|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פרסום ברדיו: כך תמשכו לעסק שלכם מאות לקוחות חדשים
כתיבת המומחים
מה כדאי לעשות כאשר נתקעים עם הרכב?

נתניהו לאופוזיציה: נתתם ''פייט'' טוב - אבל הפסדתם

הכנסת אישרה את התקציב - <br>כולל הקיצוץ החד בסעיף הביטחון

התקציב וחוק ההסדרים עברו ברוב של 55 ח"כ - לעומת 40 מתנגדים; היקפו הכולל של תקציב המדינה עומד עתה על 254.7 מיליארד ש"ח; כל ההסתייגויות שהוגשו ע"י האופוזיציה - נדחו
07/01/2004  |     |   חדשות   |   תקציב המדינה   |   תגובות

פורז, השיג פשרה

פינס: עובדים עלי בעיניים

רנית נחום-הלוי, אלונה קורן
נתניהו: קיצוץ בתקציב והפחתת מסים יובילו את ישראל לרשימת המדינות העשירות בעולם

יואב יצחק
יועץ הרמטכ"ל: אין כסף לאימונים, למילואים ולתחמושת

מליאת הכנסת אישרה אתמול בערב (יום ד'), בקריאה שלישית, את חוק ההסדרים. החוק עבר ברוב של 55 חברי כנסת שתמכו, מול 40 שהתנגדו. תקציב המדינה אושר אף הוא, בקולותיהם של 55 חברי כנסת שתמכו, לעומת 40 חברי כנסת שהתנגדו.

אישור התקציב כולל קיצוץ חד בתקציב הביטחון - 32 מיליארד ש"ח בשנת 2004, לעומת 36 מיליארד ש"ח בשנה הקודמת. היקפו הכולל של תקציב המדינה עומד עתה על 254.7 מיליארד ש"ח.

מייד עם אישור תקציב המדינה ביקש נתניהו את רשות הדיבור, כדי לומר כמה דברים. הוא הודה לכל חברי ועדת הכספים, ובראשם ליו"ר הוועדה, ח"כ אברהם הירשזון - על עבודתם המאומצת בשבועות האחרונים. בסיכום דבריו, פנה נתניהו לאופוזיציה ואמר: "נתתם "פייט" טוב ורציני, אבל הפסדתם היום - וזה בסדר".

נתניהו ציין, כי הכנסת יצאה ממשבר עצום, אך המטרה היא להמשיך ולהגביר את הצמיחה. האוצר עשה המון ויתורים, אמר, אולם שמר על מסגרת התקציב ולא פרץ אותה. מחודש מרס ועד עכשיו, נעשה קיצוץ של כ-20 מיליארד ש"ח. "חדרנו קרוב לעצם" - הדגיש.

ח"כ ניסן סלומיאנסקי (מפד"ל), חבר פעיל בוועדת הכספים של הכנסת, אמר בתגובה לאישור התקציב, כי סיעת המפד"ל הציבה 3 יעדים שאותם ביקשה להשיג, והיא אכן השיגה זאת, למעט נושא אחד חברתי.

"התקציב היה זקוק לאיזונים, כדי שיהיה תקציב טוב. חברי הוועדה ירדו לעומק התקציב, שינו חלק ממנו והשאירו את חותמם".

בנושא עבודת האופוזיציה, אשר הבטיחה מאבק קשה על אישור התקציב, אמר סלומיאנסקי כי חברי האופוזיציה לא הצליחו "לנפץ פרצות וסדקים בסעיפי התקציב, ולכן ניסו להיתפס לדברים שאינם פורמליסטיים, כגון המסמך [שחשפה ש"ס]".

חבר הכנסת חיים אורון (ג'ומס) ממרצ, חבר אופוזיציה פעיל בוועדת הכספים של הכנסת, אמר בתגובה לדבריו של נתניהו, כי התקציב הוא בסך הכל צומת, והאופוזיציה תמשיך את מאבקה בנושא אישור תקציב הביטחון, הרשויות המקומיות, בריאות ועוד.

