משרד התחבורה מסיים את ההתקשרות עם חברת היעוץ עדליא ומקים מינהלת תחבורה ציבורית שתנהל, תרכז, תתאם ותייעץ בתחום התחבורה הציבורית והבקרה עליה ובכלל זה, קידום התחרות בתחבורה הציבורית בקווי שירות באוטובוסים, תיאום ושילוב שירותי הרכבת עם האוטובוסים, תכנון רשתות קווי שירות, תיאום בקרה תפעולית על מפעילי התחבורה הציבורית סיוע בטיפול בהיבטים הכלכליים והפיננסיים של הענף, קידום אמצעים טכנולוגים והקמת מנגנונים לעידוד השימוש ולהעלאת רמת השירות ולסיוע בטיפול בנושאים שונים כפי שיוגדרו מעת לעת על-ידי המשרד.
לצורך הקמת המינהלת מקצה משרד התחבורה 1.2 מיליון שקלים. המנהלת תורכב מצוות עובדים קבועים, 33 במספר, אשר יעסוק במטלות שיטיל המשרד ובסיוע שוטף לעובדי המשרד. בנוסף, תתקשר המנהלת עם גורמים נוספים (ספקי משנה) לצורך ביצוע מטלות. עם זאת, למשרד תישאר הזכות להתקשר עם ספקים אחרים לשם קבלת השירותים המפורטים במכרז לפי שיקול דעתו.
חמישה מעובדי המינהלת ישמשו מנהלי תחומים ועובד אחד ישמש כסגן למנהל תחום התכנון, וכן במתן ייעוץ שוטף בתחום טיפולם.
עד היום ביצע משימות אלה לצד משימות אחרות צוות יועצים מקצועיים, המופעלים מאז שנת 2003 על-ידי חברת עדליא יעוץ כלכלי בע"מ.
במסגרת הרפורמה, הועברה עד כה לידי מפעילי תחבורה ציבורית חדשים יותר מכ-27% מפעילות אגד ו-25% מפעילות דן. במהלך חמש השנים הקרובות צופים כי היקף הפעילות אצל המפעילים החדשים יהווה כ-45% מפעילות הענף. בימים אלה פועל משרד התחבורה להשוות את אמות המידה בהן פועלות חברות תחבורה ציבורית באזור נצרת ומזרחה של ירושלים לאלה של שאר המדינה.
חלק מפעילויות אגף תחבורה ציבורית יתבצע בסיוע המנהלת:
- הוצאת אשכולות קווים למכרז ובכלל זה: הכנת תוכנית רב-שנתית להוצאת קווים למכרז, כתיבת מסמכי מכרז, ליווי ההליך המכרזי ובקרה עליו, ליווי הזוכה עד לתחילת ההפעלה של קווי השירות שבהפעלתם זכה, והפקת לקחים והטמעת הניסיון הנצבר במסמכי המכרז הבא.
- פרויקטים בתחבורה ציבורית ובכלל זה: הגדרת דרישות מקצועיות למערכות טכנולוגיות וליווי המפעילים בהטמעת מערכות אלה, התאמה ופיתוח של אוטובוסים לצורכי השירות, תכנון מחדש של קווי שירות בתחבורה ציבורית, קידום רפורמות בענף, קידום הידע על הענף.
- הקמה ותפעול של מערכות מידע רישוי ותפעול, ובהן מערכות תומכות החלטה, מערכות מידע לציבור, בסיסי נתונים ענפיים ותשתית טכנולוגית ענפית;
- פיתוח תשתיות פיסיות לתחבורה ציבורית לרבות תחנות מרכזיות ומתקנים תחבורתיים;
- פרויקטים לשילוב רכבת ישראל במערך התחבורה הציבורית;
פרויקטים להנגשת התחבורה הציבורית;
- הכנת התשתית המקצועית והפיסית להפעלת מערך התחבורה הציבורית בשעת חרום;
- התחשבנות ובכללה: טיפול בנושאים כלכליים הנוגעים לענף התחבורה הציבורית, סוגיות הקשורות ליישום הסכמים של מפעילי השירות עם הממשלה, ממשקים מול מפעילי תח"צ אחרים, מערכות ההתחשבנות מול מפעילים, וסוגיות אחרות של התחשבנות עם מפעילים, ההיבטים הכלכליים של מכרזים והתקשרויות לסוגיהן;
- בקרה על פעילות התחבורה הציבורית - בקרה ופיקוח על המפעילים המבוצעים באופן שוטף ע"י האגף, הערכת פעילות מפעילים, התחשבנות עם המפעילים על-פי מדד רמת שירות.
