תנועת חמאס מחדשת את הפעילות להסרת המצור הימי מעל רצועת עזה. לפני כמה ימים הפליגה משבדיה ספינה בדרכה לרצועת עזה, ועליה כמה דמויות פוליטיות מאירופה אשר הפלשתינים שומרים את זהותן בסוד, במטרה לציין את יום השנה החמישי לאירועי הספינה הטורקית "מרמרה" בחודש מאי 2010.
עלאא' א-דין אלבטא, ראש "הוועדה הממשלתית לשבירת המצור", הודיע כי הפלגת הספינה לעבר חופי עזה נקראת "משט החופש מס' 3" וכי הספינה תגיע לחופי עזה בסוף החודש. לדבריו, מארגני המשט השיגו חתימות של 100 חברים בפרלמנט האירופי אשר תומכים במשט ושהסכימו לכך שניתן יהיה לבצע חיפוש בספינה בכל נמל אירופי כדי להוכיח שמדובר ב"משט של שלום".
תנועת חמאס מנסה לחדש את הפעילות לשבירת המצור הימי של ישראל ומצרים על חופי רצועת עזה. גורמים בחמאס מעריכים שמצבה של ישראל קשה יותר היום בזירה הבינלאומית בעקבות תופעת החרם והפנייה הפלשתינית לבית הדין הבינלאומי בהאג, ולכן היא תימנע מלתקוף את הספינה כפי שעשתה בזמנו לספינת ה"מרמרה". ההערכה היא כי ישראל תאלץ את הספינה להפליג מלב ים לעבר נמל אשדוד ולא תאפשר לה להגיע לחופי עזה.
לדברי הגורמים האלה, ישראל כבר פועלת באופן דיפלומטי בכמה בירות אירופיות כדי לנסות ולעצור את המשט. על-פי מקורות בחמאס, התנועה מנסה להגיע להסכם רגיעה ארוך טווח עם ישראל באמצעות מתווכים בינלאומיים, לאחר שמצרים הוציאה עצמה מפעולת התיווך לאחר המחלוקת העמוקה שלה עם תנועת חמאס והאשמתה כי היא מעורבת בפעולות טרור בתוך מצרים.
במרכז המגעים דרישה של תנועת חמאס כי במסגרת הסכם הרגיעה ארוך הטווח יותר לה להתחיל בבניית הנמל הימי ברצועת עזה. כזכור, זו הייתה הדרישה העיקרית של תנועת חמאס במהלך מבצע צוק איתן, אולם היא לא השיגה את מטרתה ובכך החמיצה את ההישג העיקרי שלו היא ציפתה במהלך המלחמה האחרונה.
ישראל הסכימה במסגרת הסכמי אוסלו להקמת נמל ימי ושדה תעופה ברצועת עזה, אולם חמאס, שהתנגדה להסכם, לא מציינת זאת במפורש. הנימוקים של תנועת חמאס הם כי הנמל הוא צורך פלשתיני בסיסי ברצועת עזה כדי להשתחרר מהתלות הכלכלית בישראל ובמצרים, וכי זהו צעד ראשון של ריבונות לקראת הקמת מדינה פלשתינית עצמאית. ישראל שולטת בכל המעברים לרצועת עזה ומטילה מצור ימי על הרצועה כדי למנוע הברחות נשק אליה.
בתנועת חמאס מכנים את הפעילות להסרת המצור הימי מעל הרצועה בשם "מערכת הנמל" והפעילות בנושא הזה תגבר בשבועות הקרובים במקביל לניסיונות של גורמים בינלאומיים להשיג הסכם רגיעה ארוך טווח בין ישראל לתנועת חמאס.
למרות שישראל הסכימה להקמת נמל ימי במסגרת
הסכם אוסלו, יש לזכור כי מדובר בסכנה ביטחונית כל עוד תנועת חמאס שולטת ברצועת עזה. תנועת חמאס מנסה להצטייד בטילים ורקטות מאירן באמצעות הברחות דרך הים. הקמת נמל ימי תקל עליה את פעילות ההברחות, מכיוון שמשמעות הקמת הנמל תהיה הסרת המצור הימי מעל הרצועה.
סידורי הביטחון שישראל צריכה לדרוש בכל הסכם רגיעה ארוך טווח עם תנועת חמאס צריכים להיות קפדניים ביותר, באופן שיאפשר את בדיקת הספינות שמגיעות לנמל עזה בצורה יסודית כדי למנוע הברחות אמצעי לחימה. הדרישה הראשונה של ישראל צריכה להיות שהנמל יוקם בחלק הצפוני של הרצועה, סמוך לגבול עם ישראל, כדי שישראל תוכל לעשות את הבדיקות הביטחוניות הדרושות.