"התקציב הוא מסגרת חלולה עם המון חורים ותוספות. זהו תקציב רע מאוד, והעובדה היא כי אין מענה לצמיחה במשק ולנושא החברתי".

זמן קצר בטרם ההצבעה, החלו חברי כנסת מהאופוזיציה להעלות להצבעה אלקטרונית וידנית הסתייגויות רבות - במטרה להכשיל את ההצבעה. הכנסת נכנסה לתוך הלילה עם סדרת הצבעות בהצעת חוק התקציב אולם התקציב אושר מוקדם מהמשוער. לקואליציה הובטח רוב ברור להצעת חוק התקציב.

חוק הרשויות המקומיות אושר, בתמיכת שינוי

מליאת הכנסת אישרה קודם לכן את התיקון לחוק הרשויות המקומיות. החוק עבר ברוב של 56 בעד, 42 נגד ו-1 נמנע. סיעת שינוי תמכה אף היא, נוכח הסדר שהושג בין הסיעה לנתניהו. לפני ההצעה גילה שר הפנים, אברהם פורז, כי חבר כנסת אלי אפללו ניסה להעלות הסתייגות נגד הממשלה, וברגע האחרון ההסתייגות נפלה.

עימות חריף פרץ בין כמה מראשי העבודה לבין שרון ונתניהו. ח"כ דליה איציק מתחה ביקורת נגד שרון. לטענתה, שרון הצביע נגד חוק יום חינוך ארוך ולימודי העשרה בבתי ספר, וזאת בניגוד להכרזתו ביום שני השבוע (בוועידת הליכוד), שם אמר כי יש להקים מפעל הזנה ולדחוף ליום לימודים ארוך.

בהצבעה השמית שנערכה תמכו 47 חברי כנסת. נגד הצביעו 58 חברי כנסת. חברי הכנסת קראו קריאות בוז נגד שרון ונגד השרה לבנת, כאשר אלה האחרונים הצביעו נגד קבלת החוק.

מאשימים את נתניהו

ההצבעה על תקציב 2004 חודשה, רק לאחר דיון בהאשמות שהעלו חברי האופוזיציה לגבי שר האוצר, בנימין נתניהו. חברי הקואליציה טענו, כי שר האוצר לא דיווח למליאה על פרטי הסכם שעשה עם המפד"ל, כנדרש, 24 שעות לפני ההצבעה.

חבר הכנסת משולם נהרי (ש"ס) חשף במליאת הכנסת נספח להסכם קואליציוני בין סיעת האוצר למפד"ל, על-פיו בכוונת האוצר להעביר 45 מיליון שקלים לסיעת המפד"ל - לטובת ישיבות ההסדר, החטיבה להתיישבות ועוד.

הסכם זה נוגד את החוק, על-פיו יש להניח על שולחן הכנסת 24 שעות קודם להצבעה על התקציב, כל הסכם קואליציוני הנוגע אליו. בעקבות זאת, נעצרו ההצבעות במליאת הכנסת ויו"ר הכנסת, ראובן ריבלין ושר האוצר בנימין נתניהו, התכנסו לדיון בדבר.

בהסכם הבנות בין ח"כ ניסן סלומיאנסקי (מפד"ל) לממונה על התקציבים באוצר, אורי יוגב, מצוין כי "בתקציב 2004 יקצה האוצר 45 מיליון ש"ח למפד"ל, לנושאים שקוצצו בתקציב המקורי. זאת על-פי פירוט שיסוכם עם אגף התקציבים".

ח"כ סלומיאנסקי הסביר, כי הסעיפים הוצגו לחברי ועדת הכספים. ואולם, לא פורטו מה כוללים 45 מיליון השקלים, וכאן היתה המחלוקת.

ממכתב שהעביר ח"כ משולם נהרי ליועצת המשפטית של הכנסת, אנה שניידר, עולה כי הנספח שנחתם בין הצדדים, הינו "חלק אינטגרלי מההסכם, וחלות עליו הוראות החלות על ההסכם", משמע, הצדדים היו אמורים להניח את ההסכם 24 שעות קודם להצבעה על התקציב.

