היזם
אליעזר פישמן נתקע עם 32 עד 56 מיליון שקל בקפריסין, בגלל המשבר הכלכלי העובר על המדינה. חברת "כלכלית ירושלים", בשליטתו, השתמשה בשנים האחרונות בקפריסין כ"גשר" להעברת כספים מישראל לאירופה, וגם בכיוון ההפוך, ככל הנראה משיקולי מס. כיום נמצאים בחשבונות החברה בקפריסין בין 32 ל-56 מיליון שקל.
עקב המשבר הכלכלי, הורתה ממשלת קפריסין על הצעדים הבאים נגד כל מי שמחזיק יותר מ-100 אלף יורו בחשבונות בנק באי: חובה להמיר 37.5% מהסכום במניות "הבנק של קפריסין", ושווי השוק שלהן נמוך ב-60% מהשווי הרשום.
את היתרה, כ-62% מהכספים, מקפיאה הממשלה עד להודעה חדשה, ולא ניתן למשוך את הכספים . חלק מההקפאה היא זמנית, ויתכן שאפשר יהיה להמיר את הכספים למניות של הבנק, אם כי גם במקרה כזה צפויים כנראה הפסדים.
כלכלית ירושלים הודיעה, כי היא בודקת מה אפשר לעשות. הפעולה העיקרית שתנקוט בה יהיה ניסיון לבטל למפרע את העברות הכספים שנעשו מישראל ומאירופה לחשבונות הבנקים באי. לא בטוח שפעולה זו תצליח.
- גם ב.ס.ר. אירופה, בשליטת נחשון קויתי, נתקעה עם כספים בקפריסין. מדובר כנראה בכ-30 מיליון שקל, אם כי הסכום המדויק עדיין אינו ידוע.
- האם גם יזמי נדל"ן ישראלים פרטיים נתקעו עם כספים בקפריסין? יזמים אלו, מטבע הדברים, אינם מדווחים, מכיוון שחברותיהם אינן רשומות בבורסה. יזמי נדל"ן השקיעו בשנים האחרונות סכומים גדולים בפרויקטים שונים באי, ולשם כך העבירו כספים כהון עצמי וכתשלומים לקבלנים וספקים.
דחיה בפרעון חובות ב-1.14 מיליארד שקל בצרפת
מצד שני, יכלה כלכלית ירושלים לדווח השבוע גם על בשורה טובה (הכל יחסי) לגבי חובותיה בצרפת: החברה חייבת לבנקים מקומיים 232 מיליון אירו, שהם 1.14 מיליארד שקל, העומדים לפירעון ביולי הקרוב. כלכלית מתקשה לגייס את הכספים לפרעון מלוא החובות. בשבוע שעבר אישר בית משפט מקומי לחברה דחיה בפרעון החובות עד 29 בספטמבר. בכך קיבלה החברה מרווח נשימה, כדי שתוכל לנהל מו"מ עם הבנקים ולהגיע להסכם על פרישה מחודשת של החובות.
זוהי כמובן הקלה לזמן קצר בלבד, כי דחיית הפרעון - והאיסור על הבנקים להציג את ההלוואות לפרעון לפני המועד שנקבע - הם לחדשיים עד שלושה בלבד.
כלכלית ירושלים לוותה כספים אלו, בשנים קודמות, כדי לממן רכישת עשרות נכסים, בשטח כולל של 275 אלף מ"ר. הפתרון הטוב ביותר הוא כמובן למכור נכסים כדי לפרוע את החובות לבנקים. אולם במצב הכלכלי הנוכחי בצרפת, זה לא פשוט.