|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

העליון קובע בהרכב מורחב:

ניתן להרחיק מסתננים גם למדינה שלישית

נאור קובעת שאם המסתנן מסכים לכך - יכולה ישראל להעבירו למדינה שונה מזו שממנה הגיע קובעת מספר תנאים הצריכים להתמלא כדי לאפשר הרחקה כזאת
28/08/2017  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מהגרים   |   תגובות
מדינה ששמה חסוי [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]

שקד: להרחיק ללא הסכמה
שרת המשפטים, איילת שקד, אומרת בתגובה: "ביהמ"ש העליון אישר היום את אפשרות הרחקת המסתננים למדינה שלישית, אולם לקח מידי המדינה את מנוף הלחץ ששימש בידה להרחקת מסתננים בלתי חוקיים והפך את חוסר שיתוף הפעולה למתגמל. אעבוד יחד עם שר הפנים על תיקון חקיקה שיאפשר את ההרחקה גם ללא הסכמתם. את המלחמה הזו נלחם עד שנשיג את התוצאות הדרושות".

אין מניעה עקרונית להרחיק מסתננים למדינה שלישית מסוימת, ששמה לא הותר בפרסום – קובע (יום ב', 28.8.17) בית המשפט העליון. פסק הדין ניתן פה אחד בהרכב מורחב של חמישה שופטים וחוות הדעת העיקרית נכתבה בידי הנשיאה מרים נאור.

בית המשפט קבע, כי לא הוכח שהמדינה השלישית אינה בטוחה, כי התקיימו כל התנאים הפרוצדורליים הנדרשים לצורך הרחקה וכי המנגנונים שהנהיגה המדינה לביקורת ולפיקוח על הליך ההרחקה ועל היחס שלו זוכים המורחקים במדינה השלישית מספקים בעת הנוכחית. לצד זאת קבע בית המשפט פה-אחד, כי לא ניתן לראות באי-הסכמתם של מסתננים להרחקה למדינה השלישית משום העדר שיתוף פעולה עם הרחקה שבעטיו ניתן להחזיקם במשמורת מעבר ל-60 ימים.

נאור אומרת, כי סמכותו של שר הפנים להרחיק זרים מישראל חלה לא רק על הרחקתם למדינות מוצאם, אלא גם על הרחקתם למדינות שלישיות. ככלל, הסכמתם של זרים להרחקה אינה נדרשת כדי שהרחקה תהיה כדין ולכן ניתן להרחיקם גם בניגוד לרצונם. עם זאת, בעניין המדינה השלישית הספציפית הודיעה המדינה, כי מסתננים אינם מורחקים אליה בהעדר הסכמתם וכי לא תבוצע הרחקה בכפייה למדינה זו. הסיבה לכך היא בהסדר עם אותה מדינה ולא במגבלות חוקיות.

לפי קני המידה הבינלאומיים

נאור עמדה על כך שהרחקה למדינה שלישית צריכה להתבצע בהתאם לסטנדרטים המקובלים לפי המשפט הבינלאומי, הכוללים שלושה תנאים: על המדינה השלישית להיות מדינה בטוחה (תנאים מהותיים), צריכים להתקיים תנאים פרוצדורליים להבטחת קיומו של הסדר ההרחקה ויש לכונן מנגנוני ביקורת ופיקוח נאותים על ההסדר.

לא הייתה מחלוקת בין הצדדים באשר לשאלה מה הם התנאים המהותיים שצריכים להתקיים במדינה השלישית כדי שהיא תחשב בטוחה. המערערים הסכימו לתנאים שהתווה היועץ המשפטי לממשלה. המחלוקת הייתה בשאלה אם תנאים אלה אכן מתקיימים במדינה השלישית ומי מבין הצדדים – המערערים או המדינה – נושא בנטל להוכיח זאת.

