|   15:07:40
דלג
  יפעת גדות  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

כ-100 אלף נשאי הפטיטיס C בישראל

80% מהם כלל לא מודעים להיותם נשאים יוצאי מדינות ברית המועצות לשעבר בסיכון גבוה להיות נשאי הפטיטיס C ורבים מתוכם יפתחו מחלות כבד משרד הבריאות אינו מוכן לבדוק את האוכלוסייה מחשש לבהלה בציבור האבחון והטיפול למחלה זמינים ומחירם זניח, אל מול ההוצאות הכלכליות הצפויות למערכת הבריאות במקרה של סיבוכים באי-האיתור המוקדם
26/12/2013  |   יפעת גדות   |   חדשות   |   תגובות
[צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

בדיון שהתקיים השבוע בוועדת הקליטה של הכנסת בראשות ח"כ יואל רזבוזוב, יצאה קריאה להתחיל בדיונים לבחינת האפשרות להכרזה על תוכנית לאומית למלחמה בהפטיטיס C. כמו-כן תוקם שדולה בכנסת שתעקוב אחר התקדמות הדיונים בנושא. בתגובה לדברי משרד הבריאות, כי אין בכוונתו לבדוק את כלל האוכלוסייה על-מנת לא ליצור פניקה בקרב הציבור, אמר ח"כ רזבוזוב כי לכל אדם יש את הזכות המלאה לדעת האם הוא נשא של המחלה.

פרופ' זיו בן-ארי, מנהלת המרכז למחלות כבד במרכז הרפואי שיבא תל השומר ונשיאת "חץ" הארגון הישראלי לבריאות הכבד, הציגה בדיון תוכנית הכוללת מניעה, איתור האוכלוסיות הנמצאות בקבוצות הסיכון, הנגשת הטיפול והפחתת התחלואה.

פרופ' זיו צופה כי אם לא נטפל בבעיה כעת, בשנת 2020 אנו עלולים למצוא את עצמנו מתמודדים מול כמות גדולה של אנשים שיפתחו סיבוכים כגון: כשל בכבד, שחמת הכבד, סרטן וכו׳, מה שעלול לגרום לעומס אדיר גם מבחינה כלכלית על מערכת הרפואה בישראל.

כבר משנת 2012 קיימות תרופות בסל הבריאות המביאות לריפוי מלא של המחלה (בעת גילוי מוקדם) אשר יביאו לריפוי כמעט מלא של קבוצות הסיכון.

ח״כ נסים זאב (ש"ס) תקף את משרד הבריאות: "אם הבדיקה עולה רק 32 שקל, אז למה לא לבדוק את כולם? לא יכול להיות שאדם יגיע לסכנת חיים ולא תזהו אותו. סדר העדיפות של משרד הבריאות הוא לא לדעת!"

חוליו בורמן, מנכ"ל ארגון "חץ": "אני רוצה לדבר בשמם של עשרות אלפי אנשים שמסתובבים עם פצצה מתקתקת בגופם. למערכת הבריאות יש את הכלים. זכות האנשים לדעת! איך משרד הבריאות יכול לשקול לא לאפשר להם לדעת. כל מי שגילה עד היום גילה באופן אקראי. אפשר למנוע ולוותר על הסבל של השתלות וסרטן. בסך-הכל 32 שקל ואפשר למנוע את זה".

משבר כלכלי
במדינת ישראל אין מדיניות של בדיקת הנגיף בקבוצות סיכון באוכלוסייה ואין לה מידע מדויק לגבי כמות החולים. חלק עיקרי מקבוצות הסיכון הם עולים ממדינות ברית המועצות לשעבר
▪ ▪ ▪

דלקת כבד נגיפית הינה בעיה בריאותית ציבורית עולמית המשפיעה על מיליונים מדי שנה ועלולה לגרום לשחמת הכבד ולמוות. ממחקרים עולה כי כ-75% מהחולים בישראל כלל לא מודעים למחלתם.

במדינת ישראל אין מדיניות של בדיקת הנגיף בקבוצות סיכון באוכלוסייה ואין לה מידע מדויק לגבי כמות החולים. חלק עיקרי מקבוצות הסיכון הם עולים ממדינות ברית המועצות לשעבר. מאחר שמדובר במספר גדול מאוד של חולים שכלל לא מודעים למחלתם ואינם מטופלים, מדינת ישראל עתידה לעמוד בפני עומס טיפולי וכלכלי אדיר על מערכות הבריאות עם התדרדרות המחלה אצל חלק מהנשאים לשחמת הכבד או לסרטן הכבד, עד כדי צורך בהשתלת כבד.

נתונים עולמיים מצביעים על כך שהעלות למערכת הבריאות בגין טיפולים בסיבוכי דלקת כבד נגיפית מסוג הפטיטיס C צפויה לעלות באופן דרסטי עד 2024 וזאת למרות ירידה במספר החולים. האבסורד הוא שבדיקה שעולה כיום 32 שקל לכל אדם בקבוצות הסיכון יכולה למנוע משבר כלכלי של מערכת הבריאות בעתיד. במודל מחקרי שבוצע בישראל נמצא שסריקה להפטיטיס C וטיפול כדאיים משיקולי עלות-תועלת.

"חץ" - הארגון הישראלי לבריאות הכבד הציג היום בוועדה טיוטת הצעה לתוכנית לאומית למיגור דלקת כבד נגיפית אשר כוללת תוכנית מניעת הפצת המחלה, איתור החולים הקיימים, אפשרויות טיפול והפחתת התחלואה והתמותה. ההמלצה להתחיל לאתר את הנשאים של נגיף הפטיטיס C בקבוצות הסיכון בישראל כמו אנשים שקיבלו עירוי דם ותוצריו לפני 1992 ובמגזר העולים ממדינות חבר העמים והפנייתם לבירור, מעקב וטיפול אנטי-נגיפי.

דלקת כבד נגיפית הינה בעיה בריאותית ציבורית עולמית המשפיעה על מיליונים מדי שנה וגורמת לשחמת הכבד וסיבוכיה ולמוות.

וירוס ההפטיטיס C לדוגמה, מועבר בעיקר באמצעות חשיפה לדם מזוהם דרך עירויים (דרך הדבקה נפוצה עד 1992), זריקות מזוהמות, שיתוף במחטים ומזרקים ולעיתים נדירות על-ידי אם נשאית לילוד ובאמצעות מגע מיני. לנגיף הזה אין חיסון.

לפי הערכה, יש בעולם כ-180 מיליון אנשים הסובלים מהמחלה ובכל שנה נדבקים ממנה כ-4 מיליון בני אדם. הפטיטיס C אחראי לכ-50% ממקרי סרטן הכבד ולשליש מהשתלות הכבד בעולם. במרבית המקרים המחלה היא ללא תסמינים.

בין 120-80 אלף חולים בישראל
עומס על מערכת הבריאות [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

מדובר במספר גדול מאוד של חולים שאינם מודעים למחלתם ואינם מטופלים המדינה עתידה לעמוד בפני עומס טיפולי וכלכלי אדיר על מערכות הבריאות
▪ ▪ ▪

נתונים חדשים שנאספו בשנים האחרונות על-אודות מחלת הכבד הנגיפית הובילו להיערכות לאומית של מדינות רבות, ביניהן ארה"ב, צרפת, סקוטלנד ואחרות. נתונים אחרונים על-אודות המצב בישראל מצביעים על מספר גדול מאוד של חולים שאינם מודעים למחלתם ואינם מטופלים כך שהעתיד צופן בחובו עומס טיפולי וכלכלי אדיר על מערכות הבריאות, לרבות גידול ניכר בהיקף סיבוכי המחלה ובעלויות הנגזרות מכך.

מחקר שהתפרסם ב-2013 ועסק בעלויותיו של הזיהום בדלקת כבד נגיפית כרונית מסוג C וההשלכות הכלכליות העתידיות שהיא נושאת בחובה למערכות הבריאות בארה"ב הראה כי עלויות הטיפול במחלה עולות משמעותיות עם התקדמות המחלה והידרדרותה. וזאת למרות שמספר החולים וההידבקויות החדשות נמצא בירידה.

שכיחות המחלה צפויה לרדת עם השנים אך העלויות הכלכליות הכרוכות בטיפול במחלה, צפויות לעלות ביחס הפוך עם השנים. מ-6.5 מיליארד דולר (בממוצע) בשנת 2011, עד ל-9.1 (!) מיליארד דולר (בממוצע) בשנת 2024.

איתור מוקדם וטיפול, יכולים למנוע את התקדמות המחלה וסיבוכיה. סיבוכים אלו, אשר אין מהם דרך חזרה, יוצרים עול כלכלי כבד על מערכת הבריאות.

מסקנתו העיקרית של המחקר הייתה כי למרות ששכיחות המחלה נמצאת בירידה כתוצאה ממקרי הדבקה הולכים ופוחתים, השכיחות של מחלות כבד מתקדמות ילך ויעלה. התוצאה תתבטא בעלייה משמעותית בהוצאות הבריאות הקשורות למחלה.

העולה מהמחקר בר השלכה על מערכת הבריאות הישראלית - אם לא יאותרו החולים במחלה ומערכת הבריאות לא תדאג לכך שיקבלו טיפול עד להבראה מלאה מהמחלה, הרי שמשנת 2020 לערך צפוי עול כלכלי כבד מנשוא כתוצאה מטיפול במצבים מסכני חיים המחויבים בטיפול. על מערכת הבריאות בישראל להיערך לכך עוד היום.

ארגון הבריאות העולמי מעריך כי בעולם יש כ-180 מיליון אנשים, 3% מאוכלוסיית העולם, הסובלים מדלקת כבד נגיפית מסוג C, מתוכם 130 מיליון הם נשאים כרוניים של הנגיף ונמצאים בסיכון לפתח שחמת כבד (צירוזיס) ו/או סרטן כבד. ההערכה היא כי 4-3 מיליון אנשים בעולם נדבקים במחלה בכל שנה, מתוכם כ-70% יפתחו דלקת כבד כרונית. HCV אחראי ל-50% ממקרי סרטן הכבד, ולשליש מהשתלות הכבד בעולם המפותח, ולמעלה מ-350,000 איש מתים כל שנה בעולם ממחלות כבד הקשורות לנגיף זה. זו הסיבה שמחלה זו הושוותה ל"פצצת זמן נגיפית".

ההערכה היא כי ב-90% מהמקרים, מחלת HCV היא ללא תסמינים או עם תסמינים מועטים ביותר. לכן, רוב האנשים החולים במחלה אינם יודעים כלל שהם חולים בה. בכ-80% מהמקרים, מערכת החיסון אינה מסוגלת לחסל את הנגיף והמחלה הופכת לכרונית. 20%-30% מחולים אלו יפתחו בסופו של דבר שחמת כבד ומתוכם המחלה תתקדם לכשל בתפקוד הכבד וסרטן כבד. שחמת הכבד וסיבוכיה היא הסיבה העיקרית להשתלות כבד במדינות המפותחות.

בישראל, על-פי נתונים אפידמיולוגים, שכיחות המחלה קרובה ל-2% מהאוכלוסייה הבוגרת. בין 120,000-80,000 חולים. מתוכם, כ-75% (!) אינם מודעים לכך.

מדובר במספר גדול מאוד של חולים שאינם מודעים למחלתם ואינם מטופלים, המדינה עתידה לעמוד בפני עומס טיפולי וכלכלי אדיר על מערכות הבריאות, כאשר סיבוכי המחלה והידרדרותה אצל חלק מהחולים למצבים כמו שחמת הכבד, או סרטן הכבד, כמו גם צורך בהשתלת כבד. החולים על-פי רוב אינם מודעים למחלתם כיוון שאינם חשים סימפטומים כלל ובנוסף לכך אינם מודעים לקיום מחלה זאת.

תאריך:  26/12/2013   |   עודכן:  26/12/2013
יפעת גדות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כ-100 אלף נשאי הפטיטיס C בישראל
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד חברת גרינקי מפתח תקוה, בטענה כי החברה מתחזה כיבואנית וכמשווקת בלעדית של מנועים מתוצרת חברת MD CENTRAL VACCUM מארה"ב. בתביעה נטען כי המנועים שבמערכות הניקיון והשאיבה המרכזיות והמשווקים על-ידי החברה, אינם מיוצרים כלל על-ידי החברה האמריקנית והם מזויפים.
26/12/2013  |  יצחק דנון  |   חדשות
עו"ד מיכאל שר מפתח תקוה הושעה עד לפסק דין חלוט במשפטו, בו הוא מואשם בגניבת מיליוני שקלים מלקוחותיו. על ההשעיה החליט (23.12.13), בהסמכתו של שר, בית הדין המחוזי של הלשכה לבקשת ועדת האתיקה במחוז תל אביב.
26/12/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
עו"ד רוני ברוש יושעה ל-40 חודשים. כך קבע (22.12.13) שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, אמנון כהן, אשר ביטל את זיכויו של ברוש בידי בית הדין המשמעתי הארצי של לשכת עורכי הדין. (עידכון, 6.7.17: ב-10.7.14 החליט בית המשפט העליון, בדעותיהם של השופטים אליקים רובינשטיין ויורם דנציגר, להעמיד את ההשעיה על 22 חודש, בעקבות הסכמת הצדדים להגיע לפשרה "ובנסיבות המיוחדות של הפרשה").
26/12/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
בית הדין המשמעתי של לשכת עורכי הדין במחוז תל אביב גזר (16.12.13) על עו"ד מיכאל מלכה שישה חודשי השעיה על תנאי, לאחר שהלה הורשע באיומי סרק על אזרח.
26/12/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
המשטרה תפצה ב-2,000 שקל אדם שנעצר בהיותו קטין, משום שההודעה על מעצרו נמסרה להוריו רק קרוב ליממה לאחר מכן. כך קבע (11.12.13) סגן נשיאת בית משפט השלום בירושלים, אברהם רובין.
26/12/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il