"ישראל עבורי היא כמו עמק הסיליקון לכל דבר ועניין, וזאת בגלל הצפיפות הגדולה של הסטארט-אפים שמוצאים כאן. למרכזים אחרים בעולם בהם יש סטארט-אפים אתה מגיע כדי למצוא משהו שקשור לרשת, לאחסון, וכדומה, ולישראל אתה בא בשביל הכל. זה דבר שמלהיב אותי כל פעם מחדש", כך אמר פיטר הורטנסיוס, ה-CTO של לנובו (Lenovo) בראיון שנתן ל'
אנשים ומחשבים'.
"אני ה-CTO, אז אני אף פעם לא מרוצה, גם בתחום של מחקר ופיתוח אני רוצה להשיג יותר", אמר הורטנסיוס. "אם אני אהיה מרוצה, אני כנראה אצטרך לעזוב את התפקיד. אחד הדברים שהביאו אותי לכאן זה החיפוש שלי בעולם אחר חברות חדשניות שיכולות לעזור לנו, וגם לקבל דלק לרעיונות שנוכל לנצל. אנחנו אף פעם לא מרוצים, ואנחנו מאמינים שיש עוד הרבה מה להציע כאן. ובמונחים של צפיפות החדשנות, ישראל היא המקום הכי מושך בעולם".
זה אומר שבעתיד אולי נראה כאן מרכז פיתוח של לנובו? "המסלול הטיפוסי שלנו הוא שאם אנחנו מוצאים חברה שמוצאת חן בעינינו ויכולה לתרום לנו, אנחנו נשלב אותה בתוך לנובו. המנכ"ל שלנו [יאנג יואנקינג - צ.ק.] אומר כל הזמן שהאנשים הם האוצר ולא הטכנולוגיה עצמה, וצריך לזכור את זה כשרוכשים חברה. מה שווה החברה עצמה בלי האנשים שפיתחו אותה? מה הטעם ברכישת חברה ופיטור כל עובדיה? זה המסלול שאנחנו נוקטים בו, ואני מעריך שזה יקרה מתישהו גם כאן בישראל".
ומה לגבי טלפונים של לנובו בישראל? נראה מהצד שמאז הרכישה של מוטורולה מוביליטי (Motorola Mobility) בעצם לא ממש קרה הרבה. "תלוי מי מסתכל ועל מה מסתכלים, אני יכול לומר לך שקורה המון. אנחנו עשינו הרבה עבודה מאחורי הקלעים כדי להכין את העסק לשווקים השונים. מנקודת המבט שלי נפח המכירות בתחום הזה רק הולך וגדל, ואני מבטיח שגם בישראל זה יקרה כשיגיע הזמן".
העתיד כבר פה. בערך
לנובו כיום מובילה את השוק בהיבט של מכירות מחשבים, והיא ממוקמת במקום השלישי בשוק הטלפונים החכמים ובשוק השרתים, לאחר הרכישה של חטיבת שרתי ה-x86 מיבמ (IBM). הורטנסיוס, מתוקף תפקידו, אחראי להאסטרטגיה הטכנולוגית של החברה והיה מעורב ברכישה האחרונה, כפי שהיה מעורב ברכישת חטיבת המחשוב האישי מיבמ בדיוק לפני עשר שנים. הוא בטוח שהרכישה הקודמת עזרה לביצוע הרכישה הנוכחית ולשילוב של חטיבת ה-x86 בלנובו. "אני חושב שאפילו בלנובו לא חשבו שזה יצליח כל כך, ואנחנו כמובן שמחים שזה מה שקרה. הייתי מעורב במשא-ומתן אז וגם הפעם וידעתי מה הולך ומה קורה, ואני יכול לומר שזה בהחלט עזר".
לאן אתה מכוונים בכל אחד מהתחומים, בהיבט של נתחי שוק? "אנחנו מאמינים שצריך להציב מטרות גדולות ואמיצות בפני הצוותים כדי לדחוף אותם להגיע להישגים. כמובן שאנחנו רוצים להיות מספר אחד בכל עסק שאנחנו מובילים, זו מוטיבציה גדולה מאוד עבורנו ואנחנו מחפשים את החברות ואת הדרכים שיביאו אותנו לשם".
כבכיר של אחת מחברות המחשוב הגדולות בעולם, מה אתה חושב שמחכה לנו בעתיד הקרוב? "נראה גידול במספר המכשירים החכמים. אנשים יתקשרו עם המכשירים שלהם באופן טבעי יותר, ולתמונה גם תיכנס רגישות להקשר. זה יקרה רק אם תשתית הענן תהיה מספיק גדולה וחזקה. אנחנו קוראים לזה אינטרנט פלוס - האינטרנט פלוס המכשירים, זה החזון שלנו".
מה כוונתך ברגישות להקשר? "הדבר הגדול הוא שמכשירים יתחילו להבין דברים: מה גורם לי, לדוגמה, להתחיל לחשוב על לצאת מהמשרד. וחשוב להבין שזה לא מספיק שדברים יהיו בדרך כלל נכונים - הם צריכים להיות תמיד נכונים. זה בשבילי הדבר הבא, כיצד המכשירים מתאימים את עצמם אלי ומגיבים לצרכים שלי, ולעשות זאת תוך כיבוד הפרטיות שלי".
ה-PC חי ונושם
אז האם ה-PC מת, לפחות בצורה שאנחנו מכירים אותו? "מדובר בתעשיה ששווה 200 מיליארד דולר. זה לא צומח כמו פעם, אבל עדיין מדובר בעסק גדול מאוד. אתה הרי לא תכתוב ראיון על מכשיר נייד קטן. המציאות לא השתנתה - אני צריך מקלדת כדי להקליד, ואם היא תהיה קטנה מדי זה לא יהיה יעיל. כך גם לגבי מסך ועכבר. זה אולי ישתנה בצורה אבל עדיין יהיה שם. הכל יהיה גמיש, ובגלל זה אנחנו קוראים לזה אינטרנט פלוס. אי-אפשר לקחת את הבסיס, את מי שאתה, ואנחנו לא מאמינים שה-PC יכול להיעלם".
ומה עם הדור הצעיר שנולד עם האגודלים על מסך הטלפון? "גם כאן אני לא מסכים איתך. ההפך, רואים בדור הזה גמישות רבה בדרך השימוש. ניתן לעשות הכל בכל התקן, ואנחנו מאמינים בזה, אבל זה לא אומר שכל התקן מתאים היטב לכל עבודה. הדור הצעיר משתמש במה שהוא צריך באותו רגע, והם משתמשים בכל סוגי המכשירים".