2,000 עובדי נמלי חיפה ואשדוד הכריזו אתמול (יום ה', 13.11.03) על שביתה ללא הגבלת זמן. לפיכך, 35 אניות ממתינות כעת לפריקה וטעינה בנמלי אילת, חיפה ואשדוד - ואיש אינו מטפל בהן.
השביתה נובעת מפריקת ספינת המשא "שלי" בנמל הפרטי "מספנות ישראל" שבחיפה. עובדי הנמלים מוחים על האישור שניתן לספינת משא לפרוק סחורה בנמל פרטי.
במספנות ישראל אומרים כי אניית המטען אמורה לצאת מהנמל היום (ו') בשעה 14:00. לדבריהם, מחירי הפריקה אצליהם נמוכים בהרבה מהמחירים בנמל חיפה הסמוך.
ממשרד התחבורה נמסר היום כי השביתה מהווה הפרה בוטה של צו בית הדין לעבודה. לדבריהם, האנייה שהגיעה אתמול למספנות ישראל היתה אמורה להגיע לשם כבר לפני כחודש וחצי - אולם התעכבה מסיבות טכניות בלבד. שר התחברה, אביגדור ליברמן, אמר כי יפעל נגד שביתת עובדי הנמלים בכל האמצעים האפשריים.
איגוד לשכות המסחר הודיע כי יעתור ביום א' לבית הדין הארצי לעבודה, בבקשה שבית הדין יורה לעובדי הנמלים לשוב מיד לעבודה. האיגוד מתכוון להגיש גם תביעות נזיקין אישיות נגד האחראים ל"שביתה הפראית בנמלים". הודעה דומה מסרו גם התאחדות התעשיינים, רשות הנמלים ואיגוד המשתמשים בתובלה הימית.
מנכ"ל איגוד לשכות המסחר, יוסי שוסטק, אמר כי הנזקים שכבר נגרמו כתוצאה מהשביתה נאמדים נכון להיום בעשרות מיליוני שקלים.
שביתת עובדי הנמלים היא שערוריה, וקרא להוציא מיד צווי ריתוק נגד העובדים. "לא יתכן שעובדי הנמלים יחזיקו מדינה שלמה בגרוגרת ויהפכו את הציבור לבן ערובה. היבואנים והיצואנים לא ימשיכו להיות קורבן לכל גחמה של עובדי הנמלים", הוא אמר.
העובדים אמרו כי הם תומכים בתחרות ובייעול אך "לא ייתכן שהכינוי תחרות יהווה שם קוד להעברת נכסי המדינה בחינם לבעלי ההון. על התחרות להיעשות בהידברות ובאחריות ולא באופן כוחני חד צדדי".
עוד נמסר מעובדי הנמלים כי בניגוד להסכם שהושג בין הממשלה לבינם בתום השביתה, לא ייעשו צעדים חד צדדיים במהלך המו"מ, ואתמול הופר הסכם זה.
לפני כחודש הורה בית הדין הארצי לעבודה בראשות הנשיא, השופט סטיב אדלר, לעובדי הנמלים להפסיק את שביתתם ולנהל משא-ומתן עם האוצר בנוגע לשינויים המבניים הצפויים בנמלים. חיים שייב, אחראי תחום הנמלים בהסתדרות, אמר כי ההכרזה על השביתה נעשתה על דעת העובדים וההסתדרות כעת בוחנת את המצב.