נאור קבעה, כי נטל השכנוע בהליכים אלו רובץ על כתפיו של המבקש להתנגד להרחקה. נטל הבאת הראיות מוטל אף הוא על המתנגד להרחקה, אך הוא עשוי לעבור במצבים מסוים אל המדינה המרחיקה. ככלל, רף הראיה שבו נדרש לעמוד המתנגד להרחקה, אינו גבוה. רף זה נמוך במידה משמעותית כאשר מדובר - כמו במקרה הנוכחי - בהרחקה מכוחו של הסכם חשאי למדינה שלישית שלמורחק אין זיקה אליה. במקרה הנדון, עמדו המערערים בנטל ההוכחה והוא הועבר לכתפיה של המדינה – אך זו מצידה הצליחה להוכיח שהמדינה השלישית בטוחה.

הסכם מחייב עם אותה מדינה

בין הצדדים היו מחלוקות ביחס למהותם של התנאים הפרוצדורליים שצריכים להתקיים בהסדר לצורך הרחקה למדינה השלישית ולשאלת התקיימותם במקרה הנוכחי. נאור קובעת, כי בעניין הרחקה למדינה שלישית חייב להיות הסכם משפטי מחייב, המעגן באופן מפורט את התחייבותה של המדינה השלישית לקבל את המורחקים להעניק להם הגנה אפקטיבית ואת הזכויות ואת המעמד שיוענקו להם. עם המדינות מגיעות להסכמות נוספות שאינן מהותיות, אין צורך לעגן אותן בהסכם נוסף.

ההסכם אינו חייב לעגן במפורש את זכותם של המורחקים לאכוף את המחויבויות הכלולות בו באמצעים משפטיים, ובלבד שהמורחקים יידעו מראש את זכויותיהם ויינתן להם בפועל סעד אפקטיבי במקרה של הפרת זכויותיהם, לרבות גישה למערכת השיפוטית במדינה השלישית. ההסכם גם אינו חייב לכלול מנגנוני אכיפה ובטוחות לקיומו, ובלבד שהמדינה המרחיקה תחזור ותוודא באופן שוטף, "תוך כדי תנועה", כי הוראותיו אכן מקוימות. ככל שיתברר כי ההסכם אינו מקוים, לא יהיה ניתן להרחיק מכוחו, כפי שהמדינה אף התחייבה בערעור זה.

נאור התייחסה גם למאפיין ייחודי של ההסכם בענייננו: חשאיותו. היא ציינה, כי חתימה על הסכם חשאי וביצוע הרחקה מכוחו מעוררים קשיים לא-מבוטלים ותחושה של אי-נוחות. אולם אין בחשאיות כשלעצמה כדי לשלול את חוקיותה של הרחקה מכוח ההסכם, ובלבד שהוא אכן מבטא את כל ההסכמות הנדרשות ומעגן את הזכויות ואת המעמד שיוענקו למורחקים.

בה בעת, מוסיפה נאור, חשאיותו של ההסכם מחייבת את בית המשפט לבדוק ביתר קפדנות את הוראותיו כדי לוודא, כי אכן מובטח בו שהמדינה השלישית תקבל את המורחקים ותעניק להם הגנה מספקת. כמו-כן, הדבר מחייב את ישראל לתת למורחקים מידע מפורט, בשפה שהם מבינים, לגבי "כל המחויבויות שהמדינה השלישית נטלה על עצמה בקשר אליהם – הן בהסכם הן בהסכמת שאליהן הגיעה מדינת ישראל עם המדינה השלישית – לרבות בנוגע לזכויות שתוענקנה להם ולמעמד שיוענק להם במדינה השלישית".

מנגנוני פיקוח ובקרה

בנסיבות המקרה הנוכחי קבעה נאור, כי כל התנאים הפרוצדורליים אכן מתקיימים וכי "ההסכם כולל התחייבות מפורשת של המדינה השלישית שהמורחקים שיגיעו אליה ייהנו מזכויות אדם ומחירויות וכי יקוים עקרון אי-ההחזרה. כמו-כן, מתייחס ההסכם ליכולתם של המורחקים להגיש בקשת מקלט וליהנות ממעמד של פליט, ככל שבקשתם תאושר". ישראל התחייבה להפסיק את ההעברה למדינה השלישית אם יתברר שזו אינה עומדת בהתחייבויותיה.

