כלי רכב במשרד הביטחון ובצה"ל נמסרים לבעלי תפקידים לשימוש אישי או לביצוע משימות ייעודיות. לעתים שימוש בכלי רכב אלה נעשה ללא פיקוח ובקרה מספיקים ואף בניגוד לכללי מינהל תקין. כך קובע (יום ד', 17.7.13)
מבקר המדינה,
יוסף שפירא.
נהיגה עצמית במשרד הביטחון ובצה"ל נעשית בעיקר בכלי רכב שמשרד הביטחון רוכש, שוכר או חוכר לתקופה קצובה בשיטת ליסינג תפעולי עבורו ועבור צה"ל. ביוני 2012 כללה מצבת כלי הרכב לנהיגה עצמית במשרד הביטחון 431 כלי רכב: 270 בבעלות משרד הביטחון, ו-155 שכורים. באוקטובר 2011 כללה מצבת כלי הרכב בצה"ל 14,240 כלי רכב: 72% מהם בליסינג, 18% מהם כלי רכב שמשרד הביטחון רכש עבור צה"ל ו-10% מהם כלי רכב שהמשרד שכר עבור צה"ל.
הזכאות לכלי רכב צמוד במשרד הביטחון נקבעת ללא אמות מידה, ועל-ידי גורם יחיד. בביקורת לא נמצאו נימוקים להחלטות שקיבל הגורם המוסמך בנוגע לאישור הזכאות. מדובר במתן הטבה לעובד בהליך שאינו עולה בקנה אחד עם כללי מינהל תקין.
אין צעדים למניעת זיוף
במכרז שפרסם משרד הביטחון לשכירת כלי רכב הוא התייחס לשתי תקופות שכירות בלבד - יומית ושנתית, בלי דרישה לקבל הצעת מחיר לשכירות חודשית. בכך משרד הביטחון לא הבטיח לעצמו ולצה"ל תנאי התקשרות עם מירב היתרונות. גם לאחר שנודעו למשרד הביטחון תוצאות ההשוואה שערך אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה"ל, ולפיה חלופת החכירה בשיטת ליסינג זולה בהשוואה לשכירות, הוא המשיך לשכור עבור עובדיו כלי רכב לתקופות ארוכות.
הפיקוח והבקרה של המשרד על כלי רכב יחידתיים, המשמשים דרך קבע את צורכי עבודתם של אגפי משרד הביטחון ונמצאים באחריותם, לקויים. מדוחות פנימיים של משרד הביטחון עולה, שהיו מקרים של שימוש בכלי רכב אלה לצרכים פרטיים, על-ידי עובדים שאינם זכאים לכך, ומקרים של התחמקות מתשלום המס בגין זקיפת שווי כלי רכב צמוד.
הפיקוח והבקרה של צה"ל על שוברים לשכירת כלי רכב למח"טים ומג"דים במילואים לקויים. אף שבמהלך השנים התגלו מספר מקרים של זיוף שוברים לשכירת כלי רכב, שכתוצאה מכך חויב משרד הביטחון בתשלומים עודפים לחברות ההשכרה, אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה לא נקט צעדים שימנעו את זיוף השוברים.
19 מיליון שקל קנסות
על-אף שכבר משנת 2007 משרד הביטחון וצה"ל היו מודעים לקיום של דוחות בגין עבירות חניה של חיילים, הדוחות לא טופלו, ועד מרס 2012 צה"ל לא הפעיל אמצעי אכיפה נגד החיילים שביצעו את העבירות. כתוצאה מכך, נדרשה הקופה הציבורית לשאת במימון דוחות חניה של חיילים. בינואר 2012 הסתכמו דרישות התשלום מצד הרשויות המקומיות ב-19 מיליון שקל בגין עבירות שנעברו עד מאי 2011.
משרד מבקר המדינה מעיר, שיש לראות בחומרה מצב שבו משך שנים רבות משרד הביטחון מצמיד כלי רכב לעובדיו ללא קביעת אמות מידה לזכאות. על מנכ"ל משרד הביטחון להנחות ללא דיחוי על קביעת אמות מידה לזכאות לרכב צמוד. כמו-כן, יש לראות בחומרה את אי-הפעלת אמצעי אכיפה על-ידי צה"ל נגד חיילים בגין דוחות חניה, וחיוב הקופה הציבורית במימון דוחות אלה. על צה"ל להשלים בהקדם את התהליכים שיאפשרו טיפול ראוי בדוחות החניה.
נוכח הנראות הציבורית והעלות הכספית הכרוכה בהקצאת כלי רכב לשימוש של בעלי תפקידים בשירות הציבורי, על משרד הביטחון ועל צה"ל לפעול ללא דיחוי לתיקון מכלול הליקויים שעלו בדוח זה.