ועדת הכלכלה החלה (יום ג', 24.10.17) לדון בתקנות שהגיש
משרד התחבורה מתוקף חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, הרפורמה בענף הרכב, שנועדו לחייב בעלי רישיון לסחר במוצרי תעבורה לפרסם באינטרנט את מחירונים המוצרים. התקנות נועדו לחייב את הפרסום באינטרנט באופן כזה שיאפשר ליזמים פרטיים לפתח אפליקציות להשוואות מחירי חלפים, בדומה להשוואת מחירי המוצרים ברשתות השיווק.
יישומון שיידע מה מחיר החלפים
סמנכ"ל בכיר תנועה במשרד התחבורה, אבנר פלור, הציג את התקנות והסביר כי כיום הצרכן הסופי נהנה מאחוזי הנחה בודדים, בעוד שציי רכב יכולים לקבל הנחות של 60%-70% ואפילו 80%. לדבריו, התקנות יאפשרו שקיפות במחירי החלפים, כך שהצרכן יגיע למוסך ויוכל לבחור את המוצר בהתאם לעלות שלו.
מנהל אגף הרכב, משה ויצמן, הסביר עוד כי הכוונה היא שכל יבואן יפרסם קובץ אינטרנטי של המחירים לפני הנחה, שיעודכן עד 48 שעות לאחר שינוי במחיר, יועבר לציבור בצורה נוחה ויאפשר יצירת מנועי השוואת מחירים. פלור הוסיף כי המטרה בסוף היא שיהיה ישומון שיידע מה מחיר החלפים של כל צרכן וצרכן לפי מספר הרישוי של רכבו.
ח"כ
יעקב פרי ציין כי הדבר לא דומה להשוואת מחירים בסופרמרקט וכי הוא בספק אם התקנות יקדמו את התחרות, שכן ברגע שיש תקלה ברכב הצרכנים נוהגים ללכת למוסך שהם סומכים עליו והכי הזה לא יוכל לעזור להם לדעת אם המוסך רימה אותם או לא. ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא אמר כי "אם יפורסמו רק מחירי הקטלוג הפיקטיביים, ללא ההנחות או מחיר המכירה בפועל, לא עשינו כלום". ח"כ
יעקב אשר אמר כי אין ספק שהשקיפות חשובה במקום שבו יש כשל שוק, אבל צריך לראות שבסופו של דבר הצרכן לא יפגע בגלל אותה שקיפות.
היועץ המשפטי של המועצה לצרכנות, עו"ד
זאב פרידמן, אמר כי במקרים רבים הצרכן לא יושב בבית ועושה השוואת מחירים לפני שהוא מגיע למוסך, אלא מגיע למוסך בשל תקלה אחת ופתאום מסתבר לו שהוא צריך להחליף מספר חלקים ולכל חלק מחיר אחר. הוא הזהיר כי במצב כזה בעל המוסך יראה לצרכן את המחיר המלא באפליקציה, ללא ההנחה, וישמש בזה לגבות מחיר עצום. "אסור לתת לכלי הזה להיות תקלה לצרכנים. אם הכלי יציג מחירים אמתיים הוא יהיה מצוין", אמר. בועז יהב, מנכ"ל חברת פרייסז שמבצעת השוואת מחירי מזון, אמר כי התחום נראה מורכב יותר מענף המזון. הוא הוסיף כי הדברים החשובים ביותר הם האכיפה של הכללים שיקבעו ונגישות לחומרים בצורה פשוטה.
התנגדות מצד נציגי היבואנים והמוסכים
יו"ר איגוד המוסכים,
רונן לוי, אמר כי לפי נוסח שהוגש לוועדה התקנות יחולו גם על מוסכים שאינם יבואנים, ואין להם אמצעים לעשות זאת. הוא אף התנגד לפרסום המחיר הסופי שמשלמים המוסכים על החלפים. לדבריו, הפתרון הוא בפיקוח מחירים או בהגברת התחרות והכנסת שחקנים חדשים.
נציג האוצר, אלי מורגנשטרן, אמר התייחס למחיר הקטלוגי ואמר: "מה שאנחנו חושבים זה להוסיף את מחיר המכירה הממוצע ב-12 החודשים האחרונים, וככה נוכל לדעת מה היה גם המחיר בפועל של המוצר".
עם זאת הדבר עורר התנגדות מצד נציגי היבואנים והמוסכים. מנכ"ל שלמה סיקסט, דידי רוזנפלד, אמר בתגובה כי כשהולכים לקנות טלוויזיה ועושים השוואת מחירים לא שואלים את המוכר בכמה הוא קנה את הטלוויזיה. בנוסף לכך נציג הנהלת חטיבת החלפים באיגוד לשכות המסחר, גדעון רייס, ויו"ר איגוד יבואני החלפים, יוסי סקורניק, טענו כי יבואנים רבים הם עסקים קטנים שאין להם את הידע והמנגנון ליישם את התקנות.
נציג משרד המשפטים, דרור וגשל, התייחס לטענות היבואנים והמוסכים ואמר כי בענף הטלוויזיות אין פערים של 70% בין המחיר לצרכן למחיר שבו בעל החנות קונה את המוצר. עם זאת הוא הוסיף כי אין כוונה שהמוסכים הקטנים יחויבו לעמוד בתקנות, בדומו למכולות הקטנות שפטורות משקיפות מחירי המזון. אולם הוא הבהיר שזה לא אומר שיש כוונה לפטור את כל המוסכים מהחובה.
כאמור, בתום הדיון אמר היו"ר כבל כי מטרת הישיבה הייתה לשים את כל הבעיות בתקנות על השולחן ולעשות הכל כדי לפטור אותן כך שהצרכן הוא שירוויח בסוף. הוא קרא לכל הצדדים "לעשות שיעורי בית" וביקש מנציגי משרד התחבורה להתייחס לכל ההערות עם ראש פתוח.