|
יו"ר רשות ניירות ערך, שמואל האוזר [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
רשות ניירות ערך פירסמה (יום ג', 17.7.12) מסמך אמות-מידה מפורטות לניתוב תיקי חקירות, המציג את מדיניות הרשות.
החל בשנת 2011 מוסמכת רשות ניירות ערך לאכוף עבירות והפרות בשוק ההון באמצעות אחד משני הליכים: הליך פלילי או הליך מנהלי. השיקולים הכלליים אשר מנחים את הרשות בהחלטה אם לנתב תיק חקירה להליך הפלילי או למנהלי קבועים בחוק ניירות ערך. המדובר בשיקולים כגון חומרת המעשה או המחדל ונסיבותיהם, הערכת טיבן ועוצמתן של הראיות הקשורות באותו מעשה או מחדל ומדיניות האכיפה של הרשות.
כדי להגביר את הוודאות והשוויוניות באכיפה גיבשה הרשות אמות-מידה לניתוב תיקים המבוססות על השיקולים הכלליים שנקבעו בחוק. אמות המידה גובשו על בסיס ניסיון אכיפתי שהצטבר ברשות ביחס לאכיפה בעבר ולאחר התייעצות עם גורמים ברשות ומחוצה לה. אמות המידה עשויות להשתנות מעת לעת בהתאם לניסיון האכיפתי שיצטבר ברשות ביחס לאכיפה המנהלית.
כך לדוגמה, במסגרת השיקול הכללי הראשון ("חומרת המעשה או המחדל ונסיבותיהם") הודיעה הרשות כי תבחן, בין היתר, פרמטרים כגון רווח והפסד, מחזור והיקף פעילות, מידת שינוי שער ניירות הערך בפעילות מניפולטיבית וכן מובהקות הטעיה בהפרות של דיווח וכולי. במסגרת השיקול הכללי השני ("הערכת טיבן ועצמתן של הראיות הקשורות במעשה או במחדל") ייבחנו הראיות הקיימות בשלב הנוכחי ופוטנציאל השגת הראיות בתיק; במסגרת השיקול הכללי השלישי ("מדיניות האכיפה של הרשות") יובאו בחשבון שיקולי הרשות כרגולטור, סדרי העדיפויות שלה, שיקולי הרתעה (בדרך של בחירה בהליך אשר יביא בעת הזו לאכיפה אפקטיבית יותר). שיקולים נוספים שיובאו בחשבון במסגרת שיקול "מדיניות הרשות" הם שיקולים כגון אכיפה שוויונית, משך הזמן שחלף ממועד ביצוע ההפרה/עבירה וכן התנהגות המפר לאחר ביצוע ההפרה.
ההחלטה בכל תיק תהיה תוצר של מכלול השיקולים הנ"ל, כל תיק על-פי נסיבותיו. לדברי הרשות, כל תיק זוכה לטיפול דומה בכך שנשקלת מערכת השיקולים הרלוונטית מתוך סט השיקולים ובכך מובטחת האכיפה השוויונית והיעילה.