|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

המבקר מזהיר שוב: סכנת חיים ברכבת ישראל

משרדי התחבורה והאוצר טרם הסדירו את הבקרה על הרכבת בישראל אין תקני ציוד שקיימים באירופה והרכבת קובעת על דעת עצמה את התקנים מבלי שיהיה פיקוח על עמידתה בתקנים
15/10/2013  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   דוח שנתי 64א (2013)   |   תגובות
מחכים לאסון? [צילום: פלאש 90]

   עידן יוסף
סכנת חיים לנוסעי הרכבת: הסכם הבטיחות אינו מיושם

   עידן יוסף
מאות קרונות רכבת נרכשו באופן בעייתי

   עידן יוסף
הכתובת על הקיר: אסון הרכבת הבא בפתח

איפה הרשות המפקחת?
הכתובת לתאונת רכבת גדולה כתוצאה מהעדר אסדרה, רשומה אדום על גבי לבן בשלושה דוחות מבקר המדינה. אבל משנת 2006 נמנעה משום מה הוועדה לביקורת המדינה לייחד אפילו דיון אחד לנושא. הפעם אסור ליו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן, לאטום אוזניו. הפעמונים מצלצלים חזק. אל תחכו לאסון הבא!

יותר מ-11 שנים אחרי שהממשלה החליטה על כך ולמרות שני דוחות שפרסם בעניין מבקר המדינה, עדיין לא גיבשו משרדי התחבורה והאוצר אסדרה (רגולציה) על פעילות הרכבת, ולא חיברו תקנים מחייבים בכל הנוגע לרכש של ציוד נייד (קטרים, קרונות וכדומה) לרכבת. הרכבת מאפיינת את הציוד הנייד שתרכוש על דעת עצמה, וקובעת על-פי אפיון זה את הדרישות מספקי הציוד, ובכלל זה את התקנים שעליהם לעמוד בהם.

בדוח שמפרסם מבקר המדינה הוא שב ומזהיר (בפעם השלישית!) כי היעדרם של אסדרה ופיקוח עלולים להשפיע על בטיחות הנסיעה ברכבת. במילים אחרות: לנוסעי רכבת ישראל נשקפת סכנת חיים! כך לדוגמה, בישראל (בניגוד לאירופה) חסרה אסדרה המחייבת עמידה בתקני זיהום אוויר, וכתוצאה מכך התאפשר לרכבת ישראל לרכוש קרונות דו-קומתיים שמוגדרים כמזהמים.

ב-2008 הוקם במשרד התחבורה אגף רישוי ובקרה מסילתית, במטרה להקים מנגנון פיקוח ואסדרה על הרכבת ומסילותיה. ב-2010 הוחלט כי האגף יטפל גם בנושא השירות והתפעול. ב-2011 הוסיף לו משרד התחבורה גם את נושא הרישוי לנהגים. אבל משום מה, מנהל האגף דאז מסר למשרד מבקר המדינה במאי 2012 כי עד אותו מועד לא היה האגף מעורב כמעט בנושא הרכש ברכבת. במשרד התחבורה הבינו שזהו מצב בעייתי, ודן הראל, מנכ"ל המשרד במאי 2011, כינה את העניין "נכות" והבטיח כי נושא זה יטופל במסגרת הקמת רשות תחבורה ארצית.

כמעט כל תחומי הפעילות המקצועית ברכבת נקבעים בלעדית על-ידי רכבת ישראל ולא על-ידי גוף מאסדר. כך יוצא שסמכויות הפיקוח על הרכבת נשארות בידי הרכבת עצמה. המבקר גם מעיר על כך שבשנת 2012 אויש אגף רישוי מסילתי רק במנהל אגף, ללא עובדים מקצועיים, ובכך נפגעה יכולתו למלא את התפקידים שהוטלו עליו.
משרד מבקר המדינה רואה בחומרה רבה את התנהלות משרדי התחבורה והאוצר. זאת על-אף הערותיו החוזרות ונשנות, ועל-אף הבטחותיו של משרד התחבורה לטפל בליקויים.

