|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
לפתוח את הפה ופשוט לדבר: להרגיש בנוח עם השפה האנגלית
קבוצת ירדן
תוכן לאינסטגרם - המנוע הדיגיטלי להגדלת העסק שלך

מרס: שיפור ב-5 ממדדי פעילות המשק

שיפור נרשם ברוב תחומי הפעילות, כאשר בולטים במיוחד השיפור במדדי הפעילות הריאלית השוטפים, השיפור בייצוא הסחורות והשיפור בהלכי הרוח של הציבור - אשר התבטא במיוחד במדד מנהלי הרכש
11/04/2013  |   עופר וולפסון   |   חדשות   |   תגובות
מאת: עופר וולפסון  |    |  תגובות
לפיד. רוח גבית, בינתיים [צילום: פלאש 90]

ההתפתחויות הכלכליות במשק בחודש מרס 2013, כפי שעולה מהנתונים שפורסמו בחודש האחרון, היו חיוביות. כך עולה (יום ה', 11.4.13) מפרסום הסקירה החודשית "אורות אדומים" על מצב המשק שמפרסם האוצר. יש לציין, כי חלק מהנתונים מתייחסים לחודשים קודמים.

שיפור נרשם ברוב תחומי הפעילות, כאשר בולטים במיוחד השיפור במדדי הפעילות הריאלית השוטפים, השיפור בייצוא הסחורות, והשיפור בהלכי הרוח של הציבור - אשר התבטא במיוחד במדד מנהלי הרכש.

  • בפעילות הריאלית, בחודש ינואר נרשמה עלייה משמעותית במדדי הייצור התעשייתי ופדיון כל ענפי המשק. מדד הייצור התעשייתי עלה בחודש ינואר ב-6.1 אחוזים, זאת לאחר ירידה חדה שנרשמה בחודש דצמבר. במקביל, מדד פדיון כל ענפי הכלכלה רשם עלייה בשיעור של 1.2 אחוזים. מנגד, במדד המכירות ברשתות השיווק נרשמה בחודש פברואר ירידה של 0.4 אחוז, זאת לאחר עליות שנרשמו במדד בחודשים הקודמים.

  • בגביית המיסים נרשם גידול בהשוואה לחודש פברואר. סך גביית המיסים בחודש מרס (בניכוי עונתיות ובמחירים קבועים) עלה בשיעור של 4.3 אחוזים בהשוואה לחודש פברואר. העלייה נבעה מגידול של 6.6 אחוזים בגביית המיסים הישירים, בעוד שבגביית המיסים העקיפים לא חל שינוי משמעותי. עם זאת, סך גביית המיסים ברבעון הראשון של 2013 הייתה נמוכה בהשוואה לגביית המיסים ברבעון הרביעי של 2012.

  • לאחר ירידות בחודשים הקודמים, בחודש פברואר נרשמה עלייה בייצוא הסחורות, אשר הביאה לקיטון קל בגירעון המסחרי. בייצוא הסחורות נרשמה בחודש פברואר עלייה חדה של 8.1 אחוזים, זאת לאחר מספר חודשים של ירידות. העלייה בייצוא הסחורות נרשמה בעיקר בשל עלייה בייצוא תעשיות טכנולוגיה עילית בשיעור 20.8 אחוזים, כולל עלייה חדה בייצוא התרופות, בשיעור של 53.2 אחוזים. בייצוא התעשיות המסורתית והמעורבת מסורתית נרשמה ירידה של 0.8 אחוז. בבחינת ארצות הסחר, נרשמה ירידה בייצוא הסחורות לארה"ב לעומת עלייה חדה בייצוא לאירופה. בניגוד לעלייה בייצוא הסחורות, בייצוא השירותים נרשמה בחודש ינואר ירידה של 4.7 אחוזים. במקביל, בחודש פברואר נרשמה עלייה של 5.5 אחוזים בייבוא הסחורות. העלייה בייבוא הסחורות נבעה בעיקר מעלייה בייבוא הדלקים, כאשר בייבוא מוצרי צריכה ובייבוא חומרי הגלם ללא יהלומים ודלק נרשמה ירידה. על כן, בייבוא הסחורות ללא אוניות, מטוסים, יהלומים וחומרי אנרגיה נרשמה ירידה של 3.1 אחוזים. כפועל יוצא מההתפתחויות הללו, הגירעון המסחרי הצטמצם בחודש פברואר ב-1.7 אחוזים. כמו-כן, נרשמה בחודש פברואר עלייה בכניסות התיירים מחו"ל, לאחר ירידות שנרשמו בכניסות התיירים בארבעת החודשים הקודמים, זאת על-רקע מבצע "עמוד ענן". שער החליפין הריאלי של השקל תוסף בחודש פברואר ב-0.9 אחוז, המשך למגמת התיסוף של החודשים האחרונים.