לבסוף, עמדה נאור על כך שמנגנוני ביקורת ופיקוח נועדו לשרת שתי תכליות עיקריות: "האחת, מעקב אחר קורותיהם של מורחקים ספציפיים כחלק מאחריותה של המדינה המרחיקה לשלומם וכדי לאפשר לה לתת מענה לקשיים ככל שיתעוררו במדינה השלישית; השנייה, מעקב אחר קורותיהם של המורחקים באופן כללי, כדי לגבש תמונה עדכנית ביחס לשאלה אם המדינה השלישית היא אכן מדינה בטוחה המעניקה למורחקים הגנה אפקטיבית".

במקרה הנוכחי, קובעת נאור, מנגנוני הביקורת והפיקוח המתוקנים שהנהיגה ישראל הם נאותים ומספקים, מגשימים את שתי התכליות הללו ומאפשרים למדינה "לגבש את התשתית העובדתית בדבר קורותיהם של המורחקים במדינה השלישית על בסיסם של מספר מקורות, תוך הצלבתו של המידע המתקבל מהם". ככל שבעתיד יתברר שהמנגנונים אינם מספקים עוד, פתוחה הדרך בפני שוהים שלא כדין להציג טענותיהם בעניין במסגרתו של הליך מתאים.

זו אינה עילה למשמורת

הצדדים היו חלוקים ביחס לשאלה אם ניתן לראות באי-הסכמתם של שניים מן מערערים להרחקה משום העדר שיתוף פעולה, שבשלו ניתן להחזיקם במשמורת למשך יותר מ-60 ימים – וכאן תשובתו של בג"ץ היא שלילית. נאור מזכירה, כי ניתן להמשיך להחזיק שוהה שלא כדין במשמורת תקופה ארוכה מ-60 ימים בהתקיים אחת מן העילות להארכת ההחזקה: העדר שיתוף פעולה עם הרחקה או סכנה לציבור או לבריאותו.

בנוגע לפרשנותה של החובה המוטלת על מסתנן לשתף פעולה עם הרחקתו, התוותה נאור את העיקרים הבאים: החובה לעשות כל שלאל ידו כדי לסייע בהרחקתו מישראל; ולהימנע מפעולות הנגועות בחוסר תום לב, שנועדו לעכב את הרחקתו מישראל או לסכל אותה. מאחר שככלל לא נדרשת הסכמתו של שוהה שלא כדין לצורך הרחקתו והיא אינה מהווה חלק מהבסיס החוקי להרחקה, אי-הסכמה להרחקה אינה מונעת לפי דין את ההרחקה או מעכבת אותה. לפיכך, לא ניתן לדרוש מאדם להסכים להרחקתו כחלק מחובתו לשתף פעולה עם ההרחקה.

עם זאת, ממשיכה נאור, נסיבות המקרה הנוכחי שונות. למדינה השלישית מורחקים רק מסתננים המסכימים לכך. במקרה כזה עולה השאלה, האם יש מקום לקבוע, כי ניתן לדרוש ממסתנן להסכים להרחקה ולראות את אי-הסכמתו משום העדר שיתוף פעולה עם הרחקה, המאפשר להחזיקו במשמורת. נאור קבעה, כי אין מניעה חוקית לכך שהסכמה תהיה חלק מהבסיס החוקי להרחקה. אולם הפרשנות שלפיה יש לראות באי-הסכמתו של אדם להרחקה משום העדר שיתוף פעולה, אינה יכולה לדור בכפיפה אחת עם הדרישה להסכמה אמיתית וחופשית. כפועל יוצא, אי-הסכמה להרחקה בענייננו אינה מהווה העדר שיתוף פעולה.

עם זאת מדגישה נאור, כי אין במסקנה זו כדי להעניק למסתננים "כרטיס חופשי" להישאר בישראל. המדינה יכולה להחזיקם במשמורת עד 60 ימים. במשך הזמן הזה ניתן לנסות לשכנעם, תוך שימוש באמצעים שאין בהם כדי לפגוע ברצונם החופשי, או לנסות לאתר דרכים חלופיות להרחקתם בניגוד לרצונם. אף אם יתברר שלא קיימת אפשרות מעשית להרחיקם, עדיין מצויות בפני המדינה חלופות אחרות להרחקה. נאור הזכירה בהקשר זה את האפשרות של "תיחום מקום מגורים" שעליה עמד בית המשפט בהרחבה בפסקי הדין הקודמים וציינה, כי ראוי שאפשרות זו תישקל, בין היתר במטרה להקֵל את הנטל המוטל על תושביהן של ערים מסוימות (דהיינו: דרום תל אביב בעיקר).

