|
דוד מימון מנכ"ל אל-על [צילום: סיון פרג']
|
|
|
|
|
חברת התעופה אל-על מפרסמת (יו ם ד', 25.3.15) את הדוחות הכספיים לשנת 2014, בהם רשמה החברה בשנה החולפת הפסד של 28 מיליון דולר, זאת לעומת רווח של 26.7 מיליון דולר. הכנסות החברה בשנת 2014 הסתכמו בכ-2.08 מיליארד דולר, בדומה להכנסות בשנת 2013. תזרים המזומנים של החברה הסתכם בכ-157 מיליון דולר.
ההון העצמי של החברה, נכון ליום 31.12.14, הסתכם בכ-111.4 מיליון דולר, לעומת כ-183.5 מיליון דולר נכון ליום 31.12.13. השינוי בהון העצמי נובע בעיקר כתוצאה מההפסד בשנת 2014 ומקיטון בקרן הון בגין עסקות הגידור כתוצאה מירידה בשווי ההוגן של עסקות אלו.
הוצאות המימון נטו בשנה הנוכחית הסתכמו בכ-35.7 מיליון דולר, לעומת הוצאות מימון של כ-0.8 מיליון דולר בשנת 2013, בעיקר כתוצאה מהוצאות גידור שער חליפין גבוהות שנרשמו השנה, לעומת הכנסות גידור שער חליפין שנרשמו בשנת 2013.
הוצאות ההפעלה בשנת 2014 הסתכמו בכ-1,791 מיליון דולר, לעומת כ-1,753 מיליון דולר בשנת 2013, גידול של כ-2% בעיקר כתוצאה מגידול בפעילות, ברובו עבור הוצאות הדלק, אגרות ותחזוקה, ומגידול בהוצאות פחת בשל תוספת מטוסים. שיעור הוצאות ההפעלה מהמחזור גדל לכ-86.1% בשנת 2014 לעומת 83.3% בשנת 2013.
הוצאות החברה עבור דלק סילוני גדלו בשיעור של כ 1.8% ביחס לשנת 2013, ושיעורן מהמחזור עלה ל-33.8% לעומת 32.9% בשנת 2013. בתקופת הדוח נרשמה ירידה של כ-8% במחירי הדס"ל אך מנגד פעילות הגידור, בהתאם למדיניות הגידורים הנהוגה בחברה, הביאה לעליית מחיר אפקטיבית. סך תשלומי הגידור בשנת 2014 הסתכמו לכ-21.7 מיליון דולר (הוצאה תזרימית) ובנוסף לכך, רשמה החברה הוצאה (חשבונאית) בסך של כ -20.9 מיליון דולר בשל השינוי בשווי ההוגן.
אל-על הטיסה במהלך השנה 4.6 מיליון נוסעים לעומת 4.4 מיליון נוסעים אשתקד- גידול של 4%, והגדילה השנה את נתח השוק מ-32.5% ל-33.3% גידול של 2%.
אל-על UP - מענה לתחרות
השנה השקיה אל-על את מותג הטיסות המוזלות אל-על UP, כמענה לתחרות הגוברת. בנוסף, השיקה החברהאת כרטיסי האשראי FLYCARD ו- FLYCARD premium אליהם הצטרפו כ-70 אלף לקוחות בתוך כמה חודשים. בנוסף, הצטיידה החברה במטוסים חדשים צרי גוף מדגם 737-900.
במסגרת הרחבת רשת נתיבי החברה נפתח קו ישיר חדש של אל-על לבוסטון ונחתם הסכם לשיתוף פעולה חדש (קוד שייר) עם חברת התעופה האמריקנית JetBlue.
מנכ"ל אל-על, דוד מימון ציין עם פרסום הדוחות כי "ענף התעופה הישראלי, כמו גם ענף התיירות הישראלי כולו, המשיך בשנה החולפת להתמודד עם השלכותיו ארוכות הטווח של מבצע צוק איתן. לצערנו, כאשר הלחימה פוסקת, התיירות לא שבה מיד לסדרה - לתיירים לוקח זמן לשכוח וההתאוששות היא איטית יותר. נדרש מאמץ משותף של המדינה והגופים המתפרנסים מענף התעופה והתיירות על-מנת להחזיר את התיירים לישראל. לכן החשיבות הרבה בהעלאת הנושא לסדר היום הכלכלי והחברתי של הממשלה החדשה".
כאמור, התוצאות של שנת 2014 משקפות לדברי החברה את השפעת מבצע צוק איתן, שגרם להכנסות דומות לשנת 2013. בחציון השני של שנת 2014 ירדה התיירות הנכנסת ב-20%. בהתאם לכך, החברה הציגה הכנסות בדומה לשנה קודמת למרות הגידול בנתח השוק.