"הטלוויזיה אינה המדיום הנכון להעברת מסרים בנושא בטיחות בדרכים," אמר מנהלה החדש של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ולדימיר רובין, בהופעת הבכורה הפומבית שלו, שנערכה במושב הסיכום של כנס אור ירוק 2.
בפני קהל מנומנם, לאחר יום מפרך של הרצאות, עורר מושב הסיכום בנושא "מדיניות הבטיחות של ישראל" את הנוכחים, שכן השתפו בו , אבי נאור , - בעל עמותת אור ירוק, רנ"צ שלמה אהרונישקי, מפכ"ל משטרת ישראל ואלכס לנגר - משנה למנכ"ל משרד התחבורה.
לנגר מסר ל-Nfc, כי אין בדעתו להתערב בהוזלת אגרת הרכב למכוניות המצויידות במנוע דיזל, וזאת בניגוד להבטחת האוצר לעשות צעד מקזז לייקור הסולר - העלול לגרום להשבתת המשאיות ברחבי הארץ בשבוע הבא.
רובין, אשר עד כה נימנע מהופעות פומביות, מסר ל-Nfc עוד לפני מספר שבועות, כי הוא מתרכז לעת עתה בלימוד הנושא כבד המשקל שהוטל על שכמו, ואכן הוצג בפני הנוכחים כ"אישיות הממלכתית רמת הדרג ביותר העוסקת ישירות בטיחות בדרכים."
דמויות ציבוריות אחרות בלטו בהעדרן מהכנס ובהן שר התחבורה, אביגדור ליברמן,אשר נימצא בחו"ל (על אף שידע זמן רב מראש על קיום הארוע השנתי), וכן השר לביטחון פנים, צחי הנגבי, האחראי על משטרת ישראל ובכללה על משטרת התנועה, ומנכ"ל משרדו - ומייסד הרשות לבטיחות בדרכים, סא"ל (מיל.)שמואל הרשקוביץ.
רובין הסביר, כי הגיע למסקנה כי המסרים הבטיחותיים אותם מעבירה הטלוויזיה לנהג היושב נינוח מול מסך הטלוויזיה בביתו, נשכחים מליבו ברגע בו הוא עולה עם מכוניתו על הכביש, ולכן יש בדעתו להתמקד בהעברת מסרים בעת הנהיגה עצמה - באמצעות שלטים שיוצבו לצידי הדרכים.
בצידי הדרכים גם יוצבו לדבריו בשנה הקרובה גם מאות מצלמות אלקטרוניות שינציחו עבירות תנועה, ובעיקר עבירות של נהיגה במהירות מופרזת, וזאת אף שבכנס הובעו דיעות מומחים סותרות באשר להשפעת המהירות על תאונות הדרכים.
רובין הסביר כי הוא איש טכני ביסודו, ולפיכך יעשה להתקנת אביזרים שונים במכוניות לשיפור הבטיחות, ובכללן המצאות ישראליות שכן לדבריו לישראל מאגר מוחות המסוגל לתרום רבות לתעשיית הרכב העולמית.
בניגוד לדברים שנשא מייסד עמותת אור ירוק, אבינועם נאור, , בדבר התכנית הרב שנתית שהוא שואף להמשיך עם צוות ההיגוי לראשו מונה על ידי שר התחבורה הקודם, אפרים סנה, מסר רובין כי אינו רואה מקם לתכניות רב-שנתיות, אלא שבשנת 2004 תערך לדבריו תכנית קצרת טווח ואפקטיבית יותר.
