|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
שוטרים בטייבה. הוא לא שתק[צילום אילוסטרציה: גיל יערי, פלאש 90] אמיר. "לא נכון ולא ראוי" [צילום: בוצ'צ'ו] ניסתה לפתוח "דלת אחורית" [צילום: אריאל י. לוין]

המסקנה מפסק דין בבית המשפט המחוזי:

המשטרה והפרקליטות ביצעו בידוי <br>ראיות ותפירת ראיות בתיק רצח

עזאדין נאשף הואשם בביצוע רצח בטייבה, אך טען שלא יכול היה להגיע מזירת הרצח אל תחנת דלק בה נראה כעבור דקות בודדות המשטרה ביצעה בהנחיית הפרקליטות ניסויים בשטח - בתנאים שהיו במכוון שונים מאלו ששררו בזמן הרצח כאשר התוצאות לא התאמו לתיאוריה, הציע התובע לבית המשפט ליצור פאזל מחלקי ניסויים ביהמ"ש זיכה את נאשף תוך שהוא מצביע גם על האשמות שעמדו בניגוד לראיות התביעה
24/05/2017  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   משמר המשפט   |   תגובות

המשטרה והפרקליטות ניסו להטעות את בית המשפט המחוזי מרכז בתיק רצח, כאשר הציגו בפניו ראיות חלקיות, כאלו שהוצאו מהקשרן וכאלו שלא תאמו את המציאות בשטח. המסקנה החמורה העולה מהחלטתו של בית המשפט (16.5.17) לזכות את עזאדין נאשף, זיכוי מוחלט ולא מחמת הספק, היא שבתיק זה בוצעו בידוי ראיות ותפירת ראיות שעלולים היו לשלוח אדם חף מפשע למאסר עולם - עונש החובה על עבירת רצח.

יוסף ג'ומעה נרצח במרכז טייבה בינואר 2013 ביריות מנשק אוטומטי, וכאמור נאשף הואשם ברצח. הרצח תועד במצלמת אבטחה סמוכה ומכונית המיצובישי של הרוצח עזבה את הזירה בשעה 18:32:11. בשעה 18:34:40 הגיע נאשף במכונית מאזדה לתחנת דלק בעיר, וטענה ההגנה המרכזית הייתה שלא יכול היה להגיע בזמן כה קצר מזירת הרצח אל תחנת הדלק ואף להחליף מכונית בדרך. גם הבגדים שלבש נאשף בתחנת הדלק היו שונים מאלו של הרוצח.




תפ"ח 670-02-13, מדינת ישראל נ' עזאדין נאשף / פס"ד
זיכוי נאשם מאשמת רצח כאשר מפסק הדין עולה, כי המשטרה והפרקליטות בדו ראיות ותפרו ראיות כדי להביא להרשעתו

"חשש לבחירה מכוונת של שעות"

כל הניסויים נערכו, במודע ובמכוון, בשעות שונות משמעותית משעת הרצח - כך שלא יכלו להביא בחשבון את עומסי התנועה שהיו בזמן הרצח, ואת השפעתם על מהירות הנסיעה האפשרית בנתיב המילוט הנטען. כל ניסויי המשטרה נערכו בשעות הצהריים המוקדמות או בשעות הלילה המאוחרות מאוד - ואילו הרצח בוצע במוצ"ש בסביבות השעה 18:30 בערב!"

המשטרה ערכה חמישה ניסויים בשטח כדי לבחון האם נאשף יכול היה להגיע בפרק זמן זה מזירת הרצח אל התחנה - הן במהלך החקירה והן במהלך המשפט, כאשר האחרונים בוצעו בפיקוחה של פרקליטות מחוז מרכז. אולם מדגיש השופט רמי אמיר, "אף אחד מהם אינו עונה על הנדרש, הם לוקים במספר ליקויים מהותיים, אין לסמוך עליהם, ואין לקבוע על יסודם כל ממצא לחובת הנאשם". אמיר מונה ליקויים אלו:

  • "באף אחד מהניסויים לא בוצע המסלול הנכון בשלמותו, על כל מרכיביו החיוניים" מבחינת המסלול הקצר ביותר בין שתי הנקודות.

