בג"ץ דחה (יום ב', 21.11.16) עתירה נגד הפרטת הטסטים המעשיים לקבלת רשיון נהיגה. השופטת
אסתר חיות אומרת, כי אין המדובר בהפרטה פסולה, אלא בהעברת היישום הטכני לידיים פרטיות, בעוד הסמכות השלטונית נותרה בידי המדינה.
חיות אומרת: "המחוקק אינו דורש שבוחן נהיגה יהיה עובד רשות הרישוי או עובד ציבור ומשכך ההחלטה כי בוחני הנהיגה לא יהיו עובדי מדינה אינה נוגדת את הוראות הפקודה. בחינת מכלול הוראות המכרז מלמדת עוד כי בניגוד לנטען בעתירה היקף שיקול הדעת הניתן לבוחנים על פיו הוא מצומצם ואין המדובר בהתפרקות משיקול הדעת המסור לרשות בתחום זה".
חיות עומדת על היקף העבודה שתועבר לידיים פרטיות ועל הפיקוח עליה: "הקצאת הבחינות ושיבוץ הבוחנים נעשה באופן אוטומטי על-ידי מערכת ממוחשבת, לזכיינים לא תהיה אפשרות להשפיע על זהות הבוחן וגם לבוחנים לא תהא שליטה על זהות הנבחנים אצלם. בנוסף, כל רכב בחינה יצויד במצלמות שיצלמו את מסלול הנסיעה ואת פנים הרכב וכן יותקן ברכב המבחן רכיב GPS אשר ינטר את מיקומו.
"רשות הרישוי אף תאשר בכל אזור מספר מסלולים קבועים מראש לנבחנים מעשיים, והמערכת הממוחשבת (ולא הבוחן) היא שתבחר באקראי את המסלול בו יתקיים המבחן. במהלך הבחינה, יהיה על הבוחן לנקד את אופן הביצוע של הנבחן בכל משימה רלוונטית, אך הוא לא יקבע אם הנבחן עבר את המבחן או נכשל בו. נתונים אלו יוזנו למערכת ממוחשבת, אשר בהתאם לקריטריונים שהוזנו בה מראש על-ידי רשות הרישוי, תעריך את טיב הנהיגה של הנבחן על-פי מספרם, טיבם ועוצמתם של הליקויים שדווחו על-ידי הבוחן ובהתאם תקבע האם הנבחן עבר את המבחן אם לאו".
לאור זאת קובעת חיות: "בצדק טענה המדינה שמאפייני המכרז מותירים את האחריות, שיקול הדעת המהותי ויכולת הפיקוח בידי רשות הרישוי ובנוסף מפחיתים משמעותית את ההיבטים השלטוניים שבפעילות הבוחן. פעילות הבוחן החיצוני היא כל כולה במישור המקצועי כמי שבודק האם הוכחה יכולתו של נבחן לבצע פעולות שונות. אין מדובר בהפעלת שיקול דעת שלטוני ואין מניעה על כן להיעזר בגורם פרטי לצורך הפעלת סמכות זו".
לצד זאת מעירה חיות לשר התחבורה, ישראל כ"ץ, על כך שההחלטה על ההפרטה לא תועדה בכתב. "התנהלות זו, כפי שכבר נפסק, אינה מתיישבת עם סדרי מינהל תקינים אשר מחייבים כי החלטת שר התחבורה תתועד בכתב ותכלול
לכתחילה, ולו בתמצית, את הטעמים העומדים ביסודה", אומרת חיות.
השופטים
ניל הנדל ו
צבי זילברטל הסכימו עם חיות. את העתירה הגישו המורה לנהיגה יצחק סנדלר והבוחנים יורם וילינגר, רפאל בר, אפרים מור ורפאל הירש, אשר יוצגו בידי עו"ד גלעד ברנע. את המדינה ייצג עו"ד יצחק ברט.