ח"כ אופיר פינס (עבודה) זעם על הדבר ואמר לנתניהו: "עבדת עלי בעיניים". מדברי שר האוצר במליאת הכנסת עולה, כי השר הכחיש את הנושא בשאלה שהפנה אליו ח"כ אופי פינס-פז (עבודה).

"אופיר פינס שאל לגבי הסעיף עם המפד"ל, חשוב להגיד שאין לנו עדיין סיכום לאן הולכים 45 מיליון השקלים הללו, ולכן לא ניתן לפרט.

"כשיסוכם הדבר, כל סיכום שנגיע אליו יובא בפני ועדת הכספים להכרעתם כמובן, ויהנה משקיפות מלאה, כך שהנושא אינו נושא עלום אלא נושא שעדיין לא הוכרע", דברי נתניהו במליאה.

בתום דיון בו השתתפו נתניהו ויו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, אמר שר האוצר, כי הנספח להסכם הקואליציוני, שנחשף על-ידי ח"כ נהרי, נוסח בטעות והמסמך שצורף הוא טיוטא בלבד. ההצבעות על התקציב חודשו לאחר הפסקה של כמה שעות.

הכנסת אישרה את החוק להעלאת גיל הפנסיה

סמוך לשעה 14:45 (יום ד', 7.1.04), ובאיחור של מעל 4 שעות, החלה ההצבעה על התקציב לשנת 2004 בכנסת. חברי הכנסת הצביעו על מאות ההסתייגויות לתקציב המדינה 2004 ולחוק ההסדרים.

החוק הראשון שעמד על סדר היום של המליאה היה הפנסיה: העלאת גיל הפרישה בשנתיים. החוק עבר ברוב של 57 בעד, ו-45 נגד. על-פי החוק החדש, גיל הפרישה עלה מ-60 ל-62 לנשים ומ-65 ל-67 לגברים.

ההצבעה עליו ערכה כשעה, ובמהלכה ההסתייגות הראשונה של ח"כ מוחמד בראכה כמעט עברה, לאחר שראש הממשלה, אריאל שרון, שר האוצר, בנימין נתניהו ושר התמ"ת, אהוד אולמרט, הצביעו בטעות בעדה. למרבה מזלם, תוצאת ההצבעה עמדה על 52 לעומת 50 - וההסתייגות לא עברה.

מערכת ההצבעה בכנסת היא חדשה והח"כים התבקשו לתרגל השימוש בה כדי למנוע טעויות מסוג זה. כעת ההצבעה נערכת באופן ידני, לאחר שהתגלו תקלות במחשבי ההצבעה האישיים של הח"כים.

שר האוצר, בנימין נתניהו, ענה קודם להצבעה על שאלות במליאה לגבי ההסכמים עם הסיעות לקראת הצבעה בקריאה שנייה ושלישית על התקציב. נתניהו הביע נימה אופטימית על עתידה של ישראל על-ידי יישום תקציב 2003 בכלכלה ובמשק המדינה. הוא רמז כי יש להעתיק את המודל לשנים הבאות [ראו קישור לדבריו המלאים].

האיחור בפתיחת שלב ההצבעות נבע מניסיון של סיעת ש"ס, בראשות אלי ישי, לטרפד את ההסכם שהושג הבוקר (ד') בין שר הפנים, אברהם פורז (שינוי) לבין שר האוצר, בנימין נתניהו, בעניין תקציב המדינה.

ש"ס ביקשה לראות את סעיפי ההסכם בין נתניהו לפורז, שהוצגו היום בוועדת הכספים, כנושא חדש שיש לדון בו. בתוך-כך, הועברו הדיונים לוועדת הכנסת והופסקה ההצבעה במליאה. ברוב של 12 מתנגדים מול 8 תומכים הוחלט בוועדה כי אין המדובר בנושא חדש, וההצבעה במליאה חודשה.

