במסגרת המשא-ומתן שמתקיים בין המדינה לבין
אגד על הסכם הסובסידיה החדש, מבקש
משרד התחבורה להוציא מידי אגד קווים בירושלים לידי חברות אחרות, בעקבות שירות לקוי ואי-ביצוע נסיעות, כדי שבקווים האלה תתקיים תחרות ותהיה רמת שירות גבוהה. כך גילה (יום ד', 29.6.17) שר התחבורה ישראל כ"ץ, במענה לשאילתה דחופה שהגיש ח"כ
אורי מקלב (
יהדות התורה).
מקלב שאל על נתונים שעלו מבדיקת המשרד, לפיהם עד 30% מנסיעות קווי אגד בירושלים אינן מבוצעות או יוצאות באיחור. הוא ציין כי לפי סעיף 3.2.3 להסכם, קווים שאינם עומדים ברמת שירות מינימלית, יימסרו למפעילים חדשים, ושאל מה ייעשה להעברת קווים אלו למפעיל אחר.
השר כ"ץ השיב כי בעקבות הירידה ברמת השירות באשכול ירושלים נערך לאגד שימוע לפני חודשים מספר על-ידי
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית. הרשות הנחתה את אגד לעמוד בתנאי הרישיון, קרי בלוחות הזמנים ובביצוע מלוא הנסיעות, כפי שנקבע לאגד ברישיונות הקווים. בנוסף, הונחה אגד לבצע תוספות שירות.
לדברי כ"ץ, הבקרה על שיפור רמת השירות הייתה אמורה להיערך בחודש יוני. עם זאת, מאחר שבחודש יוני חל חודש הרמדאן, חודש שבו נהגים רבים מנצלים את זכות ימי החופש העומדים לרשותם, ובמקביל המשרד מאשר צמצום מבוקר של השירות בהתאם לכל אופי אשכול, לא היה אפשר בתקופה זו לקבל את הנתונים האמיתיים על אודות רמת השירות. "בשל כך", הצהיר כ"ץ, "בקרת רמת השירות בירושלים תיערך בקרוב. ככל שיימצא כי אגד לא עמד ביעדים שנקבעו, יפעל המשרד באמצעות הכלים האכיפתיים העומדים לרשותו".
מקלב הזכיר דוח בנושא שביצע ארגון 15 דקות, וכ"ץ העיר: "כל מיני ארגונים שתפקידם לנגח סטטוס-קוו ועקרונות כאלה ואחרים גם...לא הייתי מסתמך על דוחות מטעם בעלי השקפת עולם אנטי-ממשלתית, אנטי-חרדית, אנטי וכו'. לא הייתי מציע להסתמך על הנתונים שלהם".
מקלב ביקש להפריד בין סדר היום של הארגון להיבט במקצועי, ואמר: "ככל שמשרד התחבורה מפקח על חברות תחבורה ציבורית באופן ממשי גם בשטח, ולא רק על-פי הדוחות שלהם, במיוחד על זמני יציאה ולא על דילוגים של מקומות, אז אנחנו רואים שיפור, באמת שיפור מהותי מאוד, בשירות שחברת התחבורה הציבורית נותנת". ח"כ
דב חנין (הרשימה המשותפת) הציע לשפר את תנאי הנהגים כדי שתיפתר בעיית המחסור.
כ"ץ השיב למקלב: "יש לך ציבור גדול שאתה מייצג, שהוא צרכן התחבורה הציבורית הגדול במדינה. צרכן למופת. הלוואי שכל הציבור היה משתמש בתחבורה הציבורית כמו הציבור החרדי. למה אתם לא מקימים עמותות שם שיבדקו ויביאו את הצרכים האלה? אני כל פעם שואל את השאלה הזאת. מסתמכים על כל מיני גורמים שלצערי פועלים גם לפי השקפת עולם שהיא לא בדיוק ההשקפה שאתה לפחות אמור להחזיק. לצערי, הנתונים הם מוטי השקפת עולם. אנחנו כמשרד התחבורה עובדים באופן ישיר מול ציבור, מול נציגי ציבור, מול ועדים ומול ראשי רשויות כדי למפות את הצרכים.
