|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
משרד העבודה. מטיל פצצה [צילום: איתמר לוין]
הסערה הפוליטית הבאה?

חוק ממשלתי יוצר פרצה שעלולה לגרום חילול שבת

חשיפה: שר העבודה יביא לאישור הכנסת הצעת חוק ממשלתית המאפשרת לו לחלק היתרי עבודה לכל ענפי המשק שידרשו זאת ויקבלו גיבוי מההסתדרות המשמעות: הכנסת אלפי עובדים למעגל העבודה בשעות המשיקות לשבת משרד העבודה: ההיתר נוגע להעסקת עובדים בשעות נוספות בלבד
24/01/2018  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   ממשלה 34   |   תגובות
מחדל אכיפה: 92 אלף איש עובדים 7 ימים בשבוע
עידן יוסף
ניתוח נתוני הלמ"ס: כ-620 אלף ישראלים, רובם יהודים, מועסקים בשבת, רובם בניגוד לחוק, אך משרד העבודה רשם רק 28 דוחות בשנה * היתרים פרטניים ניתנו רק ל-2% מהעובדים בשבת
לרשימה המלאה

פתח להעסקה פוגענית
תיקון החוק המוצע עלול להשליך לרעה על העיקרון שקבע בית הדין הארצי לעבודה, לפיו הגבלת שעות העבודה במשק ותשלום גמול שעות נוספות מטרתם אמצעי להפיכת העבודה בשעות נוספות לבלתי-כדאית מבחינה כלכלית בהטלת עומס כלכלי על המעסיק (פסק דין מישל רבות ופסק דין התעשיה האוירית). התיקון המוצע של סעיף 11 לחוק שעות עבודה ומנוחה מנוגד לתקנת הציבור המחייבת כי עובד לא יעבוד כדבר שבשגרה מעבר ליום עבודתו הרגיל, אף אם הוא רוצה ומעוניין בכך על-מנת להגדיל את הכנסתו (פסק דין ניסן גפני).
התיקון הולם את השקפת עולמו של שר העבודה חיים כץ, שהתרברב בזמנו בראיון לעיתון ״מקור ראשון״ כביכול מתן אפשרות העסקה של עובדים בשעות נוספות בשבת הוא סוכריה, כלשונו.
אסור לחברי הכנסת לתקן את החוק באופן שעלול להתפרש בבתי הדין לעבודה לרעת שומרי השבת, למשך בכך שלא יוכלו להגיע הביתה בסיום העסקתם בימי שישי עד לכניסת השבת. כמי שעוסק בדיני עבודה, אסור לאפשר למעסיק פתח להעסקה פוגענית דוגמת זו כי המעסיקים מסוג מסוים עלולים לנצל פרצות כאלה בחוק לרעת העובדים ולכפות עליהם לעבוד עד כניסת השבת חרף היותם מסורתיים שיאלצו לנסוע הביתה לאחר כניסת השבת. בית הדין לעבודה לא יוכל למנוע זאת מהמעסיק. הטענה כביכול שהעניין נתון להסכמות בין העובד למעסיק מנותקת מהמציאות של עולם התעסוקה בישראל, שבו מעמדם של העובדים נחות לאין ערוך ממעמדם הכוחני של המעסיקים.
מדוע במקום לחזק את האזרח החלש, נותנים עוד כוח למי שכוחו מועצם מעצם היותו המעסיק?!

  • הכותב הוא מומחה לדיני עבודה
▪ עו"ד אורי ישראל פז

פרסום ראשון. מליאת הכנסת צפויה לאשר בשבוע הבא (ולא השבוע כמתוכנן) הצעת חוק הצפויה לאפשר מתן היתרי עבודה רבים במשק שיביאו לחילול שבת. מדובר בהצעת חוק ממשלתית, שלהגשתה אחראי שר העבודה חיים כץ. הצעת החוק נתמכת על-ידי ועדת השרים לענייני חקיקה, והיא תובא להצבעה בקריאה ראשונה.

בדיקת News1 מעלה כי הצעת החוק עוסקת במתן היתרי עבודה בשעת חרום וסכנה (כדוגמת אסון הכרמל). אבל נכלל בה, מאחורי הקלעים כדרך אגב כביכול, סעיף בעייתי המתייחס גם לשעת רגיעה. לפי סעיף 1(3), תותר העסקת עובדים בשעות נוספות גם ביום שישי מטעמים הקשורים בצרכי הכלכלה והמשק או מטעמים ייחודיים הקשורים בצורכי סוג עבודה מסוים, באמצעות מתן היתרים כלליים (ענפיים). המשמעות היא שמעסיקים בענפים מסוימים יוכלו להעסיק עובדים עד כניסת השבת ממש, דבר שיאלץ אותם לחזור לבתיהם אחרי כניסת השבת.

