות ועדה בראשותו של פרופ' מרדכי קרמניצר, אשר מונתה בידי השר דאז, דניאל פרידמן, ומסקנותיה אומצו בידי השר הנוכחי, יעקב נאמן.
12/06/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
שנתיים לאחר החלטת הממשלה שקבעה כי 150 מחנות צה"ל יחוברו לתשתית ביוב ובזאת יופסק הזיהום הקשה הנגרם לסביבה, חוברו עד כה רק 15 מהבסיסים.
12/06/2012  |  עופר וולפסון  |   חדשות
אלון דותן מונה למנכ"ל רשת ביתילי, הרשת הגדולה והמובילה לריהוט ועיצוב הבית בישראל, מקבוצת EFD איתני פישמן עיצובים.
12/06/2012  |  מירב ארד  |   חדשות
ועדת הכספים אישרה (יום ג', 12.6.12) תקנות תעבורה שיאפשרו למשרד התחבורה לגבות אגרה בגובה 10 שקלים עבור תדפיסי מידע בעמדות שירות (כספומטים) שיוצבו ברחבי הארץ. בכוונת משרד התחבורה להציב בחודשים הקרובים 50 עמדות שירות במרכזי מסחר ובמקומות ציבוריים ברחבי הארץ. בעמדות השירות ניתן יהיה לקבל מידע אישי מגוון החל מצבירת נקודות, בעלויות על רכבים ומאפייני בעלים קודמים.
12/06/2012  |  עופר וולפסון  |   חדשות
"טעינו שחשבנו שהמשבר נגמר, הוא מחריף - אנו חיים במלחמת עולם כלכלית", כך אמר (יום ג', 12.6.12) שר האוצר יובל שטייניץ, בנאום למשתתפים בוועידת ECONOMIX.IL לחיזוק המגזר העסקי בישראל, שעורכת לשכת המסחר ת"א והמרכז.
12/06/2012  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יואב יצחק
יואב יצחק
חקירה שהתקיימה בישראל נגד גרטלר במחלקה לחקירות שוטרים בחשד שנתן שוחד לדנינו ולגורמים נוספים, הסתיימה בלא כלום, לאחר שלא נמצאו ראיות; כך גם חקירה שהתקיימה ע"י FBI בחשד לשוחד בקונגו ...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
על המשוררת טניה הדר, מחווה לזכרה    בשיריה של טניה הדר אנו נסחפים כבמטה קסם אחר המסע הפנימי, הולכים לאן שהולכת הנפש
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
על אף מידת הרגישות המתחייבת בהתייחס לשימור וטיפוח היחסים המיוחדים שבין ארה"ב לבין ישראל, הרי שהדעת נותנת כי למרכיב האינטרסים הלאומיים הישראלים תהיה תשומה עודפת במערכת זו, גם במחיר ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il