"לא יהיו רשימות של שמאי רכב ומוסכי הסדר". כך הודיע (יום ג', 31.1.17) יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ
איתן כבל. בכך יצא לכאורה נגד תוכניתה של ראש רשות הביטוח
דורית סלינגר, לפרסם תקנות שיאפשרו לקיים את הרשימות, בשינויים מסוימים. כבל אף דאג להוציא הודעה רשמית בעניין זה. "כשאני אומר שלא יהיו מוסכי הסדר ולא יהיו רשימות שמאים - אז לא יהיו. לא אאפשר ליצור רשימות בתהליך אחר. לא פותרים עוול על-ידי יצירת עוול אחר", אמר.
כבל הגיב בכך על כוונתה של סלינגר לפרסם תקנות, שיאפשרו להמשיך בקיום הרשימות, אם כי בשינויים. חברות הביטוח לא יורשו לקיים רשימות של שמאי רכב, שיבדקו כלי רכב של מבוטחים שנפגעו בתאונה. אולם יוקם מאגר כללי של שמאים, וחברות הביטוח תשלח לכל מבוטח שמות של ארבעה שמאים מתוכו. על המבוטח יהיה לבחור אחד מהארבעה, או לפנות לשמאי אחר, אם הוא במקרה מכיר כזה.
סלינגר גם מציעה להמשיך בקיומם של מוסכי ההסדר, ולאפשר לכל מוסך להצטרך לרשימה, אם יתחייב למה שמתואר כ"קוד אתי".
מוחים על ההדלפה "בטעות"
חברים בוועדה מחו היום על הדלפת התקנות בעניין זה, לכמה אמצעי תקשורת, שנועדה כנראה להעמיד את ועדת הכלכלה בפני עובדה מוגמרת. תגובתו של ח"כ כבל: "בכוונתי לבטל באופן מוחלט את רשימות השמאים ומוסכי ההסדר. מי שחושב שאפר להפעיל עלי לחץ באמצעות התקשורת - טועה. אני הוא שדרש בעבר לבטל את רשימות השמאים והמוסכים. כל חברי הוועדה מסכימים אhתי.. נעמוד בהתחייבות שלנו לבטל את הרשימות. כל מבוטח שרכבו נפגע בתאונה יוכל לפנות באופן חפשי לכל שמאי ולכל מוסך. לא יהיו רשימות".
כבל רגז על כך שסלינגר פרסמה את טיוטת התקנות על דעת עצמה. לדבריו, סוכם קודם שהטיוטה תפורסם לאחר קבלת הסכמת
משרד התחבורה וועדת הכלכלה של הכנסת, לאחר שמשרד התחבורה דן כבר זמן ניכר בתקנות אלו. הדבר לא נעשה.
נציגה של סלינגר (היא עצמה לא הגיעה לישיבה), אוהד מעודי, אמר כי "הטיוטה לא הייתה צריכה להתפרסם, וקרתה טעות". חברים בוועדה הגיבו בספקנות על טיעון זה. הטיעון הרשמי של הפיקוח על הביטוח הוא, שהתקנות עלו לאתר רשות שוק ההון והביטוח ביום חמישי שעבר, 26 בינואר, "בטעות", והוסרו מיד לאחר מכן. לא הוסבר איך קרתה הטעות, בפרט כאשר סדרי העבודה של הפיקוח בנויים כך, שכל טיוטה חדשה מתפרסמת ב-1 לכל חודש.
אחד מסעיפי התקנות אוסר על בעלי המוסכים לקבל מידע מהשמאים, דבר היכול להביא להשפעה אסורה על מחיר התיקונים והחלפים. נציג איגוד המוסכים ביקש מהוועדה לבטל איסור זה.