שופט בית המשפט המחוזי בחיפה,
רון סוקול, דחה (14.6.12) עתירה נגד הקצאת מגרש בשכונת נָווה שאנן בחיפה לטובת הקמת מרכז קהילתי לאוכלוסיה חרדית. סוקול קובע, כי קיים צורך אמיתי בהקמת המרכז, וכי משמעות קבלת העתירה היא יצירת הפרדה פסולה בין מגזרים שונים.
את העתירה הגישה עמותת שחר במסילה, המייצגת תושבים בשיכוני המסילה והשחר בנווה שאנן, שהם חילוניים ודתיים-לאומיים. העמותה טענה שהקמת המרכז תשנה את אופיו של האיזור, בו מתגוררות כיום 120 משפחות שרק ארבע מהן חרדיות. העמותה טענה, כי התחייבותה של עמותת עמודי עולם החרדית לאפשר גישה למרכז הקהילתי בכפיפות לסייג של "שמירה על אופי המקום ומנהגיו", תביא לכך שהשכונה תהפוך לבית שמש.
סוקול משיב באומרו, כי חשש זה אינו עילה לביטול הקצאת המגרש. "אין חולק כי בשכונת נווה שאנן עצמה מתגוררות משפחות רבות השייכות לזרם החרדי. יתרה מזו, אין גם כל מחלוקת על כך כי לזרם החרדי אין מרכזים קהילתיים בשכונת נווה שאנן וברחובות הסמוכים לשיכוני המסילה והשחר. גם המקלט שהוקם על-ידי העירייה במגרש משמש מזה מספר שנים חברים בקהילה החרדית ומופעל על-ידי עמותת 'רינת אהרון'. משמע, הצורך במרכז לקהילה החרדית אינו חדש אלא צורך ממשי שכבר מצא ביטויו בשימוש בפועל", מוסיף סוקול.
סוקול אומר: "עמדתה של העותרת משמעה יצירת הפרדה במגורים בין קהילות שונות בחברה הישראלית. מדיניות הפרדה בין המגזרים השונים בחברה מנוגדת לערכיה של החברה הישראלית ובית המשפט הדגיש כי בדרך כלל, למעט בנסיבות מיוחדות, יש להיזהר מהפרדה שכזו". לדבריו, אחד מסימני ההיכר של חיפה הוא השילוב של בני העדות והדתות השונות, תוך ויתורים הדדיים המאפשרים לכל קהילה לבטא את עצמה.
"הקמת מועדון שישרת את תושבי שכונת נווה שאנן, גם אם ישא אופי חרדי, אינו פוגע בזכויות כלשהן של תושבי השיכונים שאינם נמנים עם בני העדה החרדית. לחברי הקהילה החרדית, החיים ברחבי שכונת נווה שאנן ובשכנות לתושבי שיכוני המסילה והשחר, יש צורך אמיתי שאינו מוכחש במרכז קהילתי שבו יוכלו לבטא את אורחות חייהם וליתן מענה לצרכים החברתיים שלהם ושל ילדיהם. אין כל פסול בכך שמועדון כזה יוקם בקרבת בתיהם של מי שאינו שייך לקהילה החרדית. הקמת המועדון לא תפגע באורחות חייהם של התושבים החילוניים או הדתיים של האיזור. אין כל בקשה וכל החלטה למנוע מהם להמשיך באורח חייהם. להפך, הקמת המועדון תאפשר חיים משותפים תוך כיבוד הדדי של הקהילות השונות ותוך מתן הזדמנות להכיר זה את זה ואת אורחותיו של האחר", קובע סוקול.