ועד עובדי נמל אשדוד הודיע (יום ו', 20.12.13) על שביתה כוללת בשל התנהלותו "שלוחת הרסן", כפי שמכנים זאת, של יושב-ראש הנמל,
גדעון סיטרמן - שהודיע אמש על הדחת שניים מחברי הוועד. העובדים אמרו: "נשוב לעבודה רק אחרי שיבוטלו מכתבי ההשעיה".
הנהלת נמל אשדוד פנתה אתמול לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע בבקשה לחייב את נהגי הגוררים בלבישת אפוד זוהר במהלך העבודה ולאפשר עבודה שוטפת וסדירה בכל הנוגע לפריקת המכולות מהאניות ברציפים.
בפנייה לבית הדין נאמר כי החל מצהרי יום רביעי השבוע החלו שיבושים בעבודת פריקת המכולות מהאניות ברציפים כאשר נהגי הגוררים ( תגיסטים) האחרים על ניוד המכולות מהאוניה עם פריקתה אל מחוץ לשטח התפעולי שוהים במועדון בהוראת ועד העובדים ואינם עובדים.
לדברי ההנהלה, כתוצאה מכך אף מתייתרת עבודתם של יתר העובדים ברציפים שעבודתם כרוכה בפריקת מכולות מאוניות. ההנהלה מציינת כי לטענת ועד העובדים האמתלה לשביתה מקורה בסירובם של נהגי הגוררים ללבוש אפוד זוהר במהלך כל המשמרת וזאת בניגוד להוראות הבטיחות החלות לפחות משנת 2000 בנושא וכפי שיושמו עד כה.
נהגי הגוררים נאמר בבקשה מסכימים ללבוש אפוד זוהר אך ורק בזמן שהם שוהים מחוץ למשאית. לדברי ההנהלה העבודה מתבצעת באזור התפעולי בו מתניידים כלים כבדים וציוד מכני רב, וחשוב כי העובדים יבלטו לעין באופן מיוחד בכל שעות היממה. וההקפדה המלאה על הוראות הבטיחות, טוענת ההנהלה, אמורה להיות אינטרס משותף לה ולוועד העובדים, ועצם קיומה של מחלוקת בנושא הינה האבסורד בהתגלמותו.
עוד מציינת ההנהלה כי אין מדובר בהוראה חדשה כלל ועיקר וכי עובדים שלא הקפידו על הוראות אלה אף הועמדו לדין משמעתי, שכן מדובר בעבירת בטיחות. לטענת ההנלה ועד העובדים אינו מוסמך להורות לעובדים שלא למלא אחר הוראות הבטיחות שנקבעו ולסכן את שלומם ובטיחותם של עובדי החברה, וכי מדובר בדיני נפשות ולא בעניין של מה בכך.
בבקשה, שהוגשה באמצעות משרד עו"ד
הרצוג, פוקס, נאמן ושות', נטען כי המצוקה של לקוחות החברה היא איומה ומיידית ובכלל זה אוניות שצריכות לפרוק סחורה חקלאית שהעיכוב בפריקתה גורם נזק קריטי.
ההנהלה מדגישה כי התברר לה בשעות אחרונות כי ועד העובדים הוציא הנחיה חדשה במסגרתה חזרו נהגי הגוררים לעבודה מבלי שהם לובשים את האפוד הזוהר, תוך הפרה ברורה של הוראות הבטיחות וסיכון חיי אדם.
לדברי ההנהלה, בלית ברירה ולאור התעלמותם המוחלטת של ועד העובדים והעובדים מהוראות הבטיחות, היא נאלצה לעצור את עבודת פריקת וטעינת המכולות ברציפים בשל התנהגותם של נהגי הגוררים המפרים את הוראות הבטיחות עד כדי סכנת חיי אדם.
עצירת העבודה מתבצעת באמצעות סגירת תוכנת המחשב דרכה מתנהלת העבודה (תוכנת ה-TOS). בנוסף העובדים הרלוונטיים ייקראו לבירור משמעתי דחוף. ההנהלה מדגישה כי העיצומים הפראיים כדבריה הננקטים בהוראת ועד העובדים והגורמים לשיבוש קשה בעבודת פריקת המכולות מהאניות ברציפים, מסבים לחברה נזקים כבדים הפוגעים במוניטין החברה ובהכנסותיה.
אשר על כן מתבקש בית הדין להורות לעובדים למלא אחר כל הוראות הבטיחות לרבות לבישת אפוד זוהר בכל שעות המשמרת כך שהנהלה תוכל להחזיר את תוכנת ה-TOS לסדרה, ולהימנע מכל שיבוש של העבודה התקינה.
הדיון בבקשה נקבע ליום ראשון. מן ההסתדרות נמסר כי היא רואה בחומרה את צעדיה החד-צדדיים של הנהלת נמל אשדוד ביומיים האחרונים, הכוללים את השבתת העבודה והשעיית עובדים חברי ועד. "צעדי ההנהלה נעשו ממניעים לא ענייניים בתקופה בה מתנהל משא-ומתן אינטנסיבי בנושא הרפורמה בנמלי הים. ההסתדרות קוראת להנהלת הנמל לחזור לשפיות ולהשיב את יחסי העבודה לסדרם".