ביקורת על החשאיות

המשנה לנשיאה בדימוס, אליקים רובינשטיין, הוסיף, כי נוכח רגישותה של הסיטואציה, על ישראל לעקוב אחר המתרחש באותה מדינה שלישית, היציאה אליה והקליטה בה, והיחס כלפי מבקשי המקלט שהורחקו מישראל לשם, זאת, עם שיש לנהוג בנושא כולו איזונים עדינים בין אינטרסים ציבוריים שונים, לרבות הקשיים כלפי אוכלוסיות ישראליות מוחלשות כשלעצמן (למשל בדרום תל אביב).

שנית, סבור רובינשטיין, ראוי היה, כי ההסכם עם המדינה השלישית יהיה גלוי, במיוחד כאשר שמה של המדינה ידוע בפועל לכל הגורמים הרלוונטיים. אף אם – בחירוק שיניים, כלשונו – אין לפסול את ההסכם, על בית המשפט לבודקו בכפל כפליים. עוד הוסיף, כי במישור הבינלאומי יש להעדיף הסכמים בכתב על אלה שבעל-פה, כיוון שבעולם המעשה, משקלם של האחרונים פחות בצורה ניכרת.

עוד הדגיש רובינשטיין, כי נוכח האתוס של ישראל כבית וארץ מקלט ליהודים נרדפים, וביסודה המסורת המקראית של "לא תסגיר עבד אל אדוניו" – עליה לנהוג זהירות בהתייחסותה להרחקת זרים ומסתננים, גם אם אין מנוס ממנה במקרים רבים; כך, הן ביחס האנושי בעודם כאן, הן בדאגה מתמדת ומוקפדת ככל הניתן לרווחתם במקום אליו יישלחו. מסיבה זו, הצטרף רובינשטיין לעמדתה של נאור גם לעניין דרישת ההסכמה הברורה, ולא בחינת "כופין אותו עד שיאמר רוצה אני".

הנשיאה המיועדת, אסתר חיות, ציינה, כי אף היא הוטרדה מחשאיותו של ההסכם שנחתם עם המדינה השלישית ועל כן על בית המשפט לשמש פה ועיניים למורחקים. במסגרת הבדיקה שעורך בית המשפט, עליו לבחון גם מה הטעם העומד ביסוד חשאיותם של ההסכם ושל זהות המדינה השלישית ו"להשתכנע כי מדובר אכן בטעמים מוצדקים הנוגעים ליחסי שתי המדינות ולא במניע פסול הנוגע לגריעה מן הזכויות העומדות למורחקים."

השופט חנן מלצר מזכיר, האמנה הראשונה בזמן המודרני בדבר מעמדם של פליטים משנת 1951, נערכה בעקבות לקחי מלחמת העולם השנייה שהותירה מיליוני פליטים ועקורים. ישראל הייתה בין המדינות שיזמו את האמנה ולאחר מכן היא אף אישררה אותה. בהקשר זה ציין מלצר, כי הזיכרון ההיסטורי, ההתחייבות הבינלאומית שישראל נטלה על עצמה, הרצון שלנו להיות חלק ממשפחת העמים והצו המוסרי – מצדיקים את כיבוד זכויות הפליטים – כבני אדם נושאי זכויות חוקתיות אוניברסליות.

השופט יורם דנציגר הסכים גם הוא עם נאור. את המסתננים ייצגו עוה"ד ענת בן-דור ואלעד כהנא, ואת המדינה – עוה"ד מיכל צוק ורן רוזנברג.

