טיסות אל-על וישראייר משדה דב לאילת ובחזרה ימשכו כסדרן עד ינואר 2019, ולא יופסקו באפריל 2017 כפי שקבע בית המשפט העליון. כך החליטו אמש (יום ג', 5.7.16) שרי האוצר והתחבורה. צפויה הודעה רשמית, אולי כבר היום.
הסיכום הוא בבחינת מהפך: עד עתה דובר על סגירת השדה האזרחי באפריל הקרוב, ועל המשך הטיסות מהשדה הצבאי. עתה סוכם שהטיסות האזרחיות יועברו לשדה הצבאי, האמור ממילא להמשיך ולפעול עד ינואר 2019. לפעול. מסלול הטיסה ישאר כרגע ללא שינוי.
המשמעות היא צפיפות רבה. השדה האזרחי תופס 550 דונם, כולל מבנים, מוסכים וחניונים לעשרות מטוסים פרטיים. כל אלו יועברו לשדה הצבאי, ששטחו 230 דונם בלבד. המעבר צפוי ככל הנראה בראשית 2017. לא ברור אם השרים נתנו דעתם על הצפיפות הרבה שתיוצר במקום.
הממשלה חששה מהצעת חוק פרטית
הפשרה גובשה כדי להתגבר על חשש בממשלה מהצעת חוק פרטית, שתטרוף את הקלפים: עשרות חברי כנסת מכל הסיעות גיבשו הצעת חוק, הבאה לדחות את פינוי שדה דב. כמעט בטוח, שהצעת חוק זו הייתה עוברת, גם ללא אישור מוקדם של ועדת השרים לענייני חקיקה. ההצעה עמדה לעלות לדיון השבוע בוועדה, והדיון נדחה ברגע האחרון אחרי ששר האוצר הבטיח שמגבשים פשרה.
מצד שני, הבעלות על השדה האזרחי היא ברובה המכריע של עשרות בעלים פרטיים, הדורשים לממש את זכותם לבנות 4000 דירות. גם המדינה מעונינת בבניה זו, כדי להגדיל את היצע הדירות.
בכל מקרה לא מדובר על בנייה מיידית בשטח שיפונה. יש להוציא מכרזים ולקבוע זוכים. קיימת בעיה חמורה של זיהום קרקע: החשש הוא שהקרקע מזוהמת מדלק ושמן מטוסים.יש לערוך בדיקות קרקע יסודיות, וגם זה דורש זמן ניכר.
"ב-2019 יהיה קל יותר"
הצעת הפשרה דוחה את פינוי השדה האזרחי, אך אינה מבטלת אותו. מה יהיה ב-2019? בממשלה מסבירים שאז יהיה קל יותר. בשנה הקרובה חייבים הנוסעים ותושבי אילת להתמודד עם העברת שדה התעופה האילתי ממרכז העיר 20 קילומטר צפונה. יהיה קשה להתמודד עם בעיה כפולה, הזזת שני שדןת התעופה בבת אחת.
בממשלה מאמינים בכ-2019 יהיה קל יותר, כי יתמודדו רק עם בעיה אחת העברת הטיסות מתל אביב לנמל התעופה בן-גוריון.
לא בטוח שזו ההחלטה הסופית. עדיין צפויים לפחות שלושה סיבוכים:
- בעלי המגרשים עשויים לפנות שוס לבית המשפט העליון, ולבקש שיכפה על הממשלה לקיים את החלטת בג"ץ, מלפני חודשים מספר, לפנות את השדה האזרחי עד אפריל 2017.
- עד היום לא נמצא מקום חילופי מתאים לטייסות חיל האויר, האמורות לעבור משדה דב - לא ברור לאן. מבחינה ביטחונית, המיקום הנוכחי של השדה הצבאי אידיאלי לפעילות חיל-האוויר.
- מה יקרה אם בדיקות הקרקע יגלו שיש זיהום, ואסור לבנות למגורים במקום? מי יפצה את בעלי הקרקע. לא ברור מדוע לא ערכו את הבדיקות כבר בעבר, אולי היה מתברר שכל הסיפור הוא רוב מהומה על לא מאומה.