הקלפים שיישארו קרוב לחזה
המינהלת לא תעסוק ברישוי קווי שירות באוטובוסים ובמוניות, כולל אישור קווים חדשים, בביטול קווים קיימים, באישור שינויים במסלולים, בלוחות זמנים ובמאפייני תפעול של קווים קיימים כגון תחנות, מסופים לתחבורה ציבורית וכו'.
ככלל, כל נושאי המדיניות לא יהיו בסמכותה אלא בסמכות משרד התחבורה, לרבות קרנות השיפורים, ההצטיידות באוטובוסים מדיניות התעריפים ומדיניות תשלום סובסידיה. לא ברור אם סמכויות אלה, עליהן מעדיף משרד התחבורה לשמור קרוב לחזה, יועברו לרשות התחבורה הארצית שתוקם במקום אגף התחבורה הציבורית.
משרד התחבורה מצידו אינו מתחייב לבצע את העבודות האמורות באמצעות המנהלת בלבד ושומר לעצמו את הזכות לבצע חלק מהמטלות בעצמו או בסיוע יועצים אחרים.
כבר עתה המשרד שומר לעצמו את הזכות לבחור שני זוכים במכרז זה שכל אחד מהם יעסוק באחד או יותר מהתחומים האמורים. תחומי העיסוק יחולקו על-ידי המשרד על-פי שיקול דעתו הבלעדי, בין שני הזוכים, ובלבד שתחומי העיסוק לא יהיו חופפים. המשרד אינו מתחייב לבצע את העבודות באמצעות המנהלת בלבד ושומר לעצמו את הזכות לבצע חלק מהמטלות בעצמו או בסיוע יועצים אחרים.
- סיוע בכתיבת ניירות עמדה לצורך קביעת מדיניות בתחומי התחבורה הציבורית ובנושאים שונים;
- תמחור עלויות השירות תחבורה ציבורית;
- סיוע בקידום פרויקטים תחבורתיים;
- סיוע בנושאים כלכליים בענף המוניות;
- סיוע וייעוץ למשרד בנושאים כלכליים אחרים ובנושאי תחבורה ציבורית כפי שיידרש מעת לעת על-ידי מנהל האגף או מי מטעמו.
- הכנת תשובות לשאילתות ולבקשות שונות המוגשות למשרד באופן שוטף.
- תכנון, רישוי, סקרים וסטטיסטיקה ליווי תהליך המכרז, בכל ההיבטים הקשורים בתכנון ובתפעול השירות;
- תכנון שיפורים בתחבורה הציבורית לישובים ולמוסדות נבחרים;
- תכנון תחבורה ציבורית למגזרים שונים בקרב משתמשים (מגזר חרדי, ערבי, בדואי, כפרי, סטודנטים וכדומה);
- ליווי המשרד בתכנון תחבורה הציבורית בכל הקשור לזמן חירום כולל סיוע על הכרזת חברות תחבורה והיסעים כמפעל חיוני בעת חרום;
- ליווי תהליכי תכנון של מערכות תחבורה ציבורית;
- ליווי הנדסת תנועה לתכנון מתקני תחבורה ציבורית ותשתיות תומכות תחבורה ציבורית;
- ליווי תחום הסברה ושיווק של מערכות התחבורה הציבורית קיום
ממשקים וקידום פרויקט שילובים עם גופי תכנון אחרים כגון: רכבת ישראל וגופים העוסקים בהסעה המונית, מטרופולינים ועוד.
חוזה ההתקשרות עם חברת הייעוץ נקבע למשך של שנתיים, עם אפשרות הארכה לשלוש נוספות, כל שנה הארכה של שנה אחת.