"להכניס את המדינה, כמי שתגיד כמה אמצעי תקשורת צריכים להיות, זה נראה לי ללכת אחורה ברמת ההתפתחות ההיסטורית של מדינת ישראל ולא ללכת בכיוון החיובי", כך אמרה עו"ד
מיכל הלפרין הממונה על ההגבלים העסקיים. היא דיברה בכינוס (יום ה', 18.5.17) של המרכז למשפט וטכנולוגיה בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה.
בהרצאתה התייחסה הלפרין להליכים הנערכים בבית הדין להגבלים עסקיים, ואמרה שיש בהחלט צורך לערכאת ערעור בנושא מיזוגים, אולם כדי שערכאה כזו תהיה יעילה, היא חייבת להיות מהירה ובהליך מזורז. "מיזוגים לא יכולים להישאר תלויים ועומדים לנצח. אם רוצים שיהיה גוף שיבדוק את החלטת הממונה, ואנחנו רוצים שיהיה כזה, אנחנו צריכים שהערכאה תחליט מהר וביעילות. התחושה שלי שבית הדין להגבלים עסקיים נענה לאתגר הזה ואכן הוא מטפל בערעורים על מיזוגים ביעילות רבה", אמרה הלפרין.
בעניין האכיפה הפלילית, אמרה הממונה על ההגבלים העסקיים כי היא נדבך מאוד חשוב באכיפה של הרשות, וכמדיניות הם מייחדים את האכיפה הפלילית בראש ובראשונה לקרטלים ולתיאומי מכרזים. "כל מי שהיה מעורב בעשייה הפלילית יודע שהגיבוש והניהול של חקירה הפלילית - זאת נושאת מטוסים שנעה לאט מאוד ובקצב איטי. כאשר בסוף מגיעים להרשאה פלילית ולעונשים, ובוודאי עונשי מאסר, המשמעות ההרתעתית היא רבה מאוד. אם המנהלים ידעו שהם חשופים לאכיפה פלילית מכיוון שהם הפרו את חוק ההגבלים העסקיים הם לא ירצו להיות באזור הזה ולכן האכיפה הפלילית תמשך. בית המשפט העליון רואה את הענישה הפלילית ועונשי המאסר עין בעין איתנו, הוא חושב שצריך לעשות את ההחמרה במדורג. אנחנו רואים את עקומת הדירוג כתלולה מאוד. בית משפט העליון רואה את העקומה מתונה יותר, אבל בסופו של דבר זה בשולי הדיון. התלם המרכזי של עונשי המאסר הוא תלם שהרשות קיבלה גיבוי", אמרה.
בכל הקשור לסוגיות יעילות ופטור, אמרה עו"ד הלפרין כי שיקולי יעילות הם חלק בלתי נפרד משיקולי הממונה בנושא מתן פטור. "שיקולי יעילות הם חלק מהניתוח התחרותי וכך צריך לראות את זה. לא יצרתי תקדים חדש, אין פה חידוש. שיקולי יעילות יהיה חלק מהעניין מתהליך בקשת פטור", אמרה.
בהרצאתה התייחסה הלפרין לנושא הפירמות הכושלות ואמרה שבמקרים רבים, בעלים של חברות טוענים בקלות רבה מדי שהן "פירמה כושלת" כדי להקל על תהליך המיזוג. לדבריה, הניסיון המצטבר של הרשות בסוגיה זו הותיר משקעים לא טובים.