מדובר בפירצה משמעותית ביותר בחוק שעות עבודה ומנוחה, העלולה להביא למתן היתרים סיטונאי בכל ענפי המשק, שיגישו לשר חוות דעת כלכליות על עצמן כתנאי פשוט למתן היתר להעסקת עובדים בשבת.

בדברי ההסבר לתוספת נאמר כי מאחר שהעילות למתן היתר לשעות נוספות הקיימות בחוק נקבעו על-פי ענף עבודה מסוים או סוג עבודה מסוים, מוצע להוסיף עילה חדשה כללית אשר תאפשר בתקופת רגיעה להתיר העסקת עובדים בשעות נוספות גם מטעמים הקשורים בצורכי הכלכלה והמשק, וזאת לצד עילה למתן היתר מטעמים ייחודיים הקשורים בצורכי סוג עבודה מסוים, מקום עבודה מסוים או ענף עבודה מסוים.

מתן ההיתר האמור מותנה ב"התחשבות בטובת העובדים", כדי לשמור על האיזון הקיים היום בחוק בקשר להעסקת עובדים בשעות נוספות, וזאת בהישען על עילה כללית המסמיכה את שר העבודה לתת היתרים בלי להיזקק לעילת ההחלטה על שעת חרום.

סעיף נוסף קובע כי בהחלטתו על מתן היתר בעילה זו, על שר העבודה לשקול את המלצתם של ארגון העובדים ושל ארגוני המעבידים המייצגים את המספר הגדול של העובדים באותו ענף. כך למשל, אם ההתאחדות לכדורגל וההסתדרויות המייצגות את רוב השחקנים אינן מתנגדות לכך, תתקיים העסקה בסמוך מאוד לכניסת השבת או ליציאתה. אולם אין מדובר רק בתחומי פנאי ובידור אלא כאמור בכל ענף במשק שיחפוץ בקבלת היתר. כיום, אין ענף במשק שלא יוכל להצביע על פגיעה כלכלית בו בשל אי-פעילותו בסמוך לשבת - ולכן מדובר בפרצה מסוכנת בחוק.

ההתניה בחובת התייעצות עם העובדים בטרם מתן ההיתר אין בה כדי לאיין באמת את מתן ההיתר המסתמן בקלות שכזאת. ראשית, הדבר נמסר משום מה רק לחובת התייעצות עם ״המלצת הארגון הגדול ביותר העובדים הגדול ביותר של העובדים במדינה או באותו ענף״. כלומר, הסתדרות העובדים בלבד. דא עקא, עמדתה של ההסתדרות בסוגיית העסקת עובדים בשבת ידועה ככזו. הצעת החוק אינה מאפשרת לכל ארגון עובדים, דוגמת "הסתדרות העובדים הלאומית" ו״כוח לעובדים״, שלהם עמדה סוציאלית ברורה נגד העסקת עובדים בשבת, לייעץ לשר הממונה בטרם מתן ההיתר. יתרה מכך, החוק אינו מחיל חובת התייעצות עם ארגוני העובדים, וההתייעצות בו היא וולונטרית. להתייעצות וולונטרית אין "שיניים" וכל שר עשוי להחליט כהבנתו ובהתאם להשקפת עולמו.

הצעת חוק זו, המוגשת על-רקע מחדל אכיפה רחב של משרד התחבורה מול העסקה אסורה בימי המנוחה, נפיצה במיוחד לנוכח ההתנגדות העשויה לקום מצידן של יהדות התורה, הבית היהודי וש"ס. ספק אם מפלגות אלה יסכימו לתיקון המאפשר הוספה של אלפי ואולי עשרות אלפי עובדים נוספים למעגל העובדים בשבת.

במשרד העבודה דוחים את הפרסום ואומרים כי חוק שעות עבודה ומנוחה מקום המדינה טעון תיקון הקשור לקיצור שבוע העבודה במשק, ואין לכך קשר למתן אפשרות לעובדים לעבוד בימי שישי. ההיתר האמור בהצעת החוק מאפשר מתן היתרים להעסקת עובדים בשעות נוספות, ואין לו שום קשר למתן היתר להעסקת עובדים ביום מנוחתם השבועי, ועל כן אושר בידי הממשלה.

