הישגי התלמיד הישראלי בתחום המדע והטכנולוגיה הם כישלון צורב ברמה הבינלאומית. כך התברר בישיבה משותפת של ועדת מדע וטכנולוגיה בראשותה של ח"כ מלי פולישוק-בלוך וועדת החינוך בראשות ח"כ אילן שלגי.
במחקר שנערך באוניברסיטת בר-אילן בחסות הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (OECD) בנושא אוריינות מדעית, עולה כי יכולתו של התלמיד להשתמש במושגים מדעיים, לזהות שאלות מדעיות, להבין את מהות המחקר המדעי - מדורגת ישראל במקום ה-33 מתוך 41 המדינות שהשתתפו במחקר. במקומות הראשונים נמצאות קוריאה, יפן, הונג קונג ופינלנד.
ממוצע הציונים של מדינות OECD הוא 500, ואילו בישראל הממוצע הוא 434 - קרוב לרבעון התחתון של המדינות המשתתפות. כמו-כן, ממוצע הציונים במגזר היהודי גבוה ב-70 נקודות (מה שמהווה פער עצום), מזה שבמגזר הלא יהודי.
הוועדות רואות את הכישלון של התלמיד הישראלי בתחומים המדעיים, כחמור יותר מזה בהבנת הנקרא ובמתמתיקה, לא רק בשל המיקום הנמוך יותר בסולם המדינות, אלא משום שמדובר במקצועות הכימיה, הפיזיקה, הביולוגיה ובהקניית אוריינות מדעית לדור העתיד.
לדעת הוועדות, הידרדרות רמתו של התלמיד הישראלי עלולה להשתקף בקרוב בפגיעה ברמת האקדמיה בישראל. הוועדות משוכנעות שהפגיעה בתקציב החינוך בכלל ובתקציב החינוך הטכנולוגי בפרט, יפגעו קשות כבר בעתיד הקרוב במשק ובתעשייה בישראל. כך יפגעו גם מערך הפיתוח והתחזוקה בצה"ל בכלל ובביטחון בפרט.
ח"כ פולישוק-בלוך תקפה בחריפות את משרד החינוך שלא עושה כלום כדי לקדם את הנושא. "בפועל מלמדים בקושי שעה שעתיים בשבוע. משרד החינוך מורח אותנו בדיבורים יפים על חשיבות הנושא, אך בפועל לא עושים די. בלי להשקיע כיום בחינוך למדע וטכנולוגיה, אין סיכוי להתחרות בעולם שממשיך ומתקדם ואנחנו רק נסוגים לאחור", אמרה.
ח"כ שלגי, "אני מוטרד מהאוריינות המדעית של התלמיד הישראלי. אני רוצה שהתלמיד הישראלי יחזור להיות בראש הדירוג הבינלאומי כפי שהיה בשנות ה-70'. התוצאות היום הן כשל של מערכת החינוך לדורותיה. לא נוכל להמשיך ולהיות בראש הצבא ההיי-טק והתעשייה אם אלה יימשכו להיות התוצאות", אמר.
פרופ' חיים הררי ממכון וייצמן קרא לראשי הממשלה לא לחסוך במילים ולהתבטא גם בנושאי חינוך. "אני לא זוכר מתי בפעם האחרונה רה"מ, שר הביטחון או שר האוצר התבטאו בנושאי חינוך. נגררנו אחרי האופנה האמריקנית של לימוד נושאים כמו עתידנו, תיאטרון וכדומה. משנה לשנה אנו מזניחים את הבסיס לעומת קפיטריית הזו של המקצועות".
הוועדות דורשות ממשרד החינוך לגבש מדיניות חדשה ללימוד המדעים והטכנולוגיה. בין היתר דורשות להכפיל את שעות הוראת המדעים בחטיבת הביניים ולשאוף למצב בו לכל תלמיד יהיה מחשב בבית ובעתיד - גם בכיתה.