כישלון לפגישת נתניהו-עיני. ועדת התיאום והביצוע של ההסתדרות הכריזה (יום ב', 15.7.13) על סכסוך עבודה בנמל אשדוד ובנמל חיפה. זאת בעקבות החלטת הממשלה בדבר קיום מכרז להקמת נמלי ים חדשים, החלטה אשר תשפיע באופן משמעותי על מצב הנמלים הקיימים ואיתנותם הפיננסית.
משמעות ההחלטה היא כי בעוד 15 ימים תוכל ההסתדרות להורות על השבתה מלאה של עבודת הנמלים.
בהסתדרות אומרים כי מתוקף ההחלטה יהיו השלכות חמורות ומהותיות על תנאי עבודתם של העובדים וביטחונם התעסוקתי, וזאת ללא כל קיום מו"מ וגיבוש הסכמות אל מול נציגות העובדים.
בסכסוך העבודה ההסתדרות מציינת כי התנהלות זו הינה בבחינת "שבירת הכללים ורמיסת הנורמות המקובלות והנהוגות מזה עשרות שנים במסגרת יחסי העבודה הקיבוציים בנמלי הים באשדוד ובחיפה".
הנחתה מטורפת של הממשלה
יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, מסר בתגובה: "אנו הכרזנו היום על סכסוך עבודה בנמל אשדוד ובנמל חיפה. מדובר במאבק עקרוני. בממשלה החדשה נוצר דפוס פעולה של הסתה ודה-לגיטימציה נגד ועדי עובדים ומקבלים החלטה חד-צדדית וזאת ללא כל ניהול מו"מ מראש. הדרך של הממשלה אמורה להיות על בסיס הבנות ושיתוף פעולה ולא דרך שרירותית".
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, הוסיף כי "מדובר בהנחתה מטורפת של הממשלה. הוועדים גילו איפוק, לא התלהמו ולא פתחו בשביתה כי הם מבינים את מה שהממשלה לא מבינה, שפותרים הכל באמצעות הידברות ולא באמצעות מהלכים חד-צדדיים. להקים נמל לוקח 10-5 שנים ולא מהיום להיום ולכן אני לא מבין למה הם ממהרים ולמה הם לא מתנהלים באמצעות הידברות. ההתלהמות הזאת אומרת שיש דבר אחד - פגיעה בעבודה המאורגנת".
איגוד לשכת המסחר: "לבנות תשתית משפטית למניעת השבתות"
בתגובה להכרזת ההסתדרות, איגוד לשכות המסחר שיגר מכתב לראש הממשלה נתניהו ובו תוכנית להיערכות משפטית במטרה למנוע שביתות בשירותים החיוניים שבבעלות המדינה.
"אני פונה אליך נוכח האיום החדש המסתמן של ההסתדרות הכללית להכריז על שביתה בנמלי הים. בניית רציפי נמל נוספים הינה מחויבת המציאות אם ישראל רוצה לשמור על מעמדה ומקומה בסחר החוץ הגלובלי ולא לסגת לאחור. זוהי לא אופציה. זוהי חובתה של הממשלה. אסור בשום פנים ואופן שתוכניות הממשלה תעוכבנה מחמת משא-ומתן עם ההסתדרות הכללית או איומים של ההסתדרות הכללית בהשבתת העבודה בנמלים", כתב עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר.
"על כן ברצוני להציע בניית תשתית משפטית, כבר עכשיו, ולא אחרי נקיטת עיצומים, שתמנע את הפרעת התפקוד של נמלי ישראל בשעה קשה זו לכלכלת המדינה", הוסיף לין.
לדבריו, "אנו בלשכת המסחר מאוד מקווים שלא יהיה צורך לעשות שימוש באמצעים משפטיים אלה, וכי התבונה תגבר וכי גם ההסתדרות הכללית וציבור העובדים בנמלים יבינו כי למדינה יש את הזכות המלאה ואף החובה לבנות רציפי נמל חדשים ולהפעילם באמצעות חברות נפרדות".
"עובדי הנמלים, במקום להתעמת עם מוסדות המדינה מוטב ויבינו כי מוצעת להם אפשרות מצוינת להוכיח לכל כי הם יכולים להתחרות וכי יש להם את היתרונות עקב ניסיונם הרב בייעול העבודה עליה הם שוקדים וכי זוהי הדרך הטובה לזכות מחדש באמון הציבור אשר בלעדיו לא יוכלו להשיג דבר".
שר האוצר,
יאיר לפיד, אמר כי "המכרז להקמתם והפעלתם של נמלים חדשים הוא מהלך מתחייב בהצעדתו של המשק הישראלי קדימה והכרחי להורדת יוקר המחיה ורווחתם של אזרחי ישראל. מסלול ההידברות פתוח ואיומי השבתה וצעדים כוחניים של ועדי עובדים לא ימנעו מאתנו לנקוט בצעדים הנכונים למען הציבור והכלכלה הישראלים".