השר לביטחון הפנים,
גלעד ארדן, קיים (יום ג', 21.7.15) דיון ממושך בנושא ההשפעות הצפויות כתוצאה מתחילת העבודות בתוואי הרכבת הקלה בתל אביב ואת יכולת המשטרה לתת מענה להשפעות אלה. בהוראת שר התחבורה ישראל כ"ץ, נעדרו מן הדיון כל גורמי התחבורה השונים. זאת לאחר שבבוקר
טען כ"ץ כי ארדן מכנס דיון על נושא שאינו בתחום סמכותו.
בהודעה משותפת למשטרה ולמשרד לביטחון הפנים בשעת לילה מאוחרת נמסר, כי משטרת ישראל הציגה תמונת מצב ולפיה עבודת המטה מולה על-ידי חברת נת"ע החלה רק ב-1 במרס 2015 ורק היום(!!!) חתם
משרד התחבורה על סיכום שאמור לאפשר את תחילת העבודות ומקצה למשטרת ישראל בעתיד תקני שוטרים הנדרשים להסטת התנועה והסדרתה. משמעות הסיכום המאוחר היא שמשטרת ישראל תיאלץ להסיט מיידית לתקופה של חצי שנה 124 שוטרים למשימות המשטרה השוטפות באזור לטובת עבודות הרכבת הקלה וזאת עד לגיוס ולהכשרת 168 השוטרים שאושרו, לעומת 230 שביקשה המשטרה.
המשטרה מציגה פערים במוכנות של משרד התחבורה לקראת תחילת העבודות: אל מול דרישה מינימלית מנת"ע של 6,000 מקומות חנייה בחניוני "חנה וסע" ומתוך איתור של 36 מקומות פוטנציאליים לחניונים - קיימים כיום רק ארבעה חניונים (באזור מודיעין, באזור פתח תקוה ושניים בתל אביב, שבהם כ-3,000 מקומות חנייה. כמו-כן, סוכם בעבר כי משרד התחבורה יוסיף נתיבים מיוחדים שיאפשרו תוספת משמעותית של תחבורה ציבורית, אך עד כה, לא נוסף ולו נתיב תחבורה ציבורית אחד.
בנוסף, לא התבצע עד כה על-ידי נת"ע פרסום לציבור בנוגע לכבישים ולרחובות שייחסמו והפניית הציבור לחלופות הגעה. גם בנת"צים (נתיבי תחבורה ציבורית) הקיימים כיום אין מפרצי אכיפה, דבר שיקשה על האכיפה ללא הפרעה לתנועה.
במשרד לביטחון הפנים אומרים כי מיזם הרכבת הקלה בתל אביב הוא פרויקט לאומי ארוך ומורכב בעל משמעויות רבות בהשפעה על הסדר הציבורי, הסדרי התנועה, יכולת החילוץ וההצלה באירועי חרום, אירועים פליליים ועוד. משטרת ישראל תהווה כתובת מרכזית של הציבור בתקופת העבודות בכל הקשור לפגיעה במרקם ושגרת החיים בגוש-דן. לאור חשיבות הפרויקט והעובדה שמשרד התחבורה ונת"ע קבעו את מועד תחילת העבודות ליום ה-2 באוגוסט אל מול כלל הגורמים הקבלניים המעורבים בפרויקט ואשר נערכו ליום זה, סוכם בדיון, על צמצום מספר האתרים בהם יחלו העבודות בתאריך האמור לשלושה אתרים בהם יהיה צורך בהסטת התנועה.
משטרת ישראל תדרוש מחברת נת"ע להציג בשבועות הקרובים תוכנית ולוח-זמנים ברור להוספת חניוני "חנה וסע", כמתחייב מהסיכום עליו חתם משרד התחבורה, ולהמשיך לפרסם לציבור את הרחובות שייסגרו ואת מועדי סגירתם ביתר פירוט. כמו-כן, תדרוש המשטרה מנת"ע משרד התחבורה תוכנית עם לוחות זמנים להוספת נת"צים בגוש-דן.
המשטרה תקיים הערכות-מצב תכופות עם תחילת העבודות ולאחריהן, כדי לבחון את האפשרות להרחיב את מספר אתרי העבודות בהמשך וכל זאת בהתחשב במצב שיווצר בשטח.
משרד התחבורה: ארדן מנותק
גורם בכיר במשרד התחבורה אמר כי "משרד התחבורה סיכם עם המשטרה את כל נושא האכיפה הנדרשת והקצה למשטרה תקציב למימון 168 תקני שוטרים שאמורים לגדול ל-237 תקנים וכן 26 כלי רכב משטרתיים. מזה 3 שנים שמתקיימים דיונים מקצועיים משותפים בין המשטרה לבין מתכנני הקו האדום ומזה חודשים מתבצעים סיורים בשטח בין נציגי נת"ע, משרד התחבורה והמשטרה במטרה להיערך לתחילת ביצוע העבודות.
"השר ארדן מנותק מהמשטרה ופועל באופן פוליטי וחבל כי הכל כבר סוכם עם המשטרה וישנו הסכם בין כל המשרדים לפעילות משותפת.
"במשרד התחבורה תמהים לגבי הנתונים בהם נקב ארדן כגון 36 חניוני חנה וסע. מעולם לא דובר על הכשרת 36 חניונים. זה רק מראה עד כמה השר ארדן מנותק מאנשי המקצוע במשרדו".