ועדת הכספים אישרה אמש (א', 14.7.13) את תקנות מס הכנסה, המפחיתות את שיעור הפחת על רכבי ליסינג בעת מכירתם בתום תקופת ההשכרה.
על-פי התקנות, שיעור הפחת על הרכבים יירד מ-20% ל-16% לאחר שלוש שנות השכרה. עוד החליטה הוועדה, כי על רכבים חדשים שייכנסו למחזור ציי הרכב של חברות הליסינג לא תחול האפשרות לבצע 'שחלוף', קרי לא תתאפשר דחיית החבות בתשלום מס על רווחי הון בעת מכירת רכבים פרטיים, קרי בעת החלפת רכבים ישנים בעלי פחת ברכבים חדשים לצורך חידוש ציי הרכב שלהם.
השינוי עליו הסכימו חברי הוועדה וצפוי להיות מאושר סופית יחד עם חוק ההסדרים המלא, נועד לתקן את המצב הנוהג כיום; רכבי הליסינג, בעיקר הפרטיים, מושכרים לשלוש שנים ואי-לכך, חברות הליסינג הציגו אותם כאילו נמכרו לרוכש קבוע ועל-כן דרשו ליהנות משחלוף בעת מכירתם ובו-זמנית דרשו שיעור פחת גבוה של 20%, המתאים לרכבים המוחזקים על-ידי חברות השכרה, רכבים המועברים מיד ליד בתדירות גבוהה. כלומר, חברות הליסינג גם נהנו מדחיית אירוע מס (חבות בתשלום מס בעת מכירת הרכבים) ובמקביל גם משיעור פחת גבוה במיוחד המאפשר להוריד בצורה ניכרת את שיעורי המס על רווחי הון בעקבות מכירת הרכבים.
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), מסר בתגובה: "ועדת הכספים תיקנה היום מצב אבסורדי שבו חברות הליסינג נהנו מהטבות מס מפליגות ללא כל הצדקה. מחד-גיסא, האפשרות לדחות חבות במס, שנועדה בכלל לצורך עידוד הפריון של עסקים, שאיננה מוצדקת כלל וכלל כשמדובר בחברות הליסינג, שעיקר עיסוקן מחייב החלפת ציי רכבים השכרת חדשים ומכירת ישנים ואין הצדקה לדחיית המס בעת מכירת אלו הישנים. מאידך-גיסא, אין גם הצדקה לשיעורי פחת כל-כך גבוהים כמו שהיו עד היום ושבגינם המדינה הפסידה כספים רבים".
מנהל רשות המיסים,
משה אשר, הודיע כי לגבי מלאי הרכבים המצוי כיום בידי חברות הליסינג עדיין יחול שיעור הפחת של 20% עד הוא ייגמר. אשר ציין, כי "מלכתחילה, המחוקק לא התכוון לכלול בהטבה של שחלוף עסקות כגון עסקות של חברות הליסינג ואת זה ביקשנו לתקן".