|
קרן המטבע התריעה ב-2006 [צילום: סטריט ויוויו]
|
|
|
|
|
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) מפרסמת נתונים בלא לבדוק את דרך איסופם ואת אמינותם. כך מגלה (יום ד', 14.5.14)
מבקר המדינה,
יוסף שפירא.
הלמ"ס פרסמה בשנתון הסטטיסטי נתונים מעובדים שמסרו לה מוסדות מדינה אחרים (למשל: משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה, רשות המים והביוב וחברת החשמל), בלא שבדקה כיצד נאספו ועובדו הנתונים שקיבלה; על-פי הלמ"ס, היא אינה מעורבת בהכנת הנתונים הסטטיסטיים שנמסרים לה על-ידי משרדי ממשלה אחרים, לרבות שיטות עיבוד הנתונים ואופן פרסומם. בכך נפגמת יכולתה לוודא שהיא מספקת סטטיסטיקה איכותית ומהימנה, בהתאם לעקרונות מנחים בינלאומיים שהיא קיבלה על עצמה.
הלמ"ס לא הסדירה באופן פורמלי ומפורט את קשרי הגומלין בינה ובין מרבית מוסדות המדינה, וזאת למרות שעוד בשנת 2006 הצביעה קרן המטבע הבינלאומית על העדר תיאום שכזה. לעיתים קשרי הגומלין הם פועל יוצא של טיב היחסים הבין-אישיים בין העובדים בלמ"ס ובין העובדים במוסדות האחרים. למצב זה יש השלכות מעשיות. למשל: נמצא חוסר תיאום בין הלמ"ס למשרד הבריאות וכפילות בביצוע סקרים; הלמ"ס ומשרד הבריאות פרסמו נתונים רשמיים שונים באותו עניין.
אחד העקרונות הסטטיסטיים המקצועיים הוא עקרון הרלוונטיות. משמעותו שהמידע הסטטיסטי המגוון שאוספים מוסדות המדינה עונה על צורכי הציבור והמוסדות עצמם. הלמ"ס לא ערכה סקרי צרכנים בנוגע לצרכים של המשתמשים בשירותיה.
המדד החברתי-כלכלי משמש את משרד הפנים ומשרדי ממשלה אחרים להקצאת תקציבים לרשויות המקומיות. פרסום המדד המעודכן נדחה במשך חצי שנה. המשמעות המעשית של דחיית הפרסום היא תקצוב נרחב של רשויות מקומיות שלא על בסיס מערכת נתונים חברתית-כלכלית עדכנית ומהימנה.
במשך כמעט 30 שנה לא נערך מיפקד חקלאות בישראל, ולכן חסר היום מידע מהימן, עדכני ומלא על פעילותו של הענף. הלמ"ס ומשרדי האוצר והחקלאות הסכימו עוד ב-2009 שיש להתחיל בהתארגנות למפקד, אולם עד יולי 2013 הוא לא נערך. נושא מפקד החקלאות משקף קושי יסודי ומשמעותי של הלמ"ס ומוסדות המדינה הנוגעים בדבר, להתחיל בביצועו של פרויקט סטטיסטי רחב ומקיף בתוך פרק זמן סביר מאז התקבלה החלטה בעניינו ולפתור מחלוקות בין השותפים לו.