מלשכת השר אריה דרעי נמסר: "מדובר בתיקון לסעיף 11 לחוק שעות עבודה ומנוחה. סעיף זה מדבר רק על שעות נוספות בלבד ולא על עבודה ביום המנוחה השבועי. במקרה של חריגה או גלישה ליום המנוחה נדרש תיקון חקיקה של סעיף חוק אחר (12). אשר על כן אין בחוק המוצע כל שינוי ופגיעה בשבת קדש ולכן עמדתנו הינה שאין מניעה לאשר אותו".
הצעת חוק שעות עבודה ומנוחה (תיקון מס' 17), התשע"ח-2018 / הצעת חוק
הממשלה מציעה לתקן את סעיף 11 לחוק שעות עבודה ומנוחה, ולתקן את העילות שבשלהן ניתן להתיר העסקת עובדים בשעות נוספות ובימי מנוחה (שבתות וחגים) (4 עמ')

תאריך:  24/01/2018   |   עודכן:  24/01/2018
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חוק ממשלתי יוצר פרצה שעלולה לגרום חילול שבת
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישע .
24/01/18 11:42
2
חוזה בכוכבים
24/01/18 14:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשלה 34
סקר של מכון המחקר האמריקני - Pew, מצא כי בעוד בקרב מצביעי המפלגה הרפובליקנית בארה"ב, מעמדה של ישראל נמצא בשיא, בקרב מצביעי המפלגה הדמוקרטית מתרחש תהליך הפוך: העמדה השלילית נגד ישראל הולכת וצוברת תאוצה.
23/01/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
שרת התרבות והספורט, מירי רגב, אמרה (יום א', 21.1.18) לראש הממשלה, בנימין נתניהו, במהלך ישיבת הממשלה השבועית: "אתה מנהיג גדול. למרות שחלק מהאנשים בארץ לא אוהבים להגיד את זה ולא אוהבים לשדר את זה. אבל את האמת צריך להגיד. מגיע להגיד לך את זה - עשית לנו שירות אדיר, עם הרבה כבוד וגאווה. עקבתי אחרי הפרסומים של הפעילות ושל הכבוד הגדול שהתקבלת שם, כמלך בהודו. זה פשוט מרגש עד דמעות, תודה רבה לך על מה שאתה עושה למען מדינת ישראל והקשרים המאוד טובים של ישראל בעולם. אני מאחלת לך עוד הרבה שנים של עשייה". נתניהו השיב: "תודה רבה מירי, תודה לך. להבא לא נקבל התפרצויות".
21/01/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
הממשלה אישרה (יום א', 21.1.18) את הצעת חוק הכניסה לישראל של השר לביטחון הפנים ולנושאים אסטרטגיים גלעד ארדן, המתייחסת למאבק בשוהים הבלתי חוקיים ובמסייעים להם. השר ארדן ביקש בנוסח ההחלטה להחיל גם על שטחי יהודה ושומרון והיישובים היהודים ביהודה ושומרון.
21/01/2018  |  אריאל י' לוין  |   חדשות
סגן יו"ר הכנסת ויו"ר סיעת המחנה הציוני, ח"כ יואל חסון, אמר באירוע שיחת השבת בת"א בהנחיית אטילה שומפלבי: "היינו קרובים מאוד להפיכה בתוך הממשלה ושמשה כחלון יהיה ראש ממשלה". ח"כ חסון התכוון בדבריו למגעים לפני כשנה בין יו"ר מפלגת העבודה דאז - ח"כ יצחק הרצוג, לשר האוצר - משה כחלון, לאחר שראש הממשלה - בנימין נתניהו, איים לפרק את הממשלה וללכת לבחירות בשל משבר התאגיד.
20/01/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
שר הביטחון ויו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, ביקר ביום שבת (20.1.18) במתחם מרכז הקניות ביג באשדוד, זאת בצל מחאת תושבי העיר נגד סגירת בתי העסק בשבת. ליברמן ערך במקום קניות ואמר על חוק המרכולים: "החוק מפלג את החברה הישראלית ופוגע בחוסן הלאומי. הגעתי הבוקר לערוך קניות באשדוד ולהביע תמיכה באוכלוסייה החילונית ובבעלי העסקים. ישראל ביתנו מתנגדת לכפייה דתית. מי שאומר שלחוק המרכולים שאין שום משמעות, טועה ומטעה. מה שאנחנו רואים באשדוד זה ההשפעה. עד לאחרונה חיו באשדוד בהרמוניה ועכשיו העיר מפולגת עקב חוק המרכולים. אני מקווה שזה לא יהיה בערים אחרות. אנחנו ימין ואנחנו לא נפיל ממשלת ימין. מי שמנסה להפיל את ממשלת הימין הן המפלגות החרדיות, שרוב בוחריהן לא משלמים מיסים ולא משרתים בצבא".
20/01/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
רשימות נוספות   /   ממשלה 34  /  מי ומי  
פרסומות ללא מגבלה בטלוויזיה  /  איתמר לוין
מכרזים ברשויות - ללא נבחרי ציבור  /  איתמר לוין
יוגדלו נקודות הזיכוי להורים  /  איתמר לוין
הממשלה נגד קק"ל – המאבק רק התחיל  /  אלעזר לוין
על מחמצת ועל חמוצים   /  יוסף אליעז
מתחילים לדבר על בחירות  /  עמי דור-און
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il