המפד"ל חוללה משבר של הרגע האחרון

משבר חדש של הרגע האחרון צץ הבוקר כשסיעת המפד"ל איימה שלא להצביע על הסתייגויות התקציב בוועדת הכספים של הכנסת. עניינה של המחלוקת היה בסוגיית השירות הלאומי לבנות. במפד"ל טוענים, כי משרד האוצר לא עמד בהבטחתו לבטל הקיצוץ של 800 תקנים בבנות השירות הלאומי.

לטענת חבר הכנסת ניסן סלומיאנסקי, האוצר הבטיח 3,000 תקנים לבנות שירות לאומי. ואולם, יום קודם להצבעה על אישור התקציב בוועדת הכספים דווח, כי נעשה קיצוץ של 800 תקנים בבנות השירות. לדבריו, נכון להיום לא טיפל משרד האוצר בעניין למרות הפניות אליו, והיום השיב אורי יוגב, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, כי הקיצוץ בעינו עומד.

"זה לא נושא של המפד"ל, אלא של בנות שירות לאומי. שר האוצר רוצה לקצץ בתקנים בשיעור של 15 מיליון ש"ח. לא ניכנס להצביע בוועדת הכספים ולכן ייתכן שלא יהיה רוב", אמר ח"כ סלומיאנסקי.

ח"כ רוני בריזון (שינוי) טען, כי מדובר בסחיטה של הרגע האחרון. "זו התנהגות לא נאותה וכל מטרתה היא לסחוט את האוצר עד הרגע האחרון. ברגע האחרון מחליטים לעשות סקנדל ואינתיפאדה. סעיף תקציבי זה הוצג על שולחן הוועדה כבר לפני שבוע. הם יכלו להשמיע את טענותיהם כבר אז".

לבסוף, התרצה אורי יוגב והודיע לסיעת המפד"ל כי הצדק עימם והקיצוץ האמור יבוטל.

פשרה בין פורז ונתניהו

שר הפנים, אברהם פורז (שינוי) ושר האוצר, בנימין נתניהו, הגיעו לפשרה בנושא הצעת חוק ההסדרים. בזכות הפשרה, תתאפשר תמיכת סיעת שינוי בהצבעה על התקציב וחוק ההסדרים שתיערך היום (ד', 7.1.04).

שר הפנים, אברהם פורז המליץ קודם לכן לסיעת שינוי להתנגד לאישור התקציב במליאה, עקב החלטת ועדת הכספים שמתירה נגיסה בסמכויותיו בענייני הרשויות המקומיות. כמו-כן רוב חברי סיעת הליכוד, בראשם ח"כ חיים כץ המוביל את המאבק, מתנגדים לפירוק בית חולים אברבנאל בבת ים. עתה, נוכח הפשרה, הסיר פורז את התנגדותו - ועימו תנועת שינוי.

על-פי הצעת האוצר, ייסגר בית החולים וזאת על אף הזרמת תקציבים רבים בשנים האחרונות לבית החולים, אשר נאמדים בלמעלה מ-55 מיליון ש"ח. בין היתר, הוקמה לפני מספר שנים מחלקה בלעדית בארץ לניצולי שואה, זאת לאחר שמומחים ממשרד הבריאות קבעו כי זהו הטיפול ההולם ביותר לנפגעי טראומה מהשואה.

על-פי הסכם הפשרה אליו הצליחו להגיע הצדדים, משרד האוצר משך מחוק ההסדרים את הסעיף שמגביל את סמכויותיו של שר הפנים בנוגע לכינוס ועדות קרואות ברשויות המקומיות.

בצה"ל מלינים: תקציב הביטחון אינו עונה על צרכינו

האישור על התקציב נדחה כבר בשבוע מהמועד המתוכנן, לאחר שבמהלך השבועיים האחרונים ראו בקואליציה כי לא צפוי רוב לאישורו. סיעת הליכוד ערכה ישיבה מיוחדת לפני ההצבעות, בה הוטלה משמעת קואליציונית על חברי הסיעה בעניין ההצבעה על התקציב.

תת-אלוף שמואל (מולי) בן-צבי, הלין אתמול כי התקציב אותו עומדת לאשר הכנסת אינו עונה על הצרכים של צה"ל [ראו קישור].