  • בשוק העבודה נרשם בחודש פברואר שיפור משמעותי, על-אף עלייה קלה בשיעור האבטלה ל-6.7 אחוזים. בחודש פברואר נרשמה עלייה משמעותית של 0.7 נקודת אחוז בשיעור ההשתתפות של ישראלים, לרמה גבוהה של 64.2 אחוזים. העלייה בשיעור ההשתתפות באה לידי ביטוי בגידול חד של 34.4 אלף במספר המועסקים, לצד עלייה של 7.6 אלף במספר הבלתי מועסקים. הגידול במספר המועסקים בחודש פברואר בא לידי ביטוי בעלייה במספר המועסקים במשרה מלאה, אשר קוזזה חלקית בירידה במספר המועסקים במשרה חלקית. הגידול במספר הבלתי מועסקים הביא לעלייה של 0.2 נקודת אחוז בשיעור האבטלה. אולם, עלייה זו נבעה מהגידול בשיעור ההשתתפות. שיעור האבטלה במשק הישראלי ממשיך להיות מהנמוכים בעולם המערבי. במספר המשרות נרשמה בחודש פברואר עלייה של כ-30 אלף משרות, לאחר עלייה מזערית של כ-300 משרות בחודש ינואר.

  • בפעילות שוק ההון נרשמה מגמה חיובית בחודש מרס. בתוך כך, נרשמו עליות במדדי המניות, בדומה להתפתחויות במדדי המניות המובילים בעולם. כמו-כן, בשוק האג"ח הקונצרניות נרשמו עליות מתונות במדדים אך היקף הגיוס שנרשם בפברואר היה נמוך יחסית. בנוסף, התשואה הממוצעת על אגרות החוב הקונצרניות הסחירות (כ-600 סדרות) רשמה ירידה קלה בחודש מרס, לאחר ירידה משמעותית יותר בחודש פברואר. עם זאת נמשכה מגמת הירידה במספר סדרות האג"ח הקונצרני כמו גם בשווי השוק המצרפי.

  • בהלכי רוח של הציבור נרשם שיפור במהלך החודש האחרון. בחודש פברואר שב מדד מנהלי הרכש להצביע על צפי להתרחבות בפעילות התעשייתית ועמד על 53.6, זאת לאחר שמחודש מאי 2012 הצביע המדד על צפי להתכווצות. העלייה במדד נבעה מצפי להתרחבות בייצוא, מהגדלת מלאים ומהתרחבות בתפוקות הייצור. זהו החודש הרביעי ברציפות בו נרשם שיפור במדד מנהלי הרכש. במדד אמון הצרכנים נרשמה בחודש פברואר עלייה של 1.8 אחוזים. המדד שמר על יציבות בחודשים האחרונים ורמתו כעת דומה לרמתו הממוצעת בשנת 2012.