עע"מ 8101/15, אלמסגד גריוסוס צגטה ואח' נ' שר הפנים ואח' / פס"ד
ניתן להרחיק מסתננים בהסכמתם גם למדינה שלישית, אם מתקיימים שורה של תנאים מהותיים ופרוצדורליים. אי-הסכמה להרחקה אינה מצדיקה החזקה במשמורת מעל חודשיים

תאריך:  28/08/2017   |   עודכן:  28/08/2017
איתמר לוין
+נתניהו: "נפעל לתיקון בחוק שיאפשר לגרש מסתננים"
21:54 28/08/17  |  
ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב להחלטת בית המשפט העליון, שקבע כי אין לעצור מסתננים למשך יותר מ-60 יום, ואמר כי הממשלה תפעל להביא תיקון חקיקה שיאפשר לממש את הסכמי הגירוש למדינה שלישית. בהודעה מטעמו נאמר כי הטיפול של הממשלה בסוגיית המסתננים תלוי בהמשך העברתם למדינות אפריקניות. "המדיניות של ישראל מבוססת על שלוש רגליים: הגדר שהקמנו בדרום ובלמה לחלוטין את המסתננים; ההסכם שהשיג רהמ נתניהו עם מדיניות אפריקניות, להעביר אליהן מסתננים; ושלישית - סוגיית האכיפה".
+העליון הציע פתרון לדרום ת"א - המדינה התעלמה
17:19 28/08/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מזה ארבע שנים, תמיד בהרכבים מורחבים, מציע בית המשפט העליון לקבוע בחוק מגבלות על האיזורים בהם יוכלו להתיישב מסתננים - אך הממשלה והכנסת לא עשו דבר
(טענות לכתובת הלא-נכונה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ניתן להרחיק מסתננים גם למדינה שלישית
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אנטיוכוס
28/08/17 16:53
2
לבעל ועורך העיתון
28/08/17 18:04
3
ביטול תגובתי
28/08/17 18:13
4
פלא יועץ
28/08/17 19:24
5
חשדנית
28/08/17 19:27
6
באום
28/08/17 19:47
7
מפוכח
28/08/17 21:36
8
יעקב יעקב
28/08/17 22:04
 
ליעקב יעקב
28/08/17 23:45
9
אלא מדינת מעבר
28/08/17 22:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מהגרים
תברואה ירודה והיגיינה שלא מאפשרת איכסון של לא יותר מ-1,000 מהגרים. כך נכתב בדוח סודי ששלחו דיפלומטים מהאיחוד האירופי לבריסל, בעקבות ביקורם במחנה פליטים בלוב. הדיפלומטים גם ערכו ראיונות עם פליטים במרכז מעצר בטריפולי. רבים מהם בילו חודשים רבים מאחורי סורג ובריח, כאשר עבור חלקם מדובר כבר ביותר משנה. המהגרים מתארים את ההתעללות שחוו במסעם ללוב, כאשר רבים מהם איבדו את כל כספם, מכשירי הסלולרי שלהם והדרכונים.
20/08/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
פרשנס אוונס עמדה מול כיתה באירוקפן, כפר חקלאי נידח בדרום ניגריה, וניסתה להסביר לתלמידים את הסכנות שבהגירה לאירופה. המגייסים מערימים על האנשים וגורמים להם לחשוב, כי באירופה הם ישיגו עבודה טובה. במקום זאת רוב המהגרים שמגיעים דרך לוב, מוחזקים על-ידי המבריחים במשך חודשים רבים, לפני ששולחים אותם לחצות את הים התיכון בסירות רעועות. המסע מסוכן, כמו החיים באירופה כפי שמתברר להם בסוף, כאשר הם הופכים לעובדי כפייה – מצטט אותה ניוזוויק.
18/08/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
בג"ץ ידון בהרכב מורחב בעתירה נגד חלק מהניכוי משכרם של מסתננים - קבעו (26.7.17) השופטים עוזי פוגלמן, אורי שהם וג'ורג' קרא.
27/07/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
אירופה זקוקה למהגרים – קובע חד-משמעית השבועון אקונומיסט, בניתוח מספרי ברור של השאלה החברתית והפוליטית הרגישה ביותר העומדת על סדר יומה של היבשת.
16/07/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
עמותת המוקד לפליטים ומהגרים מבקשת (10.7.17) מבית המשפט המחוזי בירושלים לבטל את התקשרות רשות האוכלוסין וההגירה עם עמותת איתן ללא מכרז.
12/07/2017  |  יצחק דנון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il