היועץ המשפטי לממשלה
יהודה וינשטיין צפוי להכריע לאחר חג הסוכות במחלוקת שבין שר הכלכלה
אריה דרעי לשר התחבורה ישראל כ"ץ, בשאלה האם רשאי שר הכלכלה, הממונה על-פי חוק על יישום חוק שעות עבודה ומנוחה, לדרוש מחברה ממשלתית לקבל את חתימת השר הממונה עליה, שתאשר סופית כי העבודה בשבת אכן חיונית.
מדובר בהנחיה בעל-פה שהוציא השר דרעי, לאחר שנוכח כי חברת
רכבת ישראל עובדת בשבת גם בעבודות שסובלות דיחוי. לפני שבוע וחצי קיבלה הרכבת אישור ממינהל הסדרה ואכיפה במשרד הכלכלה שמעניק היתרים לעבודה בשבת, לבצע עבודות תשתית בשבת בשני קווים: קו הרכבת מתל אביב לירושלים וקו הרכבת ממודיעין לנתב״ג.
השר דרעי שעודכן על העבודות המתוכננות ביום שישי אחר-הצהריים ואמורות להיכנס לתוך השבת התקשר ביום חמישי שלפני לשר התחבורה ישראל כ"ץ, וביקש ממנו לבדוק האם העבודות שהרכבת ביקשה לבצע בשבת אכן דחופות לביצוע בשבת. כעבור מספר שעות התקשר מנכ״ל
משרד התחבורה עוזי יצחקי והודיע לו כי למרות שלרכבת יש היתר לעבוד בשבת, מדובר בעבודה שסובלת דיחוי, ומשרד התחבורה החליט לאסור עליה לבצע את העבודות בשבת. רכבת ישראל לא הודיה על ביטול הסגירה המתוכננת ובמקביל, כנראה לנוכח הודעת הרכבת בעניין, פנו בעניין חברי הכנסת
אורי מקלב ו
משה גפני (
יהדות התורה) למשרד התחבורה, ומנכ"ל המשרד התחייב בפניהם, כפי שהתחייב קודם לכן בפני דרעי, כי לא תהיינה עבודות בשבת.
בעקבות כך, וכדי לוודא כאמור שהיד על עבודות בשבת לא קלה על ההדק, החליט שר הכלכלה לדרוש מכל חברה ממשלתית שתבקש מעתה היתר לעבוד בשבת לצרף את חתימת השר הממונה. במקרה של הרכבת - נדרשת על-פי ההנחיה החדשה חתימת שר התחבורה כ"ץ.
במשרד התחבורה ובלשכת השר ממלאים פיהם מים, וכל מה שנמסר הוא לא לייחוס. הטענה העולה מן הדברים כי כל שר אחראי לחוקים שבסמכותו, והדרישה משר התחבורה לקבוע אילו עבודות חיוניות בשבת אינה בתחום סמכותו אלא בתחום סמכות שר הכלכלה.
שתיקת משרד התחבורה בעניין לא תוכל להימשך לאורך זמן. בג"ץ מחייב את המשרד למסור את תגובתו לעתירה שהגישה בעניין רכבת ישראל. לעתירה נדרשים להגיב גם שר הכלכלה אריה דרעי ומשרדו.
כאמור, היועץ המשפטי לממשלה הודיע לבג"ץ כי יידרש למחלוקת בין שר הכלכלה לשר התחבורה אחרי החג. ומה בינתיים? נכון לעת הזו נותר צו ביניים על-כנו לפיו ההיתרים יינתנו לפי הנוהל הרגיל, שקדם להנחיית השר החדשה. מנהל תחום חוק שעות עבודה ומנוחה במשרד הכלכלה הודיע בכתב לרכבת ישראל כי מדיניות ההיתרים שקדמה להנחיית השר נשארת על-כנה.
המועדים לתגובות המשיבים הוארכו (יום ג', 29.9.15) בשבועיים נוספים עד ליום 14.9.15.