|
"רנדומאליות שיטתית מתוחכמת"
|
|
|
|
הבקשה כוללת שורה של דוגמאות לתוכן השיווקי הנסתר המופיע, על-פי הטענה, ב-ynet. מדובר בין היתר בפרסומת להרזיה במכון אברהמסון; בשורה ארוכה של מוצרים שמשווקת רשת סופר-פארם שהוזכרו בכתבות על נשירת שיער, בריאות ילדים בחורף, דיכאון בחורף, וירוסים בדרכי הנשימה, שיעול ועוד; בסטודיו נייל שהוזכר בכתבה של הטיפול בכפות הרגליים בחורף; וברשת גו אקטיב, שזכתה לכתבות מהללות.
|
|
|
|
בקשה לתביעה ייצוגית ב-10 מיליון שקל נגד האתר ynet, בטענה שהוא שותל תכנים שיווקיים ופרסומיים בתוכן המערכתי. הבקשה הוגשה (1.2.15) לבית המשפט המחוזי בתל אביב בידי ויקטור עטיה.
לטענת עטיה, ynet עמוס בערוצים מסחריים המוצגים כערוצי תוכן מערכתיים, ודרך אלה מקבלים הגולשים הטפות בתחומים שונים - מדפוסי צריכה בריאותיים מומלצים ועד אורח חיים שראוי שיאמצו או כתבות רכילותיות שונות, כאשר מאחורי המסרים הללו ניצב אינטרס מסחרי.
לדברי המבקש, אותו תוכן פרסומי מקודם לרוב בדף הבית על תקן תוכן עיתונאי, ובתוך העמודים עומד הקורא בפני כתבה הנחזית אינפורמטיבית נקייה. למעשה משולבים בה אין-ספור מותגים וגופים עסקיים, מבלי שהצרכן יכול לבצע אבחנה אוטונומית לגבי השלב בו המסר המוצג הוא פרסומי-שיווקי. בבקשה נאמר, כי הפלטפורמות הפרסומיות בולטות בכל תחומי התכנים, ובעיקר בתחומי הבריאות, הספורט, הילדים, אורח החיים, הדיאטה, המשפחה והרכילות.
לדברי עטיה, המיוצג בידי עוה"ד טלי לופו ושרון ענבר-פדלון, ynet נוקט ברנדומאליות שיטתית שיווקית מתוחכמת להחדרת הפרסום הסמוי. הקורא התמים נחשף תחילה לכתבה, מתרשם ממידע תיאורתי רלוונטי נשוא הכותרת, ובשלב בו הוא נחשף לתוכן השיווקי-פרסמי השתול בה. לרוב, התוכן הפרסומי מופיע בסוף הכתבה, כאשר האתר נמנע מלציין שהמדובר במדור פרסומי או בתוכן שיווקי, ונמנע מלבצע הפרדה נהירה בין המידע המערכתי למידע השיווקי.
בתביעה נכללות מקצת מדוגמאות המסע הפרסומי המוסווה של ynet בין היתר בתחום הפארם והבריאות: כך בכתבה שכותרתה: "סוף עונת הנשירה איך להבריא את השיער" הייעוד הפרסומי הינו מוצרים תמרוקים ותכשירים לטיפול או סיוע או מניעת נשירת השיער.
בכתבה אחרת תחת הכותרת: "לקראת החורף איך לשמור על הילדים בריאים" הייעוד הפרסומי הוא צמחי מרפא, תוספי תזונה, תמרוקים, שמנים, מוצרים הומאותפיים. כך כתבה תחת הכותרת: "לא להזניח: לשמור על כפות הרגליים בחורף" כאשר הייעוד הפרסומי הוא מוצרים ותמרוקים לטיפוח כף הרגל, או כתבה תחת הכותרת: "כל הטיפולים להתגבר על דיכאון החורף" הייעוד הפרסומי הוא תכשירים תרופתיים ותוספי תזונה וצמחי מרפא נוגדי דיכאון,
כך כתבה שכותרתה: "וירוסים בדרכי הנשימה: מהו הטיפול היעיל" הייעוד הפרסומי תכשירי אינהלציה, או כתבה שכותרתה: "החורף התחיל" הכינו את ארון התרופות הביתי" הייעוד הפרסומי תרופות נגד חום, כאבים, הצטננות, אלרגיה ואסתמה.
לדברי התובע המדובר בתוכן ממומן לרבות טובת הנאה אשר מקבלת ynet וכי בכל הכתבות הללו לא יהיה בנמצא אזכור למונחים "פרסום", "מדור פרסומי", "פרסומת", " תוכן שיווקי", וכו' אשר יהיה בכוחו לאותת בפני צרכני התקשורת וציבור הקוראים כי הם עומדים להיחשף לפרסום אגרסיבי ואימתני.
לדברי התובע, ליבת תביעתו נוגעת בצורך החברתי-צרכני והכלכלי להביא למיגורה של תופעה שיטתית פסולה בערוצי התקשורת השונים, המשלבים פרסומות סמויות במסגרת ידיעות הנראות כמערכתיות ואינפורמטיביות לכל דבר, ללא גילוי נאות לציבור הקוראים שהמדובר בתוכן שיווקי-פרסומי. טרם הוגש כתב הגנה.