שיעור האינפלציה - נמוך ממרכז היעד

כמה מדדים נותרו ללא שינוי:

  • בתחום יציבות המחירים, שיעור האינפלציה במשק הישראלי ממשיך להיות נמוך ממרכז יעד האינפלציה. בנק ישראל הותיר את הריבית במשק ללא שינוי. מדד המחירים לצרכן נותר ללא שינוי בחודש פברואר, כאשר השינוי במדד הפתיע כלפי מטה מאז חודש ספטמבר (למעט העלייה בחודש דצמבר). בתוך כך, ירידות משמעותיות נרשמו בסעיפי הדיור וההלבשה וההנעלה, כאשר מנגד, בסעיף המזון נרשמה עלייה משמעותית. ב-12 החודשים האחרונים עלה מדד המחירים לצרכן ב-1.5 אחוזים. מנגד, הציפיות האינפלציוניות הנגזרות משוק ההון המשיכו לעלות, כאשר אלו עמדו בחודש מרס על 2.8 אחוזים, עלייה של 0.2 נקודת אחוז בהשוואה לחודש פברואר, ולאחר שבחודש ינואר עמד שיעור האינפלציה הצפוי על 2.4 אחוזים. עם זאת, בנק ישראל מציין כי נתוני הציפיות האינפלציוניות הנגזרות משוק ההון מוטות כלפי מעלה, כאשר הציפיות האינפלציוניות לאחר ניכוי עונתיות עומדות על כ-2 אחוזים בלבד. בנק ישראל הותיר את הריבית לחודשים אפריל ומאי (שנקבעה בסוף מרס) ללא שינוי, ברמה של 1.75 אחוזים. החלטת הריבית הושפעה ממכלול של גורמים בהם השיפור בפעילות הכלכלית בחודשים ינואר-פברואר, הייסוף הריאלי של השקל, שיעור האינפלציה אשר ממשיך להיות נמוך ממרכז יעד האינפלציה של בנק ישראל, ההתפתחויות בשוק הנדל"ן, אי-הוודאות ביחס לתקציב המדינה לשנים 2014-2013 ואי-הוודאות בכלכלה העולמית. הותרת הריבית ללא שינוי, לצד המשך העלייה בציפיות האינפלציוניות, תרמו להמשך מגמת הירידה בריבית הריאלית, המצויה מזה מספר חודשים ברמות שליליות.

  • ההתפתחויות בכלכלה העולמית בחודשים האחרונים היו בעיקר חיוביות; המשבר הפיננסי החריף בקפריסין ואי-היציבות הפוליטית באיטליה לא מנעו את המשך מגמת העלייה בשוקי המניות העולמיים. במהלך חודש מרס נכנסה הכלכלה הקפריסאית למשבר פיננסי כבד. שווי נכסי הבנקים בקפריסין גדול פי שבעה מהתוצר השנתי ומשום כך משבר זה מאיים על הכלכלה הקפריסאית כולה. ככל הנראה המשבר לא יוביל ליציאה של קפריסין מגוש האירו וההתמודדות עם המשבר תכלול חבילת סיוע מהאיחוד האירופי ומקרן המטבע הבינלאומית, כמו גם הטלת מס חד-פעמי על פיקדונות במערכת הבנקאית והעלאת מס החברות בקפריסין. בנוסף, אי-הוודאות המתמשך לגבי הממשלה החדשה באיטליה הובילה לעלייה בתשואות אג"ח הממשלתיות של במדינה. מנגד נרשמה עלייה חדה במדד מנהלי הרכש בבריטניה בחודש מרס וירידה מתונה בשיעור האבטלה בארה"ב במהלך פברואר ומרס. עם זאת, ירידה זו בשיעור האבטלה נבעה בעיקר מהמשך ירידה בשיעור ההשתתפות. כמו-כן, הגידול במספר המועסקים בחודש מרס היה נמוך בהרבה מהצפוי. ביפן, הכריז נגיד הבנק המרכזי על הזרמה מוניטארית מסיבית שמיועדת לתמרץ את הפעילות הכלכלית ולהתמודד עם הדיפלציה המתמשכת ברמת המחירים ביפן. במדדי המניות המובילים במדינות המפותחות נרשמה עלייה במהלך חודש מרס.

