|
ניידת פיקוח של המשרד להגנת הסביבה הפועלת בשיתוף עם עיריית חיפה להגברת הפיקוח בנושא [צילום: המשרד להגנת הסביבה]
|
|
|
|
|
ארבע ניידות פיקוח של המשרד להגנת הסביבה יופעלו החל מהשבוע הבא ברחבי העיר חיפה ויבצעו בדיקות פתע לפליטות מזהמים מכלי רכב הנוסעים בתחומי העיר חיפה. בכך נענה המשרד להגנת הסביבה לבקשת ראש העירייה
יונה יהב להגברת האכיפה בנושא במסגרת המאבק לשיפור איכות האוויר בעיר.
דגש מיוחד יושם על אכיפה נגד משאיות כבדות אשר מנועי הדיזל שלהן הוא גורם לעיקר הזיהום מכלי רכב - האכיפה תתבצע במסגרת חוק אוויר נקי שנועד להביא לשיפור איכות האוויר. הוראות החוק העניקו סמכות למשרד להגנת הסביבה לקבוע את דרישות הפליטה מכלי רכב חדשים וכן את הפליטות המותרות מרכבים ישנים במסגרת מבחן הרישוי השנתי. הבדיקות יבוצעו באמצעות מכשור דומה לזה הקיים במכוני הרישוי המורשים - על-ידי בוחנים שעברו הכשרה מיוחדת והוסמכו לבצע את הבדיקות ולאכוף את החוק.
מבחן חוזר
הקנסות על כלי רכב פרטיים הם 500 שקל ועל כלי רכב כבדים וציבוריים 1000 שקל. זיהום חמור יביא להורדת כלי הרכב מהכביש וביטול הרישיון. הרכבים ידרשו לפנות באופן מידי למוסכים מורשים, להמציא אישור על התיקון לפנות ל
משרד התחבורה והוצאת רישיון רכב חדש ולעבור מבחן רישוי (טסט) חוזר.
מקורו של זיהום האוויר בשני גורמים מרכזיים: התעשיה והתחבורה. פליטת הזיהום ממקורות תעשייתיים טופלה בהצלחה על-ידי העירייה באמצעות איגוד הערים לאיכות הסביבה והמשרד להגנת הסביבה והביאה לירידה בשיעור של 70% - 90% בכל סוגי המזהמים.
לאור ההישגים בהורדת הזיהום ממקורות תעשייתיים כפי שהדבר בא לידי ביטוי בנתוני המשרד להגנת הסביבה הפך זיהום האוויר מכלי הרכב לגורם הזיהום המשמעותי ביותר. זיהום האוויר מכלי רכב בעייתי אף יותר שכן, פליטת המזהמים נעשית בגובה נמוך עובדה המצמצמת את אפשרות פיזור הזיהום, בעיה המחמירה במיוחד במרכזי הערים הבנויות ובנתיבי התחבורה הראשיים. המבנה הטופוגרפי של האזור משפיע אף הוא על רמת הזיהום כתוצאה מהגברת הפליטה מכלי רכב הנוסעים בעלייה.