הצעת חוק התקציב לשנים 2015 ו-2016, התשע"ה-2015 אושרה בקריאה ראשונה לאחר שבהצבעה שמית זכתה ברוב של 57 תומכים מול 53 מתנגדים. שר הכלכלה
אריה דרעי נעדר מן ההצבעות.
הצעת חוק התוכנית הכלכלית לשנים 2015 ו-2016 (תיקוני חקיקה), התשע"ה-2015 אושרה בקריאה ראשונה בהצבעה שמית ברוב של 57 לעומת 53 מתנגדים.
הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית לשנים 2015 ו-2016 (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב), התשע"ה-2015 אושרה בקריאה ראשונה בהצבעה שמית ברוב של 57 תומכים מול 53 מתנגדים.
הצעת חוק להפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית (תיקון מס' 15) (שיעור הגירעון בשנות התקציב 2015 ואילך וסכום ההוצאה הממשלתית בשנות התקציב 2015 ו-2016), התשע"ה-2015 אושר בקריאה ראשונה בהצבעה שמית ברוב של 57 תומכים מול 53 מתנגדים.
עיקרי הדברים בדיון שקדם במליאה:
ח"כ
זהבה גלאון (מרצ): "שר האוצר כחלון מביא תקציב אנטי חברתי וממשיך את המדיניות האנטי חברתית של ה
ממשלה הקודמת. תקציב שמשקיע בקבוצות לחץ, מוכרים את התקציב הזה לאינטרסים זרים. מי שירים יד בעד התקציב הזה צריך להתבייש. מדובר בסדרי עדיפויות מבישים, רואים בבירור איך הממשלה הזו מתנערת מהחובה שלה לספק שירותים שוויונים לכלל האזרחים ומשרתת קבוצות סקטוריאליות. סיעת מרצ הציגה תקציב אלטרנטיבי מאוזן".
ח"כ
מנואל טרכטנברג (
המחנה הציוני): "הייתי שותף לגיבוש התקציב פעמים רבות בעבר. אין בתקציב לא דרך לא מעוף ולא בשורה. לצערי התקציב הזה הוא אסופה של מספרים יבשים ללא נשמה. מעולם לא היה מצב כל כך קשה בתחום הדיור, בתקציב הזה יש מעט צעדים בכיוון הנכון אבל מדובר על מעט מידי ומאוחר מידי. יש בתקציב מתן ביד נדיבה להסכמים קואליציוניים סקטוריאליים שמיטיבים עם חלקים צרים של האוכלוסייה ומפקירים חלקים אחרים"
ח"כ
סתיו שפיר (המחנה הציוני): "רוב חברי הכנסת שיצביעו על התקציב לא באמת יודעים על מה הם מצביעים. לא היה להם את הזמן לחקור ולהעמיק בנתונים. לכן מדובר בהצבעה פיקטיבית על תקציב פיקטיבי. בחוברות האלה לא מופיעים השינויים התקציביים בסכומים של עשרות מיליונים שעוברים בחשכת ועדת הכספים. בדברי ההסבר בחוברות האלה לא מופיעים באמת הסברים אלא שלל מילים מכובסות שלא אומרות כלום. בתוך התקציב מופיעים סעיפים שאין עליהם פירוט, תחת הביטוי הסכמים קואליציוניים".
ח"כ מירב בן-ארי (כולנו): "ההתנגדות לחוק היא תמיד מגיעה מח"כים שרואים הכל הפוך. ההתנגדויות נובעות בעיקר מעבודה של לוביסטים שמייצגים את בעלי ההון ומי שמשרת אותם הם חברי כנסת שקוראים לעצמם חברתיים. אין כאן גזירות על הציבור, אין העלאת מיסים. אזרחי ישראל קיבלו שר אוצר אמיץ שכולם פה יודעים כמה שהוא שר אוצר חברתי".
ח"כ
מאיר כהן (יש עתיד): "אין לי ספק בכוונות הטובות של שר האוצר אבל הדרך איך עושים את זה, אני ציפיתי שבספר התקציב יהיה חלק מחזון לארבע שש שנים, ומה שמצאתי זה תקציב של לירות מהמותן. איך אתם יושבים בשקט כש420 מיליון ₪ מחולקים בכספים קואליציוניים כקופה פרטית לחברי כנסת מסיעות מסוימות. כאילו זה מס שאתם חייבים לשלם. למה לשר האוצר אין אומץ לבוא ולהגיד זה לא יהיה אצלי בתקציב? זה בדיוק התפוח הרקוב שמקלקל את כל הארגז".
ח"כ
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת): "כבכל דיון על התקציב אנחנו חוזרים ואומרים שתקציב זה הצהרה אידאולוגית של ממשלה, שכולל כל אספקט של החיים. המשך המדיניות שבה עדיין יש מגזרים שלמים שלא מקבלים את חלקם לא הפרופורציונלי ולא הדרוש כדי לצמצם פערים, פריפריה, חברה ערבית, נזקקים, גם בתקציב הזה אין בשורה לאנשים האלה. לא רק שאין בשורה, המצב ימשיך לדשדש במקום".