הדיונים על תקציב הביטחון התקיימו בוועדת משנה של ועדת הכספים. במסיבת העיתונאים שנערכה שלשום לרגל סיום המשבר ביחסי העבודה, אמר נתניהו כי האוצר לא חרג, וגם לא יחרוג, ממסגרת התקציב.

"מעכשיו והלאה - כל משרד שיבקש תוספת תקציב - נשאל אותו מהיכן הוא מציע לקחת את הסכום הזה", אמר. הדברים נאמרו כרמז לשר הביטחון, שאול מופז, על-רקע פתיחת הדיונים על תקציב הביטחון.

סיעת העבודה הציגה 500 הסתייגויות

חברי סיעה העבודה הציגו כ-500 הסתייגויות מהותיות לתקציב. כחלק מהמאבק לעצור את התקציב, שיגר מטה המאבק של האופוזיציה אלפי קבצים באמצעות הדואר האלקטרוני, ובהם קריאה לשרי הממשלה לא לתמוך בתקציב.

ימים ספורים קודם לכן דרש ח"כ אופיר פינס-פז מיו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, לעצור את הדיונים במליאה, עקב עתירת הארגונים החברתיים וצו בג"צ המחייב את המדינה להגדיר "קיום אנושי בכבוד". היועצת המשפטית של הכנסת, אנה שניידר, דחתה את בקשת פינס-פז.

תאריך:  07/01/2004   |   עודכן:  08/01/2004
אלונה קורן, רנית נחום-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הנציבות האירופית דחתה (יום ג', 6.1.04) למועד בלתי ידוע כנס מטעמה בנושא האנטישמיות באירופה, שהיה אמור להתקיים בחודש פברואר.
06/01/2004  |  ענבל אביב  |   חדשות
השחקנית הספרדייה פנלופה קרוז, הגיעה ללונדון לרגל פרמיירת סרטו החדש של בן זוגה, הלא הוא טום קרוז - "הסמוראי האחרון".
06/01/2004  |  ענבל אביב  |   חדשות
מדד מניות הטכנולוגיה של הבורסה בתל אביב, התל-טק 15, עלה שלשום (ג') בכ-1.35% וחצה את רמת 400 הנקודות. זאת, כמה שבועות לאחר שמדד מניות הטכנולוגיה האמריקני, הנאסד"ק, חצה את רף 2,000 הנקודות. אתמול (ד') שמר המדד על יציבות.
06/01/2004  |  אלונה קורן  |   חדשות
השרה לאיכות הסביבה, פרופ' יהודית נאות, פנתה לשר הביטחון, שאול מופז וציינה בפניו כי עקב החשש לזיהומי קרקע ומי התהום כתוצאה מפעילות מערכת הביטחון, יש להורות על ביצוע סקרי קרקע ומי תהום במחנות צה"ל.
06/01/2004  |  ענבל אביב  |   חדשות
חברת בזק הודיעה היום על מספר מחוות לציבור בעקבות עיצומי עובדי בזק שנמשכו כשבועיים, תקופה חריגה בהיקפה.
06/01/2004  |  ענבל אביב  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הלוואי שתקום מפלגת ימין עם אביגדור ליברמן ונפתלי בנט וגדעון סער ויוסי כהן וד"ר יפעת שאשא-ביטון; ושיאיר גולן יראה ברכה באיחוד השמאל הציוני
צבי גיל
צבי גיל
התמונות שהעולם, מלבדנו, קיבל ומקבל מעזה מראות שעזה ברובה היא עי חרבות ואין כמעט רובע שלם שעומד על תילו כפי שהיה    המצלמה מראה רחובות ריקים וכבישים שנהרסו או קבורים בערמות של בנייני...
חיים רמון
חיים רמון
במחאה נגד הרפורמה, קמה קבוצה מאורגנת של קצינים מיל' שאמרו "אנחנו משתמשים בכוחנו הצבאי ונסרב לשרת אם לא ייענו לתביעותינו"    דבר כזה לא היה בתולדות מדינת ישראל. וכל ראשי המחאה, בהם ר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il