הקטר החשמלי הראשון של
רכבת ישראל ביצע (יום ד', 14.6.1) את נסיעת הבכורה בעיר קאסל שבגרמניה, בחברת בומברדיה (Bombardier). הרכבת הקטר הסתיימה זה מכבר והחלו נסיעות המבחן בפסי הבדיקות בגרמניה, שבסיומן צפוי להגיע ארצה.
עם הגיעו לארץ ייערכו לקטר בדיקות נוספות של מספר חודשים. עד להפעלת הקו המהיר לירושלים יגיעו כתשעה קטרים שעתידים להיכנס לתפעול מסחרי עם פתיחת הקו.
רכבת ישראל רכשה 62 קטרים חדשים, בעלות של כמיליארד שקלים, הצפויים להיקלט ברכבת ישראל במהלך השנים הקרובות, המשלוח הראשון בן 27 קטרים עתיד להגיע בשנתיים הקרובות.
הקטרים הם מדגם Traxx של חברת בומברדיה (Bombardier Transportation), בעלי מנוע חשמלי בהספק של 6 מגה-וואט, מסוגלים למשוך עד 8 קרונות דו-קומתיים או 12 קרונות חד-קומתיים, המכילים כ-1,400 נוסעים, במהירות של עד 160 קמ"ש.
רכבת חשמלית היא שיטת ההפעלה המקובלת ברוב המדינות המתקדמות, והיא תאפשר בעתיד שיפור משמעותי בזמן הנסיעה, הגדלת מספר המושבים בכל רכבת ושדרוג יכולת ההאצה והבלימה. המשמעות - רכבות מהירות, ארוכות יותר ואמינות יותר, שיסיעו מספר גדול יותר של נוסעים בפחות זמן, ובפחות רעש וזיהום אוויר.
מהנהלת רכבת ישראל נמסר: "מיזם החשמול של רכבת ישראל מתקדם והופך מחזון למציאות. הסבת 420 ק"מ של מסילות רכבת להפעלה על-ידי חשמל צפויה לשנות לחלוטין את פניה של חברת רכבת ישראל. המעבר לשיטת הפעלה של רכבת חשמלית, המקובלת בכל המדינות המתקדמות, תהווה קפיצת מדרגה משמעותית בכל תחום הנוגע להפעלת הרכבת והוא הגורם המרכזי ביכולת העתידית של הרכבת להמשיך לצמוח ולהגיע ליעדים חדשים".