משרד התחבורה מבהיר כי הוא דוחה את היוזמה החרדית, לפיה ברכבות שיסיעו נוסעים חרדיים לכיוון מירון ביום ל"ג בעומר תונהג הפרדה בין המינים ותוצע נסיעה במחיר מופחת.
את הרעיון להגיע צפונה באמצעות
רכבת ישראל העלה הארגון החרדי "חיבת
הארץ". המטרה היא לווסת את תנועת הבאים להר-מירון באמצעות הבאת נוסעים עד תחנת הרכבת בעכו או בנהריה, בהתאם לגודש התנועה בכבישים, שם תמתין לנוסעים תחבורה ציבורית מתוגברת או שירות הסעיות ללא תשלום ("שאטלים"), שיסיעו אותם אל ההר וממנו.
המארגנים מסרו כי בכוונתם להנהיג קרונות רכבת נפרדים לגברים ולנשים, שיובחנו בצבעים שונים, משני ריכוזים חרדיים - בית שמש וביתר עילית.
במשרד המשפטים הודיעו כי הנושא ייבדק על-ידי הגורמים הרלוונטיים. מהמשרד נמסר כי ככל שהבדיקה תעלה שיש ממש באמור לעניין ההפרדה המגדרית בקרונות הרכבת, תתקיים בדיקה משפטית של הדברים בראי דוח היועץ המשפטי לממשלה בנושא
הדרת נשים במרחב הציבורי.
לדברי משרד המשפטים, "תופעת הדרת הנשים במרחב הציבורי היא תופעה חמורה המתאפיינת בהפלייתן של נשים באשר הן נשים, וככזו מהווה אפליה אסורה. בהתאם לדוח האמור ולהחלטת ממשלה מס' 1526 בנושא 'מניעת הדרת נשים במרחב הציבורי', על משרדי הממשלה והרשויות הציבוריות לפעול ביעילות ובנחרצות להפסקתם של ביטויי ההפרדה והאבחנה בתחומם".
ממשרד התחבורה נמסר כי לא תהיה הפרדה מגדרית בין הקרונות וכי אין שום אמת בפרסומים בעניין בעיתונות החרדית. גם מדוברות רכבת ישראל נמסר כי לא ידוע להם על כוונה להנהיג הפרדה שכזו.
באשר לתעריף הנסיעה, לדברי המארגנים, יינתן סבסוד של הנסיעה לקבוצות מאורגנות. אולם נוסעים פרטיים שיגיעו עצמאית יידרשו לשלם מחיר מחירון. במשרד התחבורה מבהירים כבר כעת כי "אין כוונה לסבסד בצורה כזו או אחרת את מחיר הכרטיס".
כללי רכבת ישראל קובעים כי קבוצות המונות 20 נוסעים לפחות, אשר כל חברי הקבוצה עולים יחדיו בתחנת המוצא ויורדים יחדיו בתחנת היעד, נהנות מתעריף מוזל של 50% הנחה. עוד נקבע כי לא ניתן לממש את ההנחה בשעות השיא בבוקר (בין 06:30 ל-09:00) ובשעות השיא בערב (בין 16:00 ל-19:00). כלומר, הסעת נוסעים לצפון וממנו בתעריף מוזל לא תהיה אפשרית במשך חמש שעות וחצי.
ברכבת ישראל מבהירים כי הנחת 50% אינה ניתנת לכרטיסי הלוך ושוב, אלא לכיוון אחד בלבד. זכאי הנחות (כגון: אזרחים ותיקים, סטודנטים, זכאי הבטחת הכנסת, ילדים ונוער וכו') אינם מקבלים הנחה נוספת מעבר ל-50%. כמו-כן, ילדים בני פחות מגיל 5 אינם נכללים בקבוצה של 20 נוסעים.
לפני כחודש וחצי סיירו במירון חברי ועדת המשנה לנושא הילולת הרשב"י במירון, בראשות ח"כ
דוד צור. האחריות על המקום הועברה בחודשים האחרונים ממשרד התיירות למשרד לשירותי דת, לאחר שהראשון לא ארגן את האירוע כראוי.
