פגיעה אפשרית ברווחי חברות ביטוח הרכב:
משרד התחבורה החליט לבטל את שיטות שמאי הבית ומוסכי ההסדר, להערכת ולתיקון נזקי רכב לאחר תאונה השוק יהפוך לחופשי, ותהיה תחרות על המחירים כך הודיע (יום ה 2.6.16) סגן מנכ"ל משרד התחבורה, המהנדס אבנר פלור, במכתב ליו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת
איתן כבל. ההודעה נמסרה בהמשך לדיון שהיה בוועדה בעניין זה. לא נמסר מתי יופעלו השינויים.
עד היום, היה על בעל רכב שנפגע לפנות לשמאי רכב מתוך רשימת שמאים של החברה, והוא העריך את הנזק. אם בעל הרכב טען שההערכה נמוכה מדי (כפי שאפשר לצפות), הוא פנה לשמאי משלו, ואם לא הייתה הסכמה, היה מנגנון לקביעת השומה הסופית.
משרד התחבורה החליט להפוך את היוצרות: כל בעל רכב יוכל לאחר תאונה לפנות לכל שמאי במדינה. אם חברת הביטוח לא תסכים לשומה, היא תוכל למנות שמאי משלה. במקרה של אי-הסכמה בין השמאים, יהיה הליך ערעור, שפרטיו לא נקבעו.
כן החליט המשרד לבטל את שיטת מוסכי ההסדר. הכוונה הל-600 מוסכים, הקשורים עם חברות הביטוח השונות, כל חברה והרשימה שלה. החברות טוענות ששיטה זו היא לטובת המבוטח, כי מוסכים אלו נהנים מציבור לקוחות גדול, ולכן יכולים להוזיל את הוצאות התיקון. בנוסף, נקבעה השתתפות עצמית נמוכה במוסכי ההסדר
אולם שיטה זו פוגעת ב-800 מוסכים אחרים, שאינם קשורים עם חברת ביטוח כלשהי. משרד התחבורה החליט לבטל את מוסכי ההסדר, ולאפשר לכל בעל רכב לתקן את רכבו בכל מוסך. המשרד מעריך שהתחרות תביא להוזלת התעריפים.
החלטה זו של משרד התחבורה בעייתית. המשרד עצמו מודה, שאפשר יהיה להפעיל אותה רק לאחר שלכל מוסך יהיה מלאי חלפים של כל סוגי הרכב בנוסף, אי-אפשר יהיה להפעיל את השיטה מיד, כי ההנחה בהשתתפות עצמית מהווה חלק מהפוליסה השנתית.
חברות הביטוח עשויות להפסיד, כי ייתכן שיהיה עליהן לשלם בעתיד סכומים גדולים יותר בעד תיקוני רכב - סעיף מרכזי בהוצאות ביטוח כללי. איגוד שמאי הביטוח ברך על ההחלטה, שלעתו היא מטיבה עם שמאי הרכב שאינם קשורים לאף חברת ביטוח.