תאריך:  11/04/2013   |   עודכן:  11/04/2013
עופר וולפסון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מרס: שיפור ב-5 ממדדי פעילות המשק
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ייסעו או לא ייסעו? סקר מיוחד שערך מכון המחקר "מידע שיווקי סי.איי" בהנהלת נעם רז ומירב שפירא עבור "גלובס" מספק תשובה חד-משמעית לשאלה האקטואלית האם הישראלים יכבשו בחזרה את מעוז הקלאבים הטורקי בעקבות הסולחה המתוקשרת בין ביבי ועמיתו הטורקי ארדואן: הרוב המכריע, כ-83% מהנסקרים השיבו שאין להם שום כוונה לנפוש בטורקיה את חופשת הקיץ הקרובה. זאת, בניגוד גמור לתחזיות ולאמירות שפיזרו בשבועות האחרונים חלק ממארגני תיירות וסוכני נסיעות אינטרסנטים, לפיהן המוני בית ישראל צפויים להציף בקיץ הקרוב ברכבת אווירית את ארץ ה"הכול כלול", ובעיקר את הקלאבים באנטליה, קמר ובודרום. כמעט מחצית הנשאלים נימקו שלא ייסעו לטורקיה בגלל שלדעתם האווירה בין המדינות עדיין עכורה וכשני שלישים פשוט לא רוצים לנסוע ליעד זה, בלי קשר למתיחות שאפיינה את היחסים בין המדינות בשנים האחרונות והחריפה אחרי אירועי המרמרה.
11/04/2013  |  ספיר פרץ  |   חדשות
הלל צ'רני נטל על עצמו את חובו של שמואל דכנר לקבוצת הולילנד, בסך 8.9 מיליון שקל, רק כעניין חשבונאי. כך אומר (יום ה', 11.4.13) חשב הקבוצה, רו"ח אלי חסון, בחקירתו הנגדית בידי סניגורו של צ'רני, עו"ד גיורא אדרת. "אין פה שום רישום כוזב ושום רישום לא תקין", אמר.
11/04/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות

לפני כמה ימים, אחרי שמרגרט ת'אצ'ר הלכה לעולמה וראיתי כל כך הרבה תגובות שמברכות על מותה, פניתי לחבריי בבקשה לעזרה: ביקשתי מהם דעה שתהיה כמה שיותר אובייקטיבית לגבי תקופת כהונתה של ת'אצ'ר כראש(ת) ממשלת בריטניה. הבקשה שלי הייתה פשוטה: אני לא רוצה דעה שטחית, דעה שנובעת רק מהשקפת עולמו של הדובר. חיפשתי דעה מעמיקה, לא אחת שאוכל ברגע לסווג כסוציאליסטית או קפיטליסטית. דעה שלא נובעת אך ורק מהשקפת עולמו של הדובר, אלא ממחשבה ביקורתית אמיתית, וכמה שיותר אובייקטיבית.


11/04/2013  |  ניצן פלד  |   חדשות
האדריכל רם כרמי, חתן פרס ישראל ומהבולטים בתחומו במדינה, הלך לעולמו (יום ה', 11.4.13) בגיל 82. כרמי תכנן בין היתר את פרויקט הולילנד והופיע ברשימת עדי התביעה, אם כי לא ברור האם אכן הייתה כוונה לזמנו לעדות.
11/04/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, דוד רוזן, שב ומציע לצדדים (יום ה', 11.4.13) להגיע לעסקת טיעון בעניינו של אורי לופוליאנסקי במשפט הולילנד. ראש עיריית ירושלים לשעבר מואשם בקבלת שוחד בסך 2 מיליון שקל.
11/04/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
סיפרתי למורתי שהופיע ספר בשם "מסכת תהום" מאת ד"ר איל חיות-מן, שעוסק בביוגרפיה של אלישע, וספק אם גם אלפר ידעה מה הסתתר באישיותו לכל רבדיה
רון בריימן
רון בריימן
אחרי שמונה חודשי מלחמה חזרה ישראל לסורה, ושבה להיות מדינת הגמדים    אחרי שמונה חודשי מלחמה אין לאיים בפרישה מהממשלה ובפירוקה
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
הנשיא האמריקני מודע היטב לנסיבות הפוליטיות המורכבות והרגישות בישראל, ובפרט לאילוצים הרובצים על ראש הממשלה בהתייחס לסוגיית המשך המלחמה מול חמאס ברצועת עזה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il