חברי הכנסת התאחדו בדרישה להימנע ממסע ההפחדה מפני פקקים, שנערך לדבריהם בשנה שעברה (בה חל ל"ג בעומר במוצ"ש), שבעקבותיו נמנעו עשרות אלפי אנשים מלהגיע - 30-25 אחוזים פחות מבשנה רגילה, על-פי הערכת המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים.
ממידע שהגיע ל-News1 עולה כי אשתקד הגיעו, להערכת המשטרה, כˉ285-225 אלף איש מיום שישי עד מוצאי יום ראשון. מהם כ-100 אלף ביום ל"ג בעומר עצמו, כ-50 אלף שהו על ההר 4.5 שעות בממוצע, ועוד כארבע שעות נסיעה על הכבישים בסך-הכל. 61% מהמבקרים הגיעו משש ערים: ירושלים, בני ברק, בית שמש, ביתר עילית, מודיעין עילית ואשדוד. כ-100 אלף איש הגיעו, לדברי המשטרה, בכלי רכב פרטיים והתנועה זרמה ב-95% מהזמן.
חלק גדול מהנוסעים הגיע בין השעה 06:00 ל-08:00 של בוקר יום ראשון עם 30 אלף איש שיצאו בנקודת הזמן הזו. כדי להוציא נוסעים בזמן סביר היו חסרים בשעות אלה כ-120 אוטובוסים. תרמה לכך בעיה גם בתנועת המעגל שנתקעה והקשתה על תנועת היסעים לערים הקרובות: כרמיאל, צפת וראש פינה. לחץ משמעותי נוסף באותו יום היה בין 23:00 ל-03:00 לפנות בוקר, כאשר בפרק זמן זה ירדו כ-70 אלף איש מההר, 23 אלף איש לשעה בממוצע באמצעות 2,458 אוטובוסים שנעו במעגלים הלוך ושוב, מבלי להכליל את שירות ההסעיות שפעל על ההר ולא נספר. הולכי הרגל ירדו מן ההר בכמויות גדולות ללא הכוונה. מי שירד לא ידע על איזה אוטובוס עליו לעלות ולאן מגיע שירות ההסעיות - לצבעון, לפרוד או למקום אחר. מדידות העלו כי מרגע הגעת שירות ההסעיות ועד לגמר עליית הנוסעים חלפו חמש דקות וחצי. למשטרה היה קשה לתקשר עם האוכלוסייה ובעיקר עם נשים וילדים. אחד הלקחים מכך היה שלהילולות הבאות יוכשרו סדרנים מהמגזר החרדי שיתנו לכך מענה.
סימון בשלושה צבעים
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית מסרה ל-News1 כי היא מגבשת בימים אלה את ההיערכות לאירועי ל"ג בעומר, לאור ניסיון נצבר משנים קודמות ובתאום עם כלל הגורמים הנוגעים בדבר: משטרת ישראל, משרד התיירות, רשויות מקומיות, מנהלת הר מירון וחברות מפעילי התחבורה הציבורית. עוד נמסר: "מדובר באתגר תחבורתי מורכב ביותר ובתכנון, ניהול ותפעול מערך היסעים המוערך במאות אוטובוסים".
המשטרה מסרה אתמול (ד') כי גם השנה לא תותר כלל הגעת כלי רכב פרטיים לאזור מירון. חפ"ק בשליטת משרד התחבורה ייתן עדיפות לתחבורה ציבורית. מספר נקודות האיסוף בריכוזים חרדיים יוגדל. החידוש הגדול יהיה סימון המסופים וצירי הולכי הרגל המובילים להר בשלושה צבעים לתאורה ולדגלים, לפי אזורים ולפי צבעי כרטיסי הנסיעה - כחול, אדום וצהוב, כדי שכל אחד יידע לאן לפנות.
אוטובוסי חברות הסעה פרטיות יופנו לחניונים בעין הוזים ובפרוד. משם יוסעו החוגגים לאתר ההילולה באמצעות שירות היסעיות, שגם יחזיר אותם. גם בעלי מוגבלויות תנועה שלהם תו נכה יורשו לחנות בחניונים אלה, ויוסעו למושב מירון ללא תשלום ע"י עמותת חסד.