  • "באף אחד מהניסויים לא נעשתה החלפת הרכב באופן אמיתי ומעשי - משום שגם כאשר נעשתה (בניסויים השני והרביעי), אזי המעבר היה לרכב שהמתין כשהוא מונע! וכלום באמת אפשר להניח, שכאשר רוצח יוצא לבצע רצח ומכין לעצמו רכב מילוט, הוא ישאיר אותו ברחובות טייבה כשהוא מונע והמפתחות בפנים, ולא יחשוש שמישהו יגנוב אותו ויסכל את תוכנית המילוט?".

  • "כל הניסויים נערכו, במודע ובמכוון, בשעות שונות משמעותית משעת הרצח - כך שלא יכלו להביא בחשבון את עומסי התנועה שהיו בזמן הרצח, ואת השפעתם על מהירות הנסיעה האפשרית בנתיב המילוט הנטען. כל ניסויי המשטרה נערכו בשעות הצהריים המוקדמות או בשעות הלילה המאוחרות מאוד - ואילו הרצח בוצע במוצ"ש בסביבות השעה 18:30 בערב!".

בנקודה זו אומר במפורש אמיר, כי קיים חשש לבידוי ראיות מכוון: "תפקיד החקירה הוא לברר את האמת - ולא לחקור 'איך שנוח' לחוקרים, בתנאים שאינם תואמים למציאות, ואשר מעלים חשש לבחירה מכוונת של שעות שמאפשרות נהיגה מהירה יותר, שתעמוד בסד הזמנים שעולה מנתוני האירוע במציאות".


"טכניקת פאזל, מעין מעשה מרכבה"

"הייתה למשטרה דרך אחרת לבדיקת העניין, 'דרך המלך' של הניסויים בשטח, אותה אף יישמה. והעובדה שתוצאות 'דרך המלך' אינן נוחות למאשימה - אין בה כדי לפתוח 'דלת אחורית' לשיטת הוכחה לא ראויה ולא מתאימה בנסיבות העניין"

  • "באף אחד מהניסויים לא ירד גשם; בעוד שביום ובשעת הרצח ירד גשם לפי כל העדויות. אך כפי שהעיד מומחה התביעה, בוחן התנועה מוזס - מזג אויר חורפי וגשום גורם להאטה של מהירות הנסיעה".

  • "אין להתעלם מהספק בדבר אמינות המדידות, בהעדר תיעוד וידאו. אף אחד מניסויי המשטרה שמתייחסים לדרך כולה לא תועד בווידאו - למרות שלא הייתה כל מניעה לעשות זאת... להעדר התיעוד יש בעיני חשיבות מיוחדת, בקשר לאמינות המדידות בניסוי השלישי. עדותו של מבצע הניסוי נראתה לי לוקה בהגזמות ובחוסר דיוק".

  • "גם אם נבחן את כל הזמנים שנמדדו בניסויי השטח של המשטרה, נראה שאין בהם כדי להפריך את טענת אי-ההיתכנות של ההגנה", שכן ארבעה מתוכם הובילו לפרק זמן ארוך מזה שהיה ביום הרצח, ואילו היחיד שנכנס למסגרת האפשרית - לא כלל החלפת רכב והחלפת בגדים.

מפסק דינו של אמיר עולה, כי התובע, עו"ד גל רוזנצווייג, ניסה לתפור ראיות - פשוטו כמשמעו: "בא כוח המאשימה ניסה להתגבר על הקשיים האמורים בניסויי השטח המשטרתיים, והציע לנו בסיכומיו להשתמש בטכניקת פאזל, מעין מעשה מרכבה. לפי הצעתו, ניתן וראוי לחבר חלקים מניסוי אחד עם חלקים מניסוי אחר; לקחת את הזמנים המהירים ביותר שהתקבלו, של מקטע אחד מניסוי אחד ושל מקטע אחר מניסוי אחר; וכך להגיע לתוצאת הזמנים הכוללת הקצרה ביותר, שמתאימה לתזת ההיתכנות אותה הוא רוצה להוכיח". אמיר מדגיש: "מעשה מרכבה כזה אינו נכון ואינו ראוי בעיני".

פתרון אחר של רוזנצווייג היה להתעלם מן הניסויים ולערוך חישובים שיוכיחו שנאשף יכול היה להגיע לתחנת הדלק בזמן הקצוב. על כך אומר אמיר: "אינני נכון לקבל את השיטה התיאורטית-החישובית לבחינת היתכנות הביצוע במקרה זה. כך, גם משום כשליה המובנים, וגם משום אופן יישומה השגוי מאוד והלוקה בחסר, בשים לב לנתוני המקרה. וכך במיוחד, כאשר הייתה למשטרה דרך אחרת לבדיקת העניין, 'דרך המלך' של הניסויים בשטח, אותה אף יישמה. והעובדה שתוצאות 'דרך המלך' אינן נוחות למאשימה - אין בה כדי לפתוח 'דלת אחורית' לשיטת הוכחה לא ראויה ולא מתאימה בנסיבות העניין".

