חברת זוקו שירותי רכבת, חברה-בת של קבוצת
זוקו שילובים, טוענת כי נסיבות טראגיות של מותו הטראגי של מנהל בכיר בחברה בבוקר המועד להגשת ההצעות במכרז של
רכבת ישראל, הן שהובילו לעיכוב קצר ביותר של מספר דקות בהגשת הצעתה במכרז וכי מדובר בנסיבות המצדיקות את קבלת הצעתה.
המדובר במכרז שפרסמה הרכבת לפני שלושה חודשים להחלפת תאי ניהוג, מערכת חשמל ויחידת שליטה ובקרה בקטרי משא מסוג GM שהינם בני למעלה מ-30 שנים. המועד האחרון להגשת ההצעות במכרז נקבע ליום 23.1.13 בשעה 13:00.
לדברי זוקו שירותי רכבת, בבוקר יום ה-23 בדצמבר לקה אלי ארן, מנהל בכיר בחברה, בדום לב שהוביל לתאונת דרכים, ונפטר בהיותו בן 66. מותו הפתאומי הביא לכך שמנהלי החברה, לרבות הבכירים ביותר, נאלצו לעזוב באורח פתאומי את כל עיסוקיהם ולטפל בהשלכות האירוע על הפעילות השוטפת של החברה.
אולם, מציינת החברה, אף שאירוע פתאומי ונורא זה נתן בה את אותותיו, עלה בידי החברה ובידי עובדיה האמונים על העניין לשנס מותניים ולהשלים את הגשת ההצעה.
לדברי החברה, דבר מותו הטראגי של המנוח היכה בצער ותדהמה את עובדי החברה והקשה על השלמת הפרטים האחרונים והגשת ההצעה. "התנהגות זו הינה התנהגות אנושית מתבקשת וצפויה ואם מצב הדברים היה שונה היה מקום לתמוה על כך" נאמר בפנייתה של החברה לבית המשפט.
לטענת זוקו, הנסיבות הטראגיות אכן השפיעו על היערכותה להגשת ההצעה ושיבשו את ההכנות באותו יום קשה. נסיבות אלה, לדבריה, הובילו באופן בלתי נמנע ועל-אף כל המאמצים, לעיכוב מובן של דקות בודדות בהגשת ההצעה.
לדברי זוקו, היא פנתה בסמוך לאחר המועד להגשת ההצעות לרכבת בבקשה כי הצעתה תתקבל, אולם זו הודיעה לה כי ועדת המכרזים החליטה על פסילת הצעתה "בשל הגשתה שלא במועד הקבוע במסמכי המכרז". זאת מבלי שהרכבת נימקה את החלטתה והתייחסה לנסיבות יוצאות הדופן אותן הניחה בפניה העותרת.
זוקו שירותי רכבת פנתה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בעתירה להורות לרכבת ישראל לקבל ולדון בהצעתה ביחד עם ההצעות האחרות ככל שהוגשו במסגרת המכרז. לדבריה, קבלת עתירתה נדרשת ומתבקשת מכוח צו ההיגיון, ההלכה הפסוקה, ובמקרה הנדון אף מכוח הצדק והאנושיות, שהרי מאחורי כל תאגיד וגוף נמצאים אנשים בשר ודם המושפעים באופן בלתי נמנע מאירועים שאינם בשליטתם.
העותרת מדגישה כי נשוא עתירתה קשור בקשרי עבותות והושפע ממותו הטראגי בטרם עת של מנהל בכיר בחברה בבוקר יום הגשת ההצעות מדום לב שהוביל לתאונת דרכים.
בעתירה נאמר כי במקרה הנדון אין המדובר במקרה ו/או בעיכוב שבשליטת העותרת ו/או שנבע מרשלנות, זלזול או חוסר תשומת לב, אלא בנסיבות טראגיות שהינן מחוץ לשליטתה של החברה אשר הביאו לעיכוב קל שבקלים. אשר על כן, סבורה העותרת, כי החלטת ועדת המכרזים פוגעת בחובת ההגינות, מקפחת אותה באופן שאינו מידתי, חורגת ממתחם הסבירות ודינה להתבטל.
לדברי העותרת, באמצעות עוה"ד דורון טאובמן וירון קוכמן, במקרה הנדון ועדת המכרזים לא הפעילה כלל את שיקול דעתה אלא קיבלה החלטה "אוטומטית" מבלי לבחון כלל ועיקר את נסיבות העניין. לסיכום, נאמר בעתירה, כי מדובר במקרה חריג ומיוחד, מקרה של צדק, של מידה ושל אנושיות וכל אלו מצדיקים את קבלת העתירה.