חברת
נתיב אקספרס מחייבת את עובדיה לחתום על חוזה חדש, שתוכנו הגיע ל-News1, ולפיו חובה עליהם לעבוד בשבתות ובחגים. משמעות סעיפי החוזה היא שנהגים דתיים, מסורתיים או חילונים שאינם מוכנים לעבוד בשבת לא יוכלו להיות מועסקים בחברת התחבורה הציבורית הגדולה, שעיקר פעילותה בגליל, אך גם שלוחות בחדרה-נתניה, בנתניה-תל אביב וביקנעם-טבעון.
בחוזה אומנם נאמר כי העובד יעבוד 43 שעות בממוצע נטו בימים א'-ו' וכי יום המנוחה השבועי של העובד הינו יום שבת. אולם בנתיב אקספרס הוסיפו סייג ולפיו "הכל בהתאם לצרכי העבודה", קרי: אם תידרש החברה לכך - היא תוכל לקרוא לעובד גם ביום המנוחה השבועי.
בסעיף אחר בחוזה מופיע חיוב מפורש אחר לעבוד בשבת: "העובד מתחייב למלא את תפקידו במסירות ובנאמנות ולהשתמש בכישוריו, בידיעותיו, בנסיונו ובזמנו אך ורק לתועלת החברה ולקידומה, להקדיש לתפקיד את מלוא זמנו ומרצו,
לרבות עבודה בשעות נוספות ו/או בימי מנוחה שבועית ו/או בחגים, הכל כפי שידרוש התפקיד על-פי הוראות ההנהלה.
אם לא די בכך, כדי להבהיר שמקומם של שומרי שבת אינו בחברה, נכתב בחוזה: "בשים לב לכך שעבודתו של העובד הינה עבודה חיונית הניתנת לכלל הציבור, הנהג מאשר כי ידוע לו כי
ייתכן שיידרש לעבוד גם בימי חג. במקרה כזה מובהר כי ככל שהעובד יעבוד ביום חג יהיה זכאי לקבלת תשלום על-פי כל דין בגין עבודה ביום זה".
נהגים שומרי שבת בחברה עימם שוחחנו טוענים כי מנהליהם בחברה אמרו להם כי חתימה על החוזה החדש מהווה תנאי לעבודה בחברה.
מאז נכנסה לאשכול הגליל, הרחיבה חברת נתיב אקספרס את פעילותה בשבת. בניגוד לסטטוס-קוו בנושאי דת ומדינה, יותר ויותר קווים של החברה יוצאים לפני צאת שבת. בשבועות האחרונים התקבלו ב
משרד התחבורה תלונות מדתיים המתגוררים בישובים דתיים/מסורתיים בגליל העליון ובגליל המערבי על כך שאוטובוסי החברה נכנסים לישוביהם גם בשבת.
ברשימת הקווים המורשים לנוע בשבת, שחוברה בידי משרד התחבורה, קווים אלה אינם מורשים לנוע לפני צאת השבת והדבר מהווה הפרה של התקנות בעניין. הדבר מתאפשר בזכות העלמת עין מצד משרד התחבורה.
כפי שדווח ב-News1, במכרז הבקרה בתחבורה הציבורית שפרסם באחרונה משרד התחבורה נדרשת חברת הבקרה לקיים ביקורות גם בשבתות, למרות שמעולם לא בוצעה בקרה בשבתות. הדובר הסביר כי "המכרז נותן מענה לבחינת קווי השירות בהתאם לרישיון הקו שהוענק ע"י המפקח על התעבורה".
אולי אין פלא אפוא שתשובת משרד התחבורה גם הפעם נמנעה מהתייחסות ישירה לעניין. לשאלות, האם החוזה הוצג ו/או אושר על-ידי משרד התחבורה בטרם חויבו העובדים לחתום עליו, מה עמדת משרד התחבורה לגבי הסעיפים המפלים לכאורה בחוזה והאם בכוונת משרד התחבורה לפעול בעניין, השיב הדובר אבנר עובדיה:
"משרד התחבורה אינו מעורב בהסכמים שבין מפעילי התחבורה הציבורית השונים לעובדיהם".
ההסתדרות: "קוראת לנתיב להתעשת"
מי שאינו מוכן להשלים עם החוזה האמור הוא הסתדרות העובדים החדשה, שבמענה ל-News1 מסרה: "חלפו כבר מעל שבועיים מאז ההכרזה על היציגות ועל אף הפניות החוזרות ונשנות מטעם ההסתדרות, חברת נתיב אקספרס מתמידה בסירובה להכיר בהתאגדות העובדים ולתאם ישיבה ראשונה לפתיחת המו"מ.
"ניסיון המעסיק להחתים את העובדים על חוזי עבודה חדשים כדי לסכל את ההתארגנות מהווה הפרה בוטה של החוק. אנו קוראים להנהלת החברה להתעשת באופן מיידי, להכיר בהתאגדות כנדרש בחוק ולהיכנס למו"מ על-מנת להימנע משורת צעדים חמורים הן במישור הארגוני והן במישור המשפטי".
בחברת נתיב אקספרס העדיפו להימנע מתגובה.