(ידיעה מעודכנת) מידע מטעה באתר כל-קו של
משרד התחבורה הראה כי לראשונה בתולדותיה של מדינת ישראל, תופעל תחבורה ציבורית ביום הכיפורים. במשרד התחבורה ביקשו להבהיר כי מדובר בטעות והעניין תוקן. מדובר היה במספר מצומצם של קווים. בכל השנים נמנעת המדינה מלהפעיל תחבורה ציבורית בראש-השנה, למעט קווי שירות בודדים המופעלים בידי חברות בבעלות ערבית. אולם ביום כיפור מקפידות גם חברות אלה להשבית לחלוטין את תנועת התחבורה הציבורית.
הפעלת הקווים, אם הייתה מתבצעת, הייתה מפרה את הסטטוס-קוו הקיים ומתבצעת לכאורה בניגוד לחוק וללא עבודת מטה מקדימה שתבחן את כל ההשלכות של המהלך - חברתיות, כלכליות, תרבותיות, בטיחותיות, משפטיות ועוד.
הסברה הייתה בתחילה כי משרד התחבורה הסכים להפעלה על-רקע ההתנגשות - שתחול השנה ובשנה הבאה - בין יום כיפור לעיד אל אדחא (חג הקורבן המוסלמי). מדובר באירוע נדיר. כאמור, לא זו בלבד שלא ניתן היתר, אלא אף יש מספר קטן יותר של בתי עסק הפועלים בחג המוסלמי ולכן גם אין צורך בקווי תחבורה ציבורית.
בחברות ג'י בי טורס וגלים הבהירו כי המידע שנמסר באתר משרד התחבורה, כפי שנמסר עד נכון לאתמול, היה שגוי וכי כלל לא היה בכוונתן להפעיל אף קו, ודאי שלא בריכוזים מעורבים. החברות פרסמו רק היום עידכונים באתריהן הרשמיים ולפיהם לא תהיה פעילות. אולם באתר של חברת ש.א.מ אקספרס נכתב כי לפני צאת כיפור יפעלו בנצרת ארבעה קווים בלבד - 1, 7, 9 ו-15. במשרד התחבורה אומרים שאלו הם ארבעת הקווים היחידים הפועלים בכיפור, ומדובר בקווים ותיקים שפועלים כל שנה ביום זה, כ שאין הפרה של הסטטוס-קוו.
גם חברת
נתיב אקספרס, הנמצאת אף היא בבעלות ערבית, לא תפעיל אף קו בכיפור, לרבות קוויה המשרתים את המגזר הערבי. כך גם יעשו יתר החברות - אגד, אפיקים, קווים, מטרופולין ואחרות.
על-פי המידע שהופיע באתר משרד התחבורה, וכאמור נמחק, אמורים היו הקווים לפעול בעיקר בריכוזי אוכלוסין ערבים אך לא רק. חלק מהקווים "נעו" לכאורה בחיפה, שהיא עיר מעורבת ו"יעצרו" גם באזורים מעורבים, דוגמת קריית הממשלה בחיפה. עוד נכתב בטעות כי תהיה פעילות גם בנקודות ובצמתים נוספים בהם יש יהודים ואפילו ליד בסיסים צבאיים, להלן רשימה חלקית של הצמתים: גולני, מצפה נטופה, נצרת עילית, צלמון, נטפים, לוטם, חנתון, יודפת, הסוללים, מורשת, קורנית, בית רימון, להבים, יובלים, ציפורי ועוד.
אם היה המידע השגוי שנמסר נכון, הרי שמדובר לכאורה בהפרה של החוק. תקנה 386ב לתקנות התעבורה קובעת כי כל ההיתר להפעלת קווים ליישובים של לא-יהודים אינו חל על קו שירות רצוף שניתן לגביו רישיון קו לפני 1 בינואר 1991. קו שירות רצוף הוא קו שירות שהרישיון שלו ניתן להפעלתו הרצופה ביום המנוחה החל בשעה 13:00 של ערב יום המנוחה. משמעות הדברים היא שמכיוון שלאף קו בישראל לא ניתן אישור להפעלה ביום כיפור לפני התאריך האמור – הרי שלא ניתן להפעיל אף קו ביום זה, והדבר מצריך שינוי בחקיקה ראשית.
יצוין כי גם חברות התחבורה הציבורית הערביות במזרח ירושלים, שאינן קשורות ליתר התחבורה הציבורית במדינה, ופועלות בכל שנה בכיפור יצמצמו השנה את פעילותן בשל עיד אל אדחא.