החברה להגנת הטבע הגישה (יום ד', 1.5.13) לבית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים עתירה נגד
משרד התחבורה, בה מתבקש בית המשפט לחייב את המשרד לשתף את הציבור במידע הנוגע לפרויקט הקמת קו הרכבת באר שבע-אילת ופרויקט נמל התעלה באילת, מכוח חוק חופש המידע. זאת לאחר שהחברה להגנת הטבע הגישה למשרד בקשה לקבלת המידע, אולם במשרד סירבו למסור את המידע, בטענה כי מדובר ב"דיונים פנימיים ובמידע העלול לשבש את פעילות המשרד".
"בית המשפט הנכבד מתבקש בזאת להורות למשרד התחבורה למסור לחברה להגנת הטבע את המידע, במסגרת בקשת חופש המידע", נכתב בעתירה של החברה להגנת הטבע, שהוגשה על-ידי עו"ד חגית הלמר ועו"ד נועה יאיון. "זאת כדי ללמוד על הבסיס העובדתי המצוי בידי משרד התחבורה, שהוביל אותו להחלטה על קידום הפרויקט, כולל בדיקות היתכנות כלכליות, סביבתיות וחברתיות".
בחברה להגנת הטבע מסבירים כי לאור המשמעויות הסביבתיות והציבוריות מרחיקות הלכת של פרויקט הרכבת לאילת, החליטה החברה להגנת הטבע להגיש למשרד התחבורה בקשה לקבלת מידע, על-מנת להכיר את התשתית העובדתית הרלוונטית להחלטה להקים את פרויקט הרכבת לאילת ולקדם את פרויקט נמל התעלה. כמה שבועות לאחר מכן, משרד התחבורה השיב לחברה להגנת הטבע כי הוא מסרב להעביר לידיה את המידע המבוקש, בנימוקים האמורים לעיל.
"מדובר במגה-פרויקט אדיר ממדים, המוערך נכון להיום בעשרות מיליארדי שקלים", מסבירים בחברה להגנת הטבע, "ולמרות שטרם נקבע מקור תקציבי לפרויקט, למרות שספקות כבדים מוטלים על סיכויי המימון שלו בתקופה של גירעון וקיצוצים ממשלתיים, למרות שמתכונת החיבור לנמל אילת - מרכיב קריטי שכלל אינו נלקח בחשבון בתכנון הנוכחי - טרם נקבעה, ממשיכים גורמי התכנון במלוא המרץ ובמימון נדיב של משרד התחבורה, לקדם את הפרויקט. מבחינת ההיבטים הסביבתיים - פרויקט הרכבת לאילת הוא פרויקט תשתית אדיר, שיפגע באופן בלתי הפיך בסביבה ובנוף בנגב ובערבה, וגם בערכיו הייחודיים של מפרץ אילת. גם מליאת רשות הטבע והגנים מתריעה, בדאגה רבה, כי קו הרכבת המתוכנן לאילת, יגרום לפגיעה דרמטית, חריגה בהיקפה ובלתי הפיכה במרחבים הטבעיים, הבראשיתיים והבלתי מופרים של הנגב והערבה, ומהווה סיכון לפגיעה קשה במפרץ אילת, בכלל זה בשמורות טבע, מסדרונות אקולוגיים, תצורות נוף ייחודיות וערכי טבע ומורשת, בעלי ערך לאומי ובינלאומי, שהוכרו בעבר על-ידי ממשלות ישראל, שפעלו רבות לשימורם. למרות זאת, עד היום לא נבדקו מה יהיו המשמעויות הסביבתיות של שני מגה-פרויקטים אלו על מפרץ אילת וערכיו הסביבתיים, שייחודיותו בארץ ובעולם מקנה לאילת את הילת משיכתה ועיקר כוחה".