"אינני מבין כלל על מה מבססת המאשימה"

"אסכם ואקבע באופן חד-משמעי, שהנאשם לא שמר על זכות השתיקה בשום שלב של החקירה, ואף הצהיר שאינו עושה כן - וגם אם תשובותיו לא נראו לחוקרי המשטרה כמניחות את הדעת, אין לראותו כמי ששתק בחקירה"

עוד מצביע אמיר על שתי נקודות שבהן הציגה הפרקליטות בפני בית המשפט טענות הפוכות מאלו שעלו מן התיעוד שלה עצמה. הפרקליטות טענה שנאשף שמר בחקירתו על זכות השתיקה - דבר המהווה חיזוק לראיות נגדו. אלא שאמיר מציין:

"אינני מבין כלל על מה מבססת המאשימה את טענתה זו. הנאשם שיתף פעולה בחקירתו במשטרה. הוא מסר גרסה כבר בחקירתו הראשונה (ת/1), וכך גם בשנייה (ת/2), גם אם מדובר בגרסאות חסרות ולא נכונות בחלקן. יתרה מכך, מדובר בקווים העיקריים שעומדים גם ביסוד גרסתו המלאה והסופית.

"בחקירה השלישית (ת/3) הטיח החוקר בנאשם, שהוא שומר על זכות השתיקה - ואולם הנאשם הדגיש בפניו, כי איננו שומר על זכות זאת, משום שהוא חף מפשע, וכי הוא מוכן לענות לכל שאלה חדשה; אך בכל הנוגע לכל שאלה שנשאל כבר, הוא מפנה את השוטר לתשובותיו בחקירות הקודמות. הנאשם גם השיב באופן ענייני לשאלות של החוקר באותה חקירה שלישית.

"בחקירה הרביעית (ת/4) שיתף הנאשם פעולה, ואף הסכים לעימות, והשתתף בו באופן ענייני (ת/5ב). ובחקירה החמישית (ת/6) בוודאי שהנאשם שיתף פעולה עם החקירה, ונתן את גרסתו המלאה, לרבות פרטיהם של עדי התאונה ושל עד האליבי כארם. אסכם ואקבע באופן חד-משמעי, שהנאשם לא שמר על זכות השתיקה בשום שלב של החקירה, ואף הצהיר שאינו עושה כן - וגם אם תשובותיו לא נראו לחוקרי המשטרה כמניחות את הדעת, אין לראותו כמי ששתק בחקירה".

"מה לגיטימי יותר מכך?"

נאשף גם הואשם בשיבוש הליכים, תוך שהמדינה מסתמכת על הקלטה של שיחה בינו לבין אחיו כאמר. השיחה התקיימה כתרגיל חקירה, כאשר השוטרים הותירו את האחים לבדם בניידת. הפרקליטות הגישה תמלול חלקי בלבד של השיחה, ואמיר מעיר: "דעתי אינה נוחה מכך, שהמאשימה בחרה להגיש לבית המשפט תמליל סלקטיבי, ולא הציגה בפנינו תמליל מלא - אף שהתמליל הסלקטיבי הוגש בהסכמה".

לגופו של האישום קובע אמיר: "האמירות המשמעותיות לכאורה לצורך שיבוש - הן כולן אמירות של האח כאמר, ולא של הנאשם... הנאשם אמר לאחיו על רצונו להעיד שלושה עדי אליבי (שני עדי התאונה, והעד שהיה איתו בבית) - אך מה לגיטימי יותר מכך?... גם בפועל לא נעשה כל שיבוש הליכים ולא נעשתה כל הדחת עדים ע"י הנאשם באמצעות אחיו כאמר". הוא גם מעיר, כי היה זה נאשף שבלם את רעיונות השיבוש של אחיו.

לצד זאת קובע אמיר, כי המדינה לא הוכיחה את המניע לרצח ובכך נשמטה הקרקע מתחת לראיה הנסיבתית המרכזית שהציגה. פסק הדין מנתח את כל יתר ראיות המדינה וקובע שאף לא אחת מהן מוכיחה את אשמתו של נאשף. השופטים מנחם פינקלשטיין וליאורה ברודי הסכימו עם אמיר במסקנה לפיה יש לזכות לחלוטין את נאשף, אשר יוצג בידי עוה"ד אבי חימי ומשה וייס.