רובין גם מסר, כי יעשה להקמת מוסד מרכזי למידע לאומי בנושא תאונות הדרכים, תחום בו הבטיח לטפל גם יו"ר אור ירוק, וטרם הוברר באם מדובר בשתי מערכות ניפרדות או שהמיגזר הפרטי והממשלתי ישתפו בינם פעולה. נושא העדר בסיס נתונים אחיד עליו ניתן לבסס את המאבק הלאומי בתאונות הדרכים, עלה כמסקנה עיקרית ממרבית הישיבות אותן ערך עו"ד נחום לנגנטל, במהלך ועדת החקירה הפרלמנטרית בראשה עמד במושב הכנסת הקודמת. אנשי אור ירוק אמנם נעדרו ממרבית ישיבות ועדת החקירה, אך הודיעו כי הם מקבלים בכל זאת את מסקנותיה.
מאידך רואה רובין בעין אחת את התייחסות מרבית הדוברים למערכת המשפטית, והודיע כי יחדיר למערכת המשפטית גורם מטעם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אשר יפקח על אחידות הענישה לעברייני התנועה, וידווח לציבור על תוצאות השפיטה. דברים אלה עומדים ברוח דברים אותם נוהג לאמר שר התחבורה, הטוען לקולת הענישה בישראל כנגד עברייני התנועה, והשואף להחמרת העונשים הקבועים בחוק.
נושא החקיקה, החוק והמשפט, נדון בהרחבה במושב מיוחד בו השתתפו השר עוזי לנדאו, וכן השופט עזרא קמא , שעמד בראש כנס אור ירוק לעינייני חוק ומשפט שנערך לפני מספר חודשים, וכן עו"ד עמיקם לוין- לשעבר ראש ועדת התחבורה של לשכת עורכי הדין, תפקיד שהועבר רישמית לעו"ד שי גלעד, ממייסדי עמותת אור ירוק - אשר פרש מהעמותה תוך השמעת טענות קשות כנגד דרכי התנהלותה. עו"ד לוין מסר כי אנשי העמותה מודעים לטעות בהגדרת תפקידו הציבורי, כפי שצויין בתכנייה שחולקה לאורחים.
לסיכום דבריו הודיע רובין, כי הוא מצדד בשיתוף פעולה עם כל הגורמים, וציין את התמקדותו העתידית בנושא ההנצלה בתנאי חרום - נושא שהיווה הפתעה לח"כ גלעד ארדן - בישיבתה הלפני האחרונה של תת-הוועדה הפרלמנטרית בראשה הוא עומד עתה, הפועלת במסגרת ועדת הכלכלה של הכנסת.
על חשיבותה של התקשורת לנושא המאבק הלאומי לבטיחות בדרכים, תעיד העובדה כי התנצחותו של ח"כ ארדן עם כתב הרכב הוותיק של "מעריב", גיל מלמד, הביאה לתגובות סוערות בקרב הקהל שכאמור היה מותש בסיומו של יום, והתעורר בדקות הסיכום הדרמטיות.
מלמד תהה מדוע לא הקדישה הכנסת ועדה מיוחדת לנושא תאונות הדרכים, אלא שהקימה רק תת-ועדה, וח"כ ארדן גילה כי שר התחבורה, אביגדור ליברמן, שכאמור לא נכח בשני ימי הכנס, התנגד להקמת ועדה ייחודית על אף שח"כ שמחון - ראש ועדת הכלכלה של הכנסת, ביקש זאת באופן מפורש.
אז שאל מלמד את ח"כ עו"ד ארדן, מדוע הוא עצמו לא טרח להגיע לחלקו הראשון של יום הדיונים הארוך בכנס "אור ירוק". ארדן המופתע התחמק תחילה מתשובה ישירה, באומרו כי בשנה הקרובה ישתדל להיות נוכח בהרצאות, אך מיד עבר להתקפה באומרו כי מלמד אינו מפרסם חומרים שהוא, ח"כ ארדן, מעביר לו, ועוד חוטא בפירסום נתונים טכניים אודות מכוניות מהירות - וזאת בניגוד לרוח דברים אשר מסרה בהרצאה קודמת, אשת יחסי ציבור צרפתיה,שנטל פרישון, שהוגדרה בפני הנוכחים כ"נשיאת הליגה נגד אלימות בדרכים בצרפת."