"ועכשיו זה קשור גם לשאלה ששאל חבר הכנסת דב חנין. מאחר שירושלים היא עיר שיש בה ציבור ערבי גדול, ומטבע הדברים יש גם בין הנהגים ציבור גדול, יש מאפיינים מיוחדים לציבור הזה. קודם כל, נגיד שיש חגים ודברים אחרים. ודאי שכל אחד רשאי לקיים את אמונתו. וגם יש תופעות אחרות שקיימות, שיוצרות קושי מיוחד. אין מי ששיפר תנאים של עובדים - עובדים שכירים - יותר מאשר אני עשיתי בתחבורה הציבורית: אני הקדמתי בהרבה את ההסתדרות ואת כל הארגונים, משום שכשנכנסתי לתפקידי, שכר הנהגים היה כ-24 שקלים לשעה; באופן יזום פעלתי להעלות אותו ל-32 שקלים כבר לפני שנים, וכשזיהינו שחיקה העלינו ל-39 שקלים. חייבנו את החברות, והמדינה אפילו מממנת, מאחר שזה תחום מסובסד.
"ולא רק שזה 39 שקלים, אלא כעת, לקראת ההסכמים החדשים עם אגד ודן, שהם בערך חצי מהענף, כרגע כבר מתגבשת הסכמה על הטבות, על התחשבות בוותק, על מעבר בין חברות ודברים אחרים. אני רואה בנהג - כל עוד לא נעבור לעידן האוטונומי - את הגורם המרכזי בחשיבותו ברמת התחבורה הציבורית וביכולת לתת תחבורה ציבורית טובה. על הנהג מתווספים האוטובוסים המשוכללים, שהולכים ומשתכללים הודות לתחרות שעשינו גם בנושא הזה בין יבוא ותוצרת מקומית, שמקבלת עדיפות וכו'. המחירים הוזלו והתוצרת משתבחת. הכבישים, הנת"צים, מערכות האכיפה שהעברנו לעיריות וכל הדברים האחרים - נוצר כאן מערך שמשתפר. לפני שנה הייתה עלייה של כ-10% בשימוש בתחבורה הציבורית, אחרי שנים רבות של מגמה הפוכה. כל אחוז הוא כ-400 מיליון שקל תועלת למשק, לפי ועדת טרכטנברג, שהוקמה בזמנו אחרי המחאה החברתית. כך שאנחנו פועלים.
"בירושלים יש הרכבת הקלה. יש צורך להאריך את שלוחות הרכבת הקלה. משרד האוצר מוביל את המגעים מול החברות הקיימות, לראות אם יינתן להן לעשות את זה או שיצטרכו להוציא את זה למסגרת אחרת. ובתווך, בהסכם החדש עם אגד - בהחלט נושא ירושלים, וקווים בירושלים יימסרו לעוד מפעילים כדי להשביח את אותה תחרות", דברי כ"ץ.
גיל יעקב, מנכ"ל 15 דקות: "לצערנו, יש הידרדרות במצב של התחבורה הציבורית בעיר ירושלים, ובעוד מספר מוקדים ברחבי הארץ, מצד אחד יש אזורים בארץ שמקבלים יותר שירות ויותר אוטובוסים, מצד שני, יש מקומות שבהם השירות מידרדר. הביקוש עולה, אנשים רוצים להשתמש יותר בקווים, אבל מצד שני אגד ומפעילים אחרים לא עומדים באספקת השירות, לא מצליחים להקצות תוספת של נהגים, ומשרד התחבורה לא באמת מחובר למה שקורה בשטח. וזאת באמת הבעיה החמורה ביותר. שאנשים, אנשים לא כל כך יודעים, שמשרד התחבורה פועל בצורה מאוד נקודתית של כיבוי שריפות, ואם לא מתלוננים דברים לא משתפרים.
"אנשים מחכים בתחנה, אמור להיות אוטובוס לפי לוח הזמנים, והוא פשוט לא מגיע, ומגיע רק האוטובוס שאמור להגיע אחריו. זה בעצם עיקר התלונות, בירושלים אגב, מדובר בלמעלה ממחצית מהתלונות שזה שונה, משאר אזורי הארץ ונתון חריג מאוד. המקום השני בדיווחים, הוא דילוג על תחנה, שבעצם האוטובוס מלא מדי, והנהג לא מצליח להעלות נוסעים, ואז אנשים נשארים בתחנה, ונאלצים להמתין לאוטובוס הבא שגם הוא לפעמים מלא. צריך פה קריאת השכמה מאוד רצינית לשר התחבורה שעסוק בסלילת כבישים והנחת מסילות, אבל לא נותן את תשומת הלב לשירות המרכזי".