הפוך לדף הבית אימייל אדום
    |  
ראשי יומן ראשי בלוגים אקטואליה בעולם סקופים משפט כלכלה בריאות המגזין מנוי VIP
ארכיב יומי  |  כל הקישורים  |  סיפורים חמים  |  ספורט  |  נדל"ן  |  תגיות  |  משובים  |  משמר המשפט  |  ספרייה מקוונת  |  בימה חופשית  |  מיוחדים  |  ערוצים נוספים
חדשות / מבזקים
ראשי  /   דת ומסורת  חברה ומשפחה  תרבות    |  שתף:    |    |    |  
פורומים
דת ומסורת
חברה ומשפחה
חגים ומועדים
תרבות
ביטוח ופיננסים
שיווק מחלקה ראשונה
קלאב הוטל
בחירות לרשויות המקומיות
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
מועדון +
כסף רופאים שמאים יועצים אדריכלים
שופטים עורכי דין עיתונאים רואי חשבון
 
 
 
 
 
בלוגרים News1  /  דעות ▪ כתבות ▪ תחקירים
 
זו לא רק שאכטה!!!
03/09/2013   |   אפרים הלפרין
 
 
 
חגים למכירה
03/09/2013   |   איתמר לוין
 
 
 
אנרכיה בינלאומית
03/09/2013   |   ד"ר אפרים כהנא
 
 
 
בלפור והאינדיאנים
03/09/2013   |   ד"ר אברהם וולפנזון
 
 
 
לעצור את הגירוש מדרום הר חברון
03/09/2013   |   איתן קלינסקי
 
 
 
 
לרשימות נוספות לבימה חופשית לרשימת הכותבים
 
 
חגיגה תקשורתית
העיתונות קבעה איזה חג חשוב יותר
תפוח בדבש. התעסקות בצדדים השוליים מעצבת את התרבות [צילום: פלאש 90]

סיקור או כיסוי
מעולם לא התחברתי לטורי המועקה בעיתונות הכתובה והמשודרת ערב ראש השנה וערב חג הפסח. ים של דמעות וטרוניות נשפך מקולמוסי הקוטרים שעבורם אווירת החג המשפחתית היא סבל ומצוקה שצריך להשתחרר ממנה. אצלנו בבית, בלי עין הרע, משפחה זה הרבה יותר מסבתא וכלב, ולא פעם שולחן אחד וחדר אחד אינם מספיקים להכיל את כולם. אנחנו יכולים לשבת שעות על גבי שעות איש במחיצת רעהו בהנאה צרופה. אין כמו משפחה מורחבת כדי לשמח. וכאמור, לא הצלחתי להתחקות אחרי שורשי הסבל שמשדרת התקשורת החילונית לפני כל חג.

המחקר החדש מצביע על האופן בו מחנכת התקשורת להכלת החגים וליחס אליהם. בעוד שהתקשורת הדתית-חרדית עוסקת בסיקור, מקבילתה החילונית עסוקה בכיסוי, קרי: בהסתרה. היא אינה נוגעת בעצם החגים, בשורשיהם האמיתיים, במסרים שלהם. כל עניינה בקישוטים מסביב ובאווירה. היא התרחקה כל כך מהמורשת וממילא נתפשת לנושאי סיקור צדדיים.

כך למשל, עיקרו של ראש השנה הוא יום הדין לפני בורא עולם ולא יום של תפוח בדבש, יום הכיפורים הוא בדיוק ההפך מ"חג האופניים", חנוכה הוא חג של גבורה צבאית יהודית ולא של סופגניות ולביבות, פורים אינו חג של הוללות אלא של שמחה בהיותנו מעל חוקי הטבע, שבועות אינו חג המים ו"הביכורים" אלא חג של לימוד תורה וכן כיוצא בזה בשאר חגי ישראל.

