מסתמן כי החל ביום ראשון הקרוב (27.8.15) יפתחו עובדי
אגד תעבורה בשביתה כללי בכל שכולות השירות. בין יתר טענותיהם המראות באוטובוסים שאינן נקיות כראוי, ליקויי בטיחות באוטובוסים ותנאי ההעסקה. פעילות קווי אגד תימשך כסדרה.
אין זו הפעם הראשונה בה שובתים עובדי אגד תעבורה. שביתה זו, אם אכן תתרחש, מתוכננת להיות ללא הגבלה.
מהנהלת אגד תעבורה נמסר כי עד כה לא מסרה נציגות העובדים שום הודעה על שביתה כמתחייב, ונכון לעכשיו אף מתוכננת פגישה בין הצדדים שנקבעה לשעה 12:00.
לדברי ההנהלה, ארגון כוח לעובדים מסרב לחתום על ההסכם הקיבוצי שגובש עם הנהלת החברה והעלה דרישות חדשות ברגע האחרון. בשיחה שהתקיימה השבוע בין מנכ"ל החברה,
גדעון מזרחי, ליו"ר הוועד, איציק קשקש, התעלם האחרון מהישגי העובדים במשא-ומתן, בהם תוספת של 20% לשכר ושיפור משמעותי בתנאי העסקה, והעלה מספר דרישות חדשות. דרישות אלו נוגעות למועד תחולת ההסכם ולהתנגדות החדשה מצד כוח לעובדים למדיניות המשמעת של החברה, הכוללת הטלת קנסות בגין עבירות משמעת ונהיגה חמורות.
מדיניות משמעת זו, אומרים באגד תעבורה, משמשת כאמצעי מהותי לשמירת רמת שירות גבוהה לנוסעים ובהנהלת אגד תעבורה דוחים את הדרישה לבטלה על הסף ואף רואים בה ניסיון נואש של ארגון העובדים לשמר את סכסוך העבודה. בהנהלה מצרים על שנציגות העובדים מעלה דרישות חדשות המנוגדות לסיכומים קודמים ובכך פועלת לחפות על בעיות משמעת במקום להבטיח את תנאי התעסוקה של הנהגים הטובים, כלשונה, שהם הרוב המכריע של העובדים בחברה.
"נהג צריך לדעת שיש תג מחיר להתנהגות לא-שירותית, להשארת נכה בתחנה או לנהיגה מסוכנת, ומי שרוצה להפוך את שירות התחבורה הציבורית למערב הפרוע לא רוצה להגיע להסכם אלא לשמר את סכסוך העבודה", אומר מנכ"ל אגד תעבורה, גדעון מזרחי. לדברי מזרחי, "אחרי חודשים של משא-ומתן אינטנסיבי הגענו לרגע האמת, עכשיו הוועד צריך לבחור את מי הוא מייצג, את הנהגים שרוצים לעבוד ולהתפרנס או מספר בודד של נהגים בעייתיים".
אפשר שמדובר בקלף מיקוח ולא בכוונה אמיתית למימוש האיום, והדברים עתידים להתברר בהמשך היום. אם תפרוץ, היא עשויה להקשות על הנוסעים, בעיקר בתקופה הקשה של תחילת שנת הלימודים ותחילת עונת החגים. החברה מספקת שירות בנגב הצפוני, באשקלון, באשדוד, בקריית גת, בקריית מלאכי, בקווי שפירים, בעוטף ירושלים, באלעד ובנתניה.
מרגון כוח לעובדים נמסר כי הנהגים מוחים על סחבת במשא-ומתן עימם הנמשך כבר קרוב לעשרה חודשים, וכן על נסיון ההנהלה לכפות על הוועד תנאים המרעים את תנאי ההסכם הקיים ונמוכים מתנאי נהגים בחברות האחרות. "אנו מתנצלים בפני הציבור על עוגמת הנפש", אמר יו"ר הוועד איציק קשקש. "חשוב לזכור כי חיפשנו דרכים מקוריות לקדם את המו"מ ללא פגיעה בנוסעים, כמו מתן נסיעה ללא תשלום, אך החברה העדיפה להשבית בעצמה את האוטובוסים ולשבש את סדר יום הנוסעים במקום להתקדם באורח ענייני במו"מ".
עוד נאמר כי הנהלת החברה מסרבת להגדיר תאריך התחלה להסכם, וטוענת כי ההסכם יחול רק לאחר הסכמה על כל המחלוקות, עובדה המאפשרת לה לגרור רגליים במשא-ומתן ולהימנע מהכרעה במחלוקות המהותיות. עוד בכוונת החברה לכפות על העובדים קנסות גבוהים בגין עבירות משמעת אשר ינוכו משכר הנהגים. זאת בניגוד למקובל בכל חברות התחבורה הציבורית, בהן זכאי הנהג לבונוס בגין אי-צבירת תלונות ובניגוד להסכם הקיבוצי הנוכחי בחברה. עוד קובלים הנהגים, על בעיות בטיחות חמורות בחברה, הנובעות מקושי של אגד – שבמוסכיה מטופלים רכבי החברה - לספק חלקי חילוף מקוריים. "התלוננו על ליקויים לא אחת", אמר קשקש, "אך החברה מתעלמת ואפילו מסרבת להעביר את פרוטוקול ישיבות הבטיחות שקיימנו. אם לא תתעשת החברה נתמודד חלילה עם אסון".
מ
משרד התחבורה ובאגד תעבורה אומרים כי המראות באוטובוסים הן על-פי התקינה ובטיחותיות.