|
האמר של GM. תחרות על חלקי החילוף [צילום: AP]
|
|
|
|
|
יבואנית הרכב UMI לא יצרה הסדר כובל בינה לבין המוסכים המורשים בנוגע לרכישת חלפים למכוניות שהיא מייבאת. כך קובע (19.6.12) שופט בית המשפט המחוזי מרכז, יעקב שינמן, בדחותו תביעה בסך 20 מיליון שקל שהגישה יבואנית החלפים אוטוליין נגד UMI.
UMI היא היבואנית של מכוניות ג'נרל מוטורס, איסוזו, סאאב ואופל, ואוטוליין מייבאת חלקי חילוף ל-GM ואיסוזו. היא טענה, כי UMI מחייבת את המוסכים החותמים איתה על הסכמים, לרכוש אך ורק ממנה את החלפים לרכבים מדגמים אלו, ובכך יוצרת הסדר כובל.
שינמן קבע, כי בעלי הרכב אינם מחויבים לפנות למוסכים המורשים שחתמו על הסכמים עם UMI. יתרה מזו: גם מי שחותם על הסכם תחזוקה עם UMI, יכול לבחור בין הסכם גלובלי המעניק חבילת שירותי תחזוקה לפי מרחק נסיעה או תקופת זמן, לבין הסכם שבר המתייחס רק לתיקון הספציפי. 80% מלקוחות UMI שבחרו לחתום עימה על חוזי תחזוקה, חתמו על הסכמי שבר. רק בהסכמים הגלובליים מחויב בעל הרכב להשתמש בחלפים שמייבאת UMI, בעוד בהסכמי השבר הוא יכול לבחור בהצעת מחיר של בעל המוסך ולוותר לגמרי על שירותיה של UMI. במצב זה, ברוב המכריע של הסכמי התחזוקה מתקיימת תחרות בתחום החלפים.
אוטוליין, אשר יוצגה בידי עו"ד יצחק יגור, חויבה בתשלום הוצאות ושכר טירחה בסך 180,000 שקל. את UMI ייצג עו"ד שמואל אוסלנדר.