בתקשורת החרדית הושכחו המוטיבים הלאומיים-חקלאיים של החגים, בזו החילונית טושטשו הסממנים היהודיים ובדור האחרון גם אלה הלאומיים, והיחידה שהכי משמרת את החגים במתכונת הכי קרובה למקור היא זו הדתית-לאומית. את הביטוי לכך ניתן לראות בעיתונים מקור ראשון, בשבע ובעלוני השבת, באתר סרוגים ובאתר כיפה, בערוץ מאיר (אפיק 96 בהוט), ברשת מורשת של קול ישראל. ניצוצות מאווירת החג בצורתה המקורית ניתזים מדי פעם גם לתקשורת הכללית, אבל אין בהם די כדי לרוות את הצימאון הקיים בציבור לערכים יהודיים מקוריים.
▪ עידן יוסף

מחקר חדש של פרופ' יואל כהן מביה"ס לתקשורת באוניברסיטת אריאל בדק את כמות ואופן סיקור החגים בתקשורת הדתית והכללית לפי המחקר, החגים המסוקרים ביותר הם ראש השנה, יום העצמאות, פסח וסוכות. והכי פחות מיוחסים? ל"ג בעומר, יום ירושלים ואפילו יום השואה ויום כיפור

  חגים דתיים ביהדות והתקשורת הישראלית / מצגת מחקר  
דעה סיקור או כיסוי


▪  ▪  ▪
התקשורת, כחלק מכלל התרבות בישראל, ממלאת תפקיד חשוב בתרומה לזהות האתנית-דתית של כלל המגזרים בישראל, בעיקר לרוב באוכלוסיה שאינה מקפידים על תרי"ג מצוות ומקיימים מצוות באופן סלקטיבי, כלומר, המסורתיים. בעוד שהאוכלוסיה הדתית-חרדית והדתית-לאומית שואבת את זהותה ממקורות מוסדיים דוגמת בית הכנסת וחינוך דתי, שאר האוכלוסיה - לרבות אותם 37% המגדירים עצמם כמסורתיים (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 2009) שואבים מתוך הסביבה התרבותית החיצונית, כולל תקשורת המונים בשביל הזהות היהודית שלהם.

אבל גם אצל הדתיים, גורמים משניים כמו התקשורת, ובייחוד התקשורת הדתית, גם הם משפיעים על הזהות הדתית שלהם. מכאן שלכמות ולאופן סיקור החגים בתקשורת יש השפעה על אופן קיומם בזהות היהודית של החברה בישראל.

המחקר של פרופ' יואל כהן, חוקר ומרצה בביה"ס לתקשורת באוניברסיטת אריאל בשומרון, בדק את כמות ואופן סיקור החגים בעיתונות הישראלית במשך שנה, על-ידי בחינת אייטמים חדשותיים, מאמרים, צילומים, תכנים מערכתיים וקריקטורות על אודות החגים. בסך-הכל, נבדקו 2,525 אייטמים ומאמרים. העיתונות החילונית הכתובה כללה את הארץ, ידיעות אחרונות, מעריב וישראל היום; העיתונות הדתית נבדקה לפי המודיע, יתד נאמן, המבשר, משפחה, בקהילה, שעה טובה, בשבע ומקור ראשון. למרות ש'מקור ראשון' אינו מגדיר עצמו כעיתון דתי אלא כישראלי, בהינתן שרבים מבין קוראיו שייכים לקהילה הדתית-לאומית נבחן העיתון יחד עם העיתונות הדתית.

הסקר על העיתונות הישראלית והחגים מראה פערים ניכרים בין התפישות המסורתיות על התרבות הדתית והדרך שבה מוצג החג הן במונחים כמותיים והן במונחים איכותיים - על-ידי העיתונות.

נמצאו מעט הבדלים בין העיתונות החילונית והעיתונות הדתית במונחים של הבולטות ושל דרגת החשיבות המיוחסת לחגים: ראש השנה, פסח, סוכות וחנוכה היו חגים בולטים הן בעיתונות החילונית והן בעיתונות הדתית. אולם היו הבדלים רחבים במונחים של אופני הדיווח על כל אחד מהחגים: בעוד שהנושא העיקרי של העיתונות החילונית היה אווירת החג, התוכן הרוחני של החג היה המאפיין העיקרי בסיקור החג על-ידי העיתונות הדתית. היה רק מתאם מוגבל בין הסיקור הכמותי והסיקור האיכותי על-ידי התקשורת והמקום שתופס כל אחד מהחגים בתרבות היהודית הדתית. ראוי לציון המקום הנמוך שהוקדש ליום כיפור בסיקור התקשורתי.

החג שקיבל את הסיקור הרב ביותר בתקשורת הדתית (17%) היה ראש השנה (20% בתקשורת החילונית), ואילו זה שקיבל יותר סיקור בתקשורת החילונית (21%) היה יום העצמאות (לעומת 4% בתקשורת הדתית). במקום השני בתקשורת הדתית (15%) בכיסוי של החגים במשך השנה היה חג הפסח, ובתקשורת החילונית כאמור היה זה ראש השנה. סוכות וחנוכה היו החגים שהגיעו למקום הבא בשני המגזרים התקשורתיים, כאשר הם מתחלפים ביניהם במקום השלישי והרביעי . במקום השישי בתקשורת החילונית היה יום כיפור אך רק במקום התשיעי בתקשורת הדתית.

בנוסף ל"אי-ההסכמה" בין העיתונות החילונית והדתית לגבי הדירוג או סדר החשיבות של כל אחד מהחגים, המחקר מצא הבדלים ניכרים ביחס למוטיבים המרכזיים של החגים.

היו כ-20 קטיגוריות שונות באייטמים הקשורים לחגים שנבדקו: פוליטיקה; צרכנות; מסורת; כלכלה; אווירת חג; פנאי/טיולים; סידורי ביטחון ותחבורה; תרבות; אוכל/תזונה/מתכונים מסורתיים; הלכה; מוסר /דברי תורה; היסטוריה של החג; צדקה/תרומה/התנדבות; חינוך; משפטים; רווחה/חברה; סיפור; בריאות; מאמר שלא קשור לחג אך משתמש בסמלי החג; רכילות.

הנושא החשוב ביותר באופן כללי בעיתונות החילונית היה אווירת החג (22% מכל התכנים המערכתיים במשך שנה), ובעקבותיו צרכנות (12%), מזון ומתכונים (11%) ובידור וטיולים בחג (10%). לעומת זאת, בתקשורת הדתית הקטגוריות החשובות ביותר היו סיפורי החג (15%), תכנים השראתיים (14%). צרכנות הייתה במקום שלישי בעיתונות הדתית (7%). אבל האווירה החגיגית והבידור בחג הגיעו רק ל-1% ול-2% בהתאמה בעיתונות הדתית.

לאור העובדה שכלי התקשורת הם גורם חשוב של זהות דתית, מאלף להשוות בין הדימוי בתקשורת ובין זה במסורת היהודית. באיזו מידה קיימת התאמה בין שתי הסקאלות. בעוד שראש השנה וכן פסח וסוכות נהנים מדירוג גבוה דומה בעיתונות (463, 352 ו-330 אייטמים, בהתאמה), יום כיפור - למרות המשמעות הרוחנית של החג - ללא ספק החשוב ביותר בתרבות הדתית היהודית - קיבל רק 120 אייטמים. חג השבועות קיבל דירוג נמוך של 139 - למרות המעמד השווה שלו לחגים פסח וסוכות מבחינה דתית. לעומת זאת, לחגים בעלי חשיבות נמוכה יותר כגון חנוכה ופורים הוקדשו הרבה יותר אייטמים - 320 ו-235 בהתאמה.

מתאם מעניין לבדיקה היה הקשר בין הסיקור להתנהגות האוכלוסיה. פסח, שלפי סקרים שונים במשך השנים (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מכון גוטמן, המכון הישראלי לדמוקרטיה) 85% מהיהודים הישראלים משתתפים בסדר - זכה ל-352 אייטמים, וחנוכה, שבו 71% מהאוכלוסיה מדליקים נרות חנוכה, זכתה ל-320 כתבות בעיתונות. לעומתם, בעוד שחג הסוכות היה במקום שני ויצר 330 אייטמים, רק 41% מהציבור בונים סוכה, ולמרות שכ-70% מהאוכלוסיה מקפידים לצום ביום כיפור, היו לגביו רק 120 אייטמים. בנוסף, בראש השנה רק 41% מהישראלים נוהגים לפקוד את בית הכנסת, אך החג הזה יצר את המספר הגדול ביותר של מאמרים ואייטמים - 463.

תאריך:  03/09/2013   |   עודכן:  03/09/2013

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

תגובות  [ 0 ] מוצגות [ 0 תפוס כינוי יחודי    כתוב תגובה   לכל התגובות

התפתחויות נוספות חגים ומועדים
במרכז ברסלב העולמי שבאומן, אוקראינה, הושלמו ההכנות לקראת הגעתם של אלפי המאמינים שיחגגו במקום את ראש השנה תשע"ד.
02/09/2013  |  מירב ארד  |  חדשות
בשורה למשתטחים לקראת השנה החדשה. קבר רבי מאיר בעל הנס, שהיה סגור עד כה משעות הערב למתפללים, יהיה פתוח בכל שעות היממה, עד לאחר החגים.
02/09/2013  |  עידן יוסף  |  חדשות
רגע לפני ראש השנה כשהוא לבוש בקיטל הגיע נפתלי בנט להשתתף במערכון קצר של אנדרדוס, חבורת ההומור הפופולרית של הציבור הדתי-לאומי
30/08/2013  |  מחלקה ראשונה  |  חדשות
גידול של כ-6% צפוי במכירות רשתות השיווק השונות בתחומי המזון, ההלבשה, מוצרי בני קיימא וכלי בית, לקראת חודש החגים (תשרי), בדומה לשנים קודמות. כך עולה (יום ד', 28.8.13) מבדיקה שערך אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר, לקראת ראש השנה ותקופת חגי תשרי.
28/08/2013  |  עופר וולפסון  |  חדשות
עמותת בית חם – מחלקת לראש השנה חבילות שי מפנקות במחלקה בתל השומר.
26/08/2013  |  עדי וילדר  |  הודעות

רשימות נוספות
מים, מים בששון – פסטיבל מים בחמת גדר  /  עדי וילדר
מתחדשים לפני החגים!  /  יפעת יחסי ציבור
עוגת דבש במחיר של עד 6 שקלים!  /  מירב בורמד
אל תשכחו אותם בראש השנה  /  נעמי נצר-לוינשטיין
שכחו אותי בבית  /  דני פרוידנטל
היגיינה בפיקניקים  /  נירה גייפמן



אפרים הלפרין
איתמר לוין
נעמי נצר-לוינשטיין
News1 מחלקה ראשונה :   |  מתכונים מאת אורי שביט |  הריון ולידה |  עריסת תינוק ניידת |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר |  ניוז1 |  NEWS1 |  חדשות |  אקטואליה |  תחקירים |  משפט |  כלכלה |  בריאות |  פנאי |  ספורט |  הייטק |  תיירות |  אנשים |  נדל"ן |  ביטוח |  פרסום |  רכב |  דת  |  מסורת |  תרבות |  צרכנות |  אוכל |  אינטרנט |  מחשבים |  חינוך |  מגזין |  הודעות לעיתונות |  חדשות ברשת |  בלוגרים ברשת |  הודעות ברשת |  מועדון + |  אישים |  פירמות |  מגשרים |  מוסדות |  אתרים |  עורכי דין |  רואי חשבון |  כסף |  יועצים |  אדריכלים |  שמאים |  רופאים |  שופטים |  זירת המומחים |