תאריך:  24/05/2017   |   עודכן:  24/05/2017
איתמר לוין
+משרד המשפטים מדברר דוח העוסק בפרקליטות
12:12 24/05/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
נציב הביקורת על הפרקליטות, דוד רוזן, מפרסם בשבוע הבא את הדוח על קשרי הפרקליטות עם המכון הפתולוגי - באמצעות דוברות משרד המשפטים, המייצגת גם את הפרקליטות
(רוזן. "אין כל מניעה" [צילום: פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המשטרה והפרקליטות ביצעו בידוי ראיות ותפירת ראיות בתיק רצח
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
EITAI
24/05/17 13:00
2
נתין מדמנת ישראל
24/05/17 13:08
3
המדינות שלהם
24/05/17 15:04
4
סתם שאלה תמימה
24/05/17 16:49
5
רפרף
24/05/17 20:01
6
רפרף
24/05/17 20:06
7
לא פוטר ?
25/05/17 14:43
8
קראתי רק הכותרת
25/05/17 19:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
פרקליטות מחוז ירושלים ניהלה הליך נגד קורבן גניבה, למרות שהתביעה המשטרתית הגיעה להסדר טיעון מקל עם מי שגנבו את כספו - במקום לראות בו קורבן עבירה. המשפט נמשך על פני 29 ישיבות, תוך שהפרקליטות דוחה את בקשת בית המשפט להפסיק את ההליך. בנוסף לכך התברר, שהמשטרה מסרה לבית המשפט מידע לא נכון לצורך אישור ההסדר עם הגנבים.
24/05/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
השופט: גיל קרזבום, סגן נשיא בית המשפט לתעבורה בחיפה
23/05/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
בית המשפט המחוזי בחיפה אסר (יום ב', 22.5.17) לפרסם את שמותיהם של שני מורשעים בסיוע למחבל, בנימוק של "צנעת הפרט". זאת, למרות שניתן היה לפרסם את השמות ולצמצם את הפרטים הפרטיין.
22/05/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
ההצעה להקפיא חקירות נגד ראש ממשלה מכהן היא בלתי קבילה בשום היבט - סבור השופט בדימוס דוד רוזן, שיש בתיק הולילנד, ומשמש כיום כנציב הביקורת על הפרקליטות. הוא דיבר (יום ב', 22.5.17) בכנס לשכת עורכי הדין. הוא גילה, כי יפרסם ביום ראשון הבא את הדוח על יחסי הפרקליטות עם המכון הפתולוגי, והדברים בו חדים וברורים.
22/05/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
עו"ד שרון כהנא, שהייתה מבכירות פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה), ביקשה להצטרף לצוות ההגנה של בני שטיינמץ ללא תקופת צינון - למרות שעובדים הכפופים לה טיפלו בחקירה נגדו. במסגרת הבקשה שהגישה לבית המשפט המחוזי בירושלים, הציגה כהנא עובדות לא נכונות על תפקידה, נסיבות פרישתה והקשר שלה לתיק. כך עולה (10.5.17) מהחלטתה של ועדת הצינון, הפועלת במסגרת בית המשפט המחוזי, לדחות את הבקשה.
22/05/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
מחיר הרפורמה המשפטית במעמדה של ישראל    בכירי הממשלה והקואליציה חוזרים לימי השיסוי    נתניהו מתנהג כמו לפני המלחמה וכעת זו סכנה קיומית    סמוטריץ' בטוח שהמצב הכלכלי מצוין    טקס המשואו...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
"העקרונות המוסכמים" שעליהם מרבים לדבר בשנה האחרונה אינם מגילת עצמאות - הצהרת הכוונות של האבות המייסדים, חוקי יסוד וחוקים שחוקקה הכנסת הנבחרת על-ידי העם    בארגון דמוקרטי אלה העקרונו...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
על הממשלה - באמצעות המשרדים המופקדים על כך, לפעול להפסקת הסחבת הבלתי נסבלת בכל הנוגע לשיפור ההכרחי של השידור בשפה הערבית הן לעולם הערבי, הן לתושבי רצועת עזה ויהודה ושומרון והן לדוב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il