בתשובת אגף התקציבים באוצר (מרס 2012) נמסר כי הוא מקדם את האסדרה בתחבורה הציבורית, ובכלל זה הוסיף תקציבים לתוספת תקנים באגף רישוי מסילתי. משרד התחבורה השיב (פברואר 2013) כי הוא נמצא בשלבי היערכות מתקדמים לביצוע אסדרה מקיפה. לדבריו, הוא גיבש ואישר ב-2012 מבנה ארגוני לגוף שישמש הגורם המקצועי העליון כמאסדר את נושא הרכבות כולן (כבדות וקלות). גוף זה נקרא "אגף בכיר לרגולציה על הרכבת", והוא הוקם במסגרת הקמת הרשות הארצית לתחבורה, ומחליף את אגף רישוי מסילתי שפעל במינהל היבשה. על-פי תשובת משרד התחבורה, אגף זה נמצא בתהליכי איוש והוא אמור לקבוע אמות מידה מקצועיות ודרכי פיקוח על ביצוען לצורך הסדרת הענף. בין היתר, כבר התחיל האגף בכתיבתם של מפרטים טכניים מחייבים רבים ומגוונים, ובכלל זה גם לציוד נייד - רכש ותחזוקה.
רכישת קרונות / דוח מבקר המדינה
רכבת ישראל בע"מ (להלן - הרכבת) והממשלה חתמו באוגוסט 2008 על הסכם פיתוח, ולפיו תממן הממשלה בין היתר את ההשקעה הנדרשת בציוד נייד . בדצמבר 2009 פרסמה הרכבת מכרז פומבי לרכישת קרונות דו-קומתיים, שכלל מפרט טכני ובו דרישות לקרונות בסטנדרדים אירופיים מתקדמים. לאחר שנבדקה עמידת המציעים בתנאי הסף של המכרז, נותרה הצעתה של חברה א' יחידה במכרז. באוקטובר 2010 חתמו הרכבת וחברה א' על הסכם לאספקה של 78 קרונות דו-קומתיים. בהסכם ניתנו לרכבת אופציות להזמנות נוספות של קרונות, בתנאים שסוכמו מראש. עד מועד סיום הביקורת, בדצמבר 2012, רכשה הרכבת מחברה א', על פי ההסכם, 222 קרונות בעלות כוללת של כ-370 מיליון אירו.

תאריך:  15/10/2013   |   עודכן:  15/10/2013
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המבקר מזהיר שוב: סכנת חיים ברכבת ישראל
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
מנכ"ל נתיבי איילון לשעבר, שי ברס, העסיק חברה בבעלות קודמו בתפקיד המנכ"ל, יהודה בר-און, כיועצת לחברת נתיבי איילון. חברת CIS בבעלות בר-און ניהלה ותיאמה את ביצוע הארגון-מחדש בתחבורה הציבורית בגוש-דן.
15/10/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
"כשל של לווה או של קבוצת לווים גדולה עלול לפגוע פגיעה של ממש בשוק האשראי ולגרום נזק מערכתי לכלל המשק". כך מתריע (יום ג', 15.10.13) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בכרך הכלכלי של הדוח השנתי לשנת 2013.
15/10/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
עיריית ירושלים העבירה תת-מחלקה מהעירייה לעמותה פרטית, כדי שההעברה תשמש אמצעי לעקיפת מגבלות שיא כוח האדם, דיני המכרזים החלים על התקשרויות ומינויים, מנגנוני פיקוח ובקרה רגולטורית - כך מעריך (יום ג', 15.10.13) מבקר המדינה.
15/10/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
משרדי האוצר והתמ"ת מודעים לליקויים ביישום החוק לעידוד השקעות הון ולכך שחברות אחדות מקבלות מיליארדי שקלים, למרות שלא תמיד עומדות בתנאי החוק ומגשימות את מטרותיו. כך קובע (יום ג', 15.10.13) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
15/10/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
מדי שנה בשנה רוכשת חברת דן אוטובוסים ושלדות מספקית זרה בכ-100 מיליון ש"ח לפחות. דוח מבקר המדינה מעלה (יום ג', 15.10.13) ליקויים של ממש בעניין ההצטיידות שלה באוטובוסים ובפעילות הקרן לחידוש משק האוטובוסים בדן, אשר ממונה על הליכי רכש האוטובוסים בשיתוף נציגי הממשלה.
15/10/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il