|
שר התחבורה מסבסד קווים לפלשתינים
|
עידן יוסף
|
הקווים המסיעים פועלים ערבים החלו לפעול היום והם זולים יותר מאשר תעריף בנסיעה עירונית * למרות הסיכון הביטחוני הנחה השר כ"ץ לאפשר נסיעה חופשית של פלשתינים בכל הקווים בישראל
|
לרשימה המלאה
|
|
|
|
אין מנוס אלא להעלות את התשומות בקווים לשומרון. אם לא מאשרים זאת, יש למנוע עליית פלשתינים או לגבות מהם תשלום גבוה יותר כדי לממן אוטובוסים שיסיעו אותם. בניגוד לערביי ישראל, המדינה אינה נושאת באחריות להם ואינה אמורה לסבסד את נסיעותיהם. פגיעה כה קשה בשירות תחבורה ציבורית לאזרחים משלמי מיסים, תוך מימון שירות למי שאינם כאלה הוא חרפה לממשלת הליכוד-יש עתיד, ומעשה לא ציוני בעליל. לכל הפחות, יש להגדיל לאלתר את התשומות בקווי השומרון כדי לענות על הביקוש. לביטחון באוטובוסים אחראי לא רק צה"ל אלא גם משרד התחבורה, שמחזיק מוקד ביטחון שנועד בין היתר לתת מענה למקרים של הטרדת נוסעות באוטובוס.
|
|
|
|
חבר הכנסת מוטי יוגב (הבית היהודי), המשמש כיושב-ראש ועדת המשנה בוועדת חוץ וביטחון, פנה לשר הביטחון משה יעלון, לשר התחבורה ישראל כ"ץ ולרפרנט תחבורה ציבורית במשרד האוצר מורן מזור, וביקש מהם להביא לתיקון המצב הביטחוני של התחבורה הציבורית המובילה לשומרון.
לדבריו, אלפי פועלים פלשתינים מציפים את קווי התחבורה הציבורית של חברת אפיקים הנוסעים לעיר אריאל ולשאר יישובי השומרון. משעות אחר-הצהריים עומדים פועלים בתחנות האוטובוס בבני ברק ובפתח תקוה, צובאים על האוטובוסים שמגיעים וממלאים אותם עד אפס מקום, באופן שישראלים בקושי או בכלל לא מצליחים לעלות כדי לשוב לבתיהם.
חלק מן האוטובוסים המלאים בפועלים פלשתינים אינם עוצרים כלל בתחנות שמפתח תקוה ומזרחה. מצב זה מאלץ בני נוער ואף מבוגרים לקחת טרמפים.
הצקות והטרדות מיניות
נערות שעלו לקווים החוזרים לשומרון בשעות אחה"צ והלילה, העידו בעשרות תלונות לראשי המועצות, על תחושות חוסר הביטחון, על הצקות והטרדות מיניות מצד פועלים פלשתינים ועל כך שחלקן נמנעות מלנסוע בקווים הללו.
ביום חמישי האחרון (15.8.13), ניסה ח"כ יוגב לעלות לאוטובוס קו 86 בשעה 17:10 בתחנת קריית מטלון - רח' ז'בוטינסקי בפתח תקוה. על דלת האוטובוס צבאו קרוב ל-60 פועלים פלשתינים. אישה ונערה יהודיות מאריאל שחיכו בתחנה, עוד בטרם היו שם הפועלים, לא הצליחו להתקרב לדלת עד שעוזרו הפרלמנטרי ביקש מהפועלים שיאפשרו להן להיכנס פנימה.
יוגב תיאר במכתבו את שחווה: "אני הצלחתי להידחף לאוטובוס בסוף קבוצת הפועלים ולמצוא מקום. באוטובוס היינו יחד עם עוזרי וצלם, חמישה יהודים ו-55 פלשתינים. הנערה היהודייה שעלתה לאוטובוס שמרה כל הזמן על קשר טלפוני בדיבור מפוחד, שמהעבר השני כנראה דרשו ממנה לרדת מהאוטובוס והיא השיבה שאינה יכולה, משום שגם המעברים באוטובוס מלאים בערבים.
"מהתחנה בה עלינו, האוטובוס לא עצר יותר לנוסעים בשום תחנה נוספת, לא בתחנה מרכזית פתח תקוה ולא בשאר התחנות לכיוון חוצה שומרון ומזרחה. הנוסעים נותרו בתחנות, מנופפים בידיהם בייאוש לעבר האוטובוס". יוגב העיד כי מחשש אף הוריד את הכיפה שלראשו.
לדבריו, בנסיעה בה היה לא היו בעיות מיוחדות ורק בסיומה בעת שהמתין לראות את המציאות באוטובוסים נוספים שהגיעו בהמשך, שמע גם על קטטות ואלימות שאירעו במסוף "אורנית" וכן על הצקות מיניות שנתקלו בהן נערות יהודיות שנסעו בקווים אלו.
משרד האוצר לא אישר עדיין תוספת של אוטובוסים לקווים אלו. לדברי יוגב, הפתרון מצוי כפי הנראה בתגבור משמעותי של הקווים החוזרים ליישובי השומרון בשעות אלו עבור שתי האוכלוסיות, גם באוטובוסים ממוגנים, כפי הנדרש בכביש 55 וביצירת קווים נוספים מקבילים, שיעצרו דווקא בתחנות המתאימות לפועלים הפלשתינים.
יוגב מציע שפיקוד המרכז יערוך מדי פעם ביקורות פתע לבדיקת שוהים שלא כחוק, שכפי הנראה נמצאים גם הם בקווי האוטובוסים הללו, בלא שהם נבדקים.