ח"כ
אביגדור ליברמן (
ישראל ביתנו): "התקציב הזה הוא עוד דוגמה קלאסית של ישראבלוף. איך מניחים תקציב בלי שאנחנו יודעים מה תקציב הביטחון? פתאום מקפיצים את יעד הגרעון, קיצוץ רוחבי של 4% במשרדים זה להרוג כל פעילות שאפשר לחשוב עליה. כמה פעמים ראש הממשלה מדבר על הדוגמה של יוון? הצמיחה בישראל בחודש יולי יותר נמוכה מיוון. המצב הכלכלי של המדינה הוא עגום, מה מספרים לנו פה סיפורים? הבעיה היא לא שר האוצר אלא ראש הממשלה שלא יודע לקבל החלטות, הוא לא יודע לעשות שום דבר חוץ מלדבר ולקשקש. ראש הממשלה
בנימין נתניהו אמר שמתווה הגש זה הקרב הפוליטי הכי חשוב בחייו. נו, מה קורה עם המתווה? אם אתה לא יודע לכפות על השרים מדיניות בנושא הכי גדול שאתה מוביל, את תתפטר. שר שלא רוצה לבצע מדיניות ממשלה או שילך הביתה או שתפטר אותו או שתתפטר אתה".
סגן שר האוצר
יצחק כהן (
ש"ס) שסיכם את הדיון החל לקרוא את ספר התקציב על-מנת למשוך זמן.
ועדת הכנסת בראשות ח"כ
דוד ביטן החליטה על פיצול הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית והצעת חוק התוכנית הכלכלית לוועדות הכנסת השונות. הדיון, שאמור היה להסתיים הלילה בהודעה למליאה, הופסק בשעה שתיים לפנות בוקר, לאחר שנציגי האוצר התלוננו שחברי הכנסת אינם עומדים בהסכמים המוקדמים אליהם הגיעו במו"מ. חברי הוועדה שינו במהלך הלילה מעט מההסכמות המוקדמות שהיו עם משרד האוצר בעניין פיצולם של כמה סעיפים. יו"ר הוועדה הודיע על הפסקת הדיון והמשך הדיון בשבוע הבא. ועדות הכנסת לא יוכלו להתחיל לדון בחוקי התקציב.
היועץ המשפטי של הכנסת,
איל ינון הסביר בפתח הדיון את סמכויות ועדת הכנסת לפצל את הצעת חוק ההסדרים בין הוועדות השונות ואף להוציא נושאים ולהעבירם להליכי חקיקה רגילים. היועץ המשפטי דיווח על המשא-ומתן שהתנהל עם משרד האוצר ושבמסגרתו הוצאו נושאים לא מעטים מהצעת החוק עוד לפני הקריאה הראשונה.
חוק התוכנית הכלכלית:
פרק הדיור יועבר כולו לוועדת הפנים והגנת הסביבה.
פרק הסרת חסמים בתחום שירותי הביוב לוועדת הפנים והגנת הסביבה.
פרק החקלאות: הרפורמה בענף הצאן פוצלה מחוק ההסדרים פיצול מהותי (כלומר הסעיף יוצא מחוק ההסדרים וידון בחקיקה רגילה) והועבר לוועדת הכלכלה. הרפורמה בענף הפטם, לוועדת הכלכלה.
פרק חיבור מפעלים לרשת הגז הטבעי – לכלכלה.
פרק ייעוץ פנסיוני ושיווק פנסיוני – לוועדת הכספים.
פרק הגנה על בריאות הציבור (מזון) – לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות.
פרק הקמת רשות החשמל לכלכלה.
פרק בנקאות טרם נדון
פרק הבריאות: הגבלת כיסוי קופות החולים עבור השתתפות בעלות ניתוח פרטי – יועבר לוועדת הכספים. תקופת צינון בין מתן ייעוץ רפואי למטופל במסגרת הציבורית לבין הטיפול בו במסגרת פרטית – פיצול להליך חקיקה רגיל בוועדת העבודה הרווחה והבריאות. איסור תשלום ישיר לרופא עבור שירות הניתן במוסד רפואי – ועדת עבודה רווחה ובריאות
חוק ההתייעלות הכלכלית:
פרק מיסוי רווחים ממשאבי טבע טרם נדון
פרק מיסוי מקרקעין לוועדת כספים.
פרק מיסים לוועדת כספים. הסעיף של קנס גירעון פוצל פיצול מהותי ויידון כחקיקה רגילה.
פרק הביטוח הלאומי: קצבאות ילדים וחיסכון ארוך טווח לכל ילד - לוועדת הכספים. גמישות בניהול בתקציבי של ענפי הביטוח הלאומי ושיפוי על הוצאות אשפוז בגין לידה – ועדת הכספים. העברת הטיפול בנפגעי עבודה מהמוסד לביטוח לאומי לאחריות קופות חולים והפחתת מימון פעולות למניעת תאונות עבודה על-ידי המוסד לביטוח לאומי – לוועדת הכספים. צמצום הזכאות לדמי אבטלה לצעירים עד גיל 35 – יפוצל לחקיקה רגילה וידון בוועדת עבודה ורווחה. הגברת מימוש זכות השיבוב של המוסד לביטוח לאומי מהאחראי לנזק שבשלו שולמה גמלה, הגדלת דמי ביטוח לאומי הנגבים מעצמאים ויצירת קרן לתשלום דמי אבטלה לעצמאים, דיווח מקוון של מעסיקים למוסד לביטוח לאומי ותוספת לגמלת הבטחת הכנסה למקבלי קצבת זקנה ולקשישים – לוועדת עבודה ורווחה.
פרק הפיתוח הלאומי טרם נדון.
פרק תוכנית תקציב תלת שנתית לכספים.
פרק שונות: תמלוגים המשולמים על-ידי רשות שדות התעופה לאוצר המדינה – כספים. דחיית חוק יום חינוך ארוך ולימודי העשרה ותקצוב מוסדות חינוך צוכרים לא רשמיים לוועדת חינוך. העברת תשלומים צהמדינה לרשויות המקומיות – ועדת הפנים והגנת הסביבה.