בשנים האחרונות אירעו 8,785 תקלות מסוכנות או קטלניות דומות. כך עולה מנתוני מכבי האש על השנים 2012-2009. על-פי הדיווח מדובר בשימוש לא מבוקר במתקני גז, שימוש במתקנים לא חוקיים, דליפות גז, פיצוצים, דלקות, חנק והרעלות גז, לעתים עד מוות. בשנת 2012 לבדה התרחשו 4,752 אירועים כאלו.
הוועדה לביקורת המדינה תדון בשבוע הבא בבטיחות הגז והדלק בישראל. יו"ר הוועדה, ח"כ
אמנון כהן (ש"ס) אומר לקראת הדיון, כי "מנתוני
מבקר המדינה עולה תמונה חמורה, בה אסון כפי שהתרחש בשכונת גילה עומד לפתחנו בכל שעה, הן בבית והן בהובלת הגז והדלק בכבישי ישראל".
מממצאי מבקר המדינה עולה כי משרד האנרגיה לא השלים עדיין כתיבת תקנות ונהלים חדשים למתן אישורים והיתרים למתקני הגז, מה שמקשה על הספקים להגיש בקשותיהם לרישיון, ועל המשרד לפקח עליהם ולבקר את שמירת כללי הבטיחות.
כי השבוע (ד') פונה קניון רחובות לכמה שעות בשל דליפת גז, ושני אזרחים נפגעו קל משאיפת עשן. אתמול גם עצרו חוקרי המשטרה חמישה תושבי רהט, החשודים בהחזקת גז באופן לא מורשה. במהלך פשיטה על חמישה מתחמים בהם אוחסן גז בישול באופן לא מורשה, נתפסו מאות בלוני גז ואמצעים למילוי.
בבדיקה אקראית שערך מבקר המדינה, של 47 תיקי בקשות לרישיון מתוך 1,250 תיקים של בעלי רישיונות לעבודות גז, נמצא כי בשום בקשה אין אסמכתה שמנהל הבטיחות לענייני הגז במשרד האנרגיה, בדק שלמבקשי הרישיון אין רישום פלילי, והוא אף לא התייחס למידע שמסרה המשטרה על חמישה בעלי רישיון ולא בחן בפרק זמן סביר את שלילת רישיונם, גם אחרי שהוגשו נגדם כתבי אישום.
בנוסף מנהל הבטיחות אישר רישיונות גם למי שבתיקי בקשותיהם לא נמצאו כל המסמכים כנדרש בתקנות,
מה שמאפשר להעניק רישיון או לחדשו גם למי שאינם כשירים לעסוק בגז. עוד גילה המבקר, כי המשרד לא אכף על חלק מספקי הגז, את החובה המוטלת עליהם להגיש למנהל הבטיחות דוחות חודשיים על כמויות הגז שהזמינו מבתי הזיקוק ומספקיהם ושמכרו לצרכניהם. מכך עולה כי מדובר בפיקוח שאינו שלם ואינו יכול להבטיח כי הגז אכן נמכר רק לגופים המקיימים את הוראות החוק.
למשרד האנרגיה, הכלכלה והגנת הסביבה אף אין מידע שלם, מרוכז ומהימן בדבר מיקומם של כ-40,000 צוברי גז הפרוסים ברחבי הארץ והמוגדרים "מִתקן גז לצריכה עצמית". המשרדים אינם דורשים מספקי הגז להגיש להם מידע זה, ולפיכך אין שום גוף ממשלתי מוסמך הבודק את בטיחותם של צוברי הגז. לדוגמה, לעיריית ירושלים ולעיריית חיפה אין מידע על מיקומם ועל מספרם של כלל צוברי הגז שבתחומן, על הכמויות המאוחסנות בהם, ואילו מהם פועלים ללא היתרי בנייה וללא רישיונות עסק.
עוד ידונו בישיבה, הסכנות בשינוע ואיחסון הגז הדחוס, והסכנה האורבת לצרכני הגז, בעיקר מהבלונים החשופים - כהצעה לסדר היום של ח"כ
נסים זאב. כמו-כן יידון דוח מבקר המדינה בעניין חוסר הפיקוח על איכות הדלק למטוסים.
דוח מבקר המדינה
מדוח המבקר בעניין זה עולה, כי בשנת 1997 הטילה הממשלה על שר האנרגיה להגיש הצעת חוק להסדרת משק הדלק והאנרגיה כדי להבטיח אספקת דלק אמינה, זמינה, רציפה, איכותית ויעילה, תוך כדי יצירת תנאים תחרותיים ומתן סמכויות אכיפה ופיקוח על משק הדלק למשרד האנרגיה. רק במרס 2012, כעבור כ-15 שנים ובמהלך ביקורת מבקר המדינה, אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה את הצעת חוק משק הדלק שהגיש משרד האנרגיה.
אולם התקן הישראלי לדלק למטוסים אינו מחייב לבדוק אם הוא מכיל חומרים מסוימים שעלולים לפגוע באיכותו (חומר מפוחם, מתכות, חול, חלודה וחומר דמוי פוליאטילן). כמו-כן מינהל הדלק ורשות שדות התעופה חלוקים ביניהם בעניין האחריות לפיקוח על איכות הדלק, והמינהל אף לא ביצע באופן שוטף ומסודר מעקב אחר התחזוקה והתפעול של תשתיות הדלק.