"ההוצאות בבית ראש ה
ממשלה עליהן העיר משרד
מבקר המדינה בדוח זה לא עלו בקנה אחד עם עקרונות היסוד של סבירות, מידתיות, חיסכון ויעילות, המהווים נורמות-על אשר חלות על יישום נוהל משרד רה"מ. אומנם במישור המשפטי-טכני לא הייתה לכאורה חריגה מהנוהל: בתחומים שבהם נקבעו תקרות לא הייתה חריגה מתקרות אלה, ובתחומים שבהם לא נקבעו תקרות לכאורה לא תיתכן חריגה שכזו. ואולם גם בתחומים שבהם לא נקבעה תקרה נדרש לנהוג לפי עקרונות היסוד האמורים - ובהתנהלות בית ראש הממשלה הייתה חריגה מעקרונות אלה".
כך אומר (יום ג', 17.2.15) מבקר המדינה,
יוסף שפירא, בדוח שלו על הוצאות מעונות ראש הממשלה - המעון הרשמי בירושלים וביתה של משפחת נתניהו בקיסריה. לדעת שפירא, "ניתן לצפות מנבחר ציבור, בכיר ככל שיהא, להקפיד לפעול לפי העקרונות האמורים וכך גם לשמש דוגמה לחיסכון בכספי ציבור - בייחוד נוכח העובדה שהדבר הוכח כאפשרי לאור הירידה בהוצאות בשנת 2013".
בדוח עצמו אין כל אזכור של חששות לפלילים מצד איש - לא מצד
בנימין נתניהו, לא מצד
שרה נתניהו ולא מצד גורם אחר כלשהו. למרות זאת, במבוא לדוח אומר שפירא, כי "היועץ המשפטי לממשלה עודכן בזמנו בפרטי נושאי הדוח, ולפי בקשתו הועבר אליו מלוא החומר ב-2.2.15. החומרים הללו הועברו הואיל והם העלו חשש לכאורה לפגיעה בטוהר המידות, עד כדי חשש למעשה פלילי".
במבוא לדוח מתייחס שפירא לעניין מיחזור הבקבוקים, לאחר שנמסר לו, כי שרה נתניהו החזירה לקופת משרד רה"מ 4,000 שקל בגין בקבוקים אלו, וכי אין נוהל לטיפול בהם. עוד נמסר לשפירא, "כי נרכשו רהיטי גן חדשים, הזהים לרהיטי הגן המצויים במעון הרשמי בירושלים, והועברו למעון הפרטי בקיסריה. ואולם לאחר פרסום העניין הוחזרו הרהיטים החדשים למעון הרשמי בירושלים".
מבשלת או ארוחות מבחוץ?
בשנים 2011 ו-2012 היו הוצאות בית ראש הממשלה על מזון ואירוח רשמי יותר מכפליים מאשר בשנת 2009. ההוצאות גדלו מ-211,000 שקל בשנת 2009 ל-490,000 שקל בשנת 2011 - אך הן ירדו ל-458,000 שקל בשנת 2012. בשנת 2013 חלה ירידה ניכרת בהוצאות אלה, והן הסתכמו ב-226,000 שקל, בדומה לשנת 2009.
ועדת הכספים לא קבעה תקרות לרכישת מוצרי מזון למעון הרשמי, להזמנת ארוחות בהעדר מבשלת ולהוצאות הכרוכות בשימוש במעון הפרטי. לדעת מבקר המדינה, מתן אפשרות להוצאה בלתי מוגבלת אינו עולה בקנה אחד עם מינהל תקין. הסדר כזה אף פוגם בעקרונות של יעילות וחיסכון ועלול להוביל לבזבוז כספי ציבור.
כאשר אין מעסיקים במעון הרשמי מבשלת, אפשר לפי הנוהל להזמין מזון מבושל מוכן, מקבלנים ונותני שירותים שמשרד רה"מ התקשר איתם. ממרץ 2009 ועד מרס 2013 לא הועסקה מבשלת במעון הרשמי (אם כי מי שהועסקה כמנקה נתנה גם שרותי בישול חלקיים). בשנים 2010, 2011, 2012 ו-2013 היו ההוצאות על הזמנת ארוחות למעון הרשמי כדלקמן: 70,000 שקל, 92,000 שקל, 158,000 שקל ו-64,000 שקל, בהתאמה.
האפשרות להזמנת ארוחות פרטיות לנתניהו, לבני משפחתו ולאורחיו מומשה באופן שגרתי, גם כאשר הייתה מי ששימשה מבשלת במעון, למרות הסכום הגבוה של הוצאות אלו, שהקופה הציבורית נושאת בהן. זאת, בניגוד לעקרונות היסוד של חיסכון ומידתיות.
חשב משרד רה"מ ציין, כי ייתכן שהעלייה בהוצאות המזון נגרמה בין היתר מהסטת פעילות של נתניהו ממשרדו למעונו הרשמי. זאת, נוכח ההבדלים בזכאות לכלכלה, שהיא גבוהה יותר במעון מאשר במשרד. לדעת משרד מבקר המדינה, הותרת הֶסדר שיש בו תמריץ כלכלי להסטת פעילות ראש הממשלה ממשרדו למעונו הרשמי היא בעייתית, על משרד ראש הממשלה לבחון סוגיה זו ובמידת הצורך לפעול לשינוי הכללים.
הניקיון והיטל הבצורת
משנת 2009 ועד שנת 2012 גדלו הוצאות הניקיון במעון בירושלים פי 1.8, והוצאות הניקיון במעון בקיסריה גדלו משנת 2010 לשנת 2012 פי 1.4. הוצאות הניקיון של המעון הפרטי בשנים 2010, 2011 ו-2012 היו 85,000 שקל, 87,000 שקל ו-122,000 שקל בהתאמה, כלומר 8,166 שקל לחודש בממוצע תלת-שנתי. זאת, אף על-פי שנתניהו ומשפחתו שוהים במרבית ימות השנה במעון הרשמי, ואילו במעון בקיסריה הם שוהים בעיקר בסופי השבוע.
ההוצאה החודשית הממוצעת על ניקיון שני המעונות בשנים 2013-2009 הייתה 75,200 שקל. לדעת משרד מבקר המדינה, זוהי הוצאה גבוהה מאוד. הירידה בהיקף הוצאות הניקיון במעון הפרטי בשנת 2013 לסך 48,000 שקל, דהיינו, 4,000 שקל בממוצע לחודש, ממחישה גם היא את היקף הוצאות הניקיון החריג במעון הפרטי בשנים הקודמות.
ועדה הכוללת את היועצת המשפטית של משרד רה"מ, סמנכ"ל בכיר למינהל ולמשאבי אנוש וחשב המשרד החליטה שאין לממן את היטל הבצורת (היטל על צריכת מים עודפת) המוטל על צריכת המים במעון בקיסריה, אך היא שינתה את החלטתה על-פי הנחייתו של נתניהו. בעקבות החלטה זו של הוועדה החזיר משרד רה"מ לנתניהו בשנת 2012 את תשלומי היטל הבצורת ששילם בשל צריכת המים העודפת במעון בקיסריה, בסך 5,482 שקל. נתניהו טען שלא נתן הנחיה כזו, אלא ביקש לבחון את האפשרות; שפירא סבור, שבקשה כזו של ראש הממשלה עלולה להתפרש כהנחיה.
איפור ועיצוב שיער
ראש ממשלה זכאי למימון הוצאות ביגוד והוצאות לצורך הופעה ייצוגית (הכוללות רכישת בגדים, איפור ועיצוב שיער), שלו ושל בת זוגו. הוצאות דמי ייצוג כלולות בתקציב הוצאות מעונות רה"מ. מיוני 2009 ועד יוני 2011 מימן משרד רה"מ את הוצאות האיפור ועיצוב השיער משני מקורות תקציב נפרדים: הוצאות האיפור ועיצוב השיער של נתניהו מומנו מתקציב התפעול של המשרד, ואלה של שרה נתניהו - מתקציב דמי הייצוג.
ביוני 2011 קבע המשנה דאז ליועץ המשפטי לממשלה, מייק בלס, כי את הוצאות האיפור והתספורת של נתניהו יש לממן מדמי הייצוג בלבד. לאחר מתן חוות הדעת ביקש המשרד לקיים בחינה משפטית חדשה בנושא. היועץ המשפטי לממשלה,
יהודה וינשטיין, אימץ ביולי 2012 את חוות דעתה של היועצת המשפטית של משרד רה"מ, לפיה ניתן לממן את ההוצאות הללו משני מקורות תקציב.
לדעת שפירא, הדרך שנוקט משרד רה"מ באישור היועץ המשפטי לממשלה - מימון תחום פעילות אחד משני מקורות תקציב נפרדים - מאפשרת את הגדלת תקציב דמי הייצוג שלא על דעת ועדת הכספים, ומכאן שבפועל הביאה לשינוי סעיף תקציבי בדרך של פרשנות משפטית של החלטת ועדת הכספים, והיה נכון לו נמנע ממנה המשרד.
משרד רה"מ נמנע מלפרסם את סכום התקציב המוקצה למעונות ואת השימושים הנעשים בו עד לשנת 2014 (בדוח המתייחס לשנת 2013). דוח על תקציב משרד ראש הממשלה וביצועו לשנת 2013 פורסם באופן יזום באתר האינטרנט של המשרד רק בראשית שנת 2014. בדיקת הוצאות מעונות רה"מ לא נכללה בתוכניות העבודה של יחידת הביקורת הפנימית של המשרד.
משרד רה"מ נקט במקרה מסוים הסדר לקיזוז חוב של נתניהו בסך 6,124 שקל שנוצר בשל חריגה מתקרת הוצאות שנקבעה (לגבי ארוחות שלו במקום עבודתו) ובשל הוצאה שאין לממנה מאוצר המדינה (קניית מצרכים אישיים). זאת, במקום להסדיר את חובו של נתניהו על-ידי השלמת ההליך שבו החל אגף הכספים, כאשר ביקש שנתניהו ישלם את הסכומים החורגים, כפי שאכן נעשה בפעמים אחרות